160 éve, 1860. május 1-én született a századforduló és a századelő egyik legjelentősebb mérnöke, a vasút-, híd- és vízépítés neves képviselője, a vasbeton-építészet úttörője és hazai megteremtője, akit a magyar mérnökök közül elsőként, 1901-ben avatták műszaki doktorrá. Zielinski Szilárd nagyon sokat tett a mérnöki kamara megalakításáért, az alkotó mérnöki tevékenység elismertségének társadalmi rangra emeléséért. Több évtizedes kitartó munkával elérte a kamara megalakításának lehetőségét biztosító törvény megalkotását.
Képes Gábor okl. építőmérnök, okl. gazdasági mérnök
Kezdetek
Édesapja, Zielinski Szaniszló lengyel nemesi családból származott, fiatalon Magyarországra emigrált, édesanyja Böhm Terézia. Zielinski Szilárd 1860. május 1-én született a Szatmár megyei Mátészalkán, ahol szülei átutazóban voltak. Testvérei, Erzsébet és Ferenc ikergyermekként két évvel voltak idősebbek. Születése körüli érdekességként említjük, hogy abban az időben Mátészalkán nem volt római katolikus anyakönyvezés, ezért a Mátészalka melletti nyírcsaholyi egyházi anyakönyvbe Constantinus keresztnévvel jegyezték be.
Gimnáziumi tanulmányait Gyöngyösön, majd Budapesten, a II. kerületi főreáliskolában végezte, ahol még nem tűnt ki társai közül. 1878-ban érettségizett, majd a Műegyetemen tanult tovább, ahol szigorú következetességgel igyekezett bepótolni ismereteinek hiányát, a tanulmányi szünetekben pedig építkezéseken gyakornokoskodott. Kitűnő minősítésű mérnöki oklevelét 1884. április 30-án szerezte meg.
1882-1888 között a Műegyetem Út-, Vasút-építéstani Tanszékén dolgozott tanársegédként. Tanulmányi eredménye, tudása, rátermettsége alapján – az egyetemi tanács javaslatára – 1885-ben a vallás- és közoktatásügyi miniszter kétéves külföldi tanulmányútra küldte állami ösztöndíjjal. A tanulmányút két éve alatt, Ausztriában, Bajorországban, Svájcban és Franciaországban megfigyelte a vasutak építését, az üzemi igényeknek megfelelő felszerelését, a biztonsági berendezéseket. Több hónapon át dolgozott Párizsban, az Eiffel tervezőirodában és a gyárban, ahol akkoriban készültek az Eiffel torony tervei. (A torony tervezéséről és annak erőtani számításáról ő számolt be először Magyarországon a Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönyének 1888. évi 1., 2. és 3. számában.)
Kőhidak építését Franciaországban, a városi vízellátás és csatornázás tervezését, építését, valamint a csatornavíz hasznosítására szolgáló berendezéseket Münchenben, Párizsban és Amszterdamban tanulmányozta.
Mérnökvállalkozó (1889-1919)
1889-ben tanárai és barátai támogatásával mérnökirodát nyitott, amely elsősorban vasúti nyomjelzéssel, kitűzéssel, vasútvonalak tervezésével és építésével, később hidak és egyéb mérnöki létesítmények tervezésével és kivitelezésével foglalkozott. Munkássága egybeesett a nagy vasútépítkezések időszakával. Saját és munkatársai munkájának eredményeként – 1889-től a századfordulóig – mintegy 1400 km vasútvonal nyomjelzését, kitűzését végezték el, és 63 nagyobb híd terveit dolgozták ki a Duna, Tisza, Maros, Temes, Olt és Vág folyókon. A hídépítéseknél 17 esetben bízták meg a kivitelezési munkálatokkal is. Itt csak egynéhány munkáját említjük:
- a csengeri 105 m hosszú mérlegtartós közúti Szamos-híd tervei és építése,
- a Hollód-Kötegyán-Vésztői (110 km), a Karánsebes-Hátszegi (90 km), Kecskemét-Fülöpszállási (42 km), Szendrő-Tornai (33 km) helyiérdekű vasutak tervezése,
- a 12 km hosszú Szepesbéla-Podolini helyiérdekű vasút, a 130 km hosszú Debrecen- Füzesabony- Polgári helyiérdekű vasút összes épületének építése,
- építette a 40 m hosszú busóczi vasúti hidat a Busócz-patakon, a 105 m hosszú fahidat a Temesen Gavosdia mellett, a 145 m hosszú, háromnyílású apátfalvi közúti Maros-hidat; a négynyílású, 210 m hosszúságú közúti Temes-hidat; a háromnyílású, 100 m hosszú nagybocskói közúti Tisza-hidat.
Az 1896-i országos millenniumi kiállítás alkalmából Budapesten megtervezte és megépítette a városligeti közúti hidat. Ezen munkájáért megkapta a királytól a „Koronás arany érdemkereszt” kitüntetést. Szerbiában végzett műszaki munkájáért a szerb király 1901-ban a „Szent Száva” renddel tüntette ki.
Vállalkozói tevékenysége nem akadályozta abban, hogy tudományos és oktatói tevékenységet is folytasson. 1901-ben, amikor a doktori cím megszerzése a mérnökök részére is lehetővé vált, Zielinski kidolgozta doktori értekezését „Budapest forgalmi viszonyainak rendezése és a központi fővasút” címmel, és elsőként szerezte meg Magyarországon a mérnökdoktori címet. Disszertációjában a fővárosi pályaudvarokat kötötte össze a föld alatt, lényegében a mai észak-déli metró vonala szerint.
A vasbetonépítés úttörője
Amíg az 1889-es párizsi világkiállításon az Eiffel-torony még az acél uralmát hirdette, az 1900. évi párizsi expón megjelent a vasbeton, mint a vas versenytársa az építészetben. (A világkiállítás két gyönyörű pavilonja – a Grand Palais és a Petit Palais – több mint 100 éve hirdeti egyrészt Hennebique építész zsenialitását, másrészt a vasbeton létjogosultságát az építészetben.) A vasbetonépítésnek Magyarországon is a párizsi világkiállításon tapasztaltak adtak jelentős lökést. Nálunk három rendszer terjedt el: a Monier-, a Wünsch- és a Hennebique-féle rendszerek. Zielinski a világkiállításon ismerkedett meg a Hennebique szabadalommal, majd licenszjogot kapott a francia építészirodától vasbetonszerkezetek építésére. A szabadalom magyarországi képviselőjeként kezdetben francia tervek segítségével és francia szakmunkások közreműködésével dolgozott, rövidesen azonban függetleníteni tudta magát a Hennebique irodától. Tervezőirodáját kiváló mérnökökből szervezte át, szegedi ácsokból pedig kitűnő munkásbrigádot állított össze, akik a francia szakmunkásoktól hamar eltanulták a vasbetonépítés minden fortélyát.
Néhány kisebb műtárgy után 1902-ben három közúti híd, egy gazdasági épület, katonai raktár, 23 m magas obeliszk épült (szegedi Bertalan emlékmű), és tervei alapján elkészült a kőbányai víztorony.
Az évek során számtalan mérnöki létesítményt tervezett és épített meg vasbetonból:
- víztornyok: a szegedi (1904) ma is látható a Szent István téren, a beocsini, a szolnoki és – talán nem elfogultság – a legszebb Budapesten, a Margitszigeti (1911).
- a vasútépítésekhez kapcsolódó csarnoképületek: pl. az Arad-Csanádi vasút huszonnégy állásos mozdonyszíne, áruraktárak Miskolcon, Ohat-Pusztakócson, Battonyán és máshol, gabonatárolók stb.
- csarnokszerkezetek, középületi magas-építmények, vízi műtárgyak sora jelzi, hogy a századforduló első évtizedeiben a vasbetonszerkezet a hazai építészetben Zielinski révén nemcsak meghonosodott, de most már a mérnökök Európából Magyarországra tekintettek.