6° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
6° C
Ma 2025. november 25., kedd, Katalin napja van.
Főoldal 5 országjáró 5 A hőségriasztás sem hátráltatja a Lánchíd-felújítás munkáit

A hőségriasztás sem hátráltatja a Lánchíd-felújítás munkáit

jún 30, 2022 | országjáró

Látványos munkákat végeznek a Lánchíd két végénél, hamarosan a helyükre kerülnek az új útpályát alkotó utolsó acéltáblák is, miközben a híd közepén felállított festősátrakban tovább folynak a korrózióvédelmi munkák. A kánikulában fokozottan védik a dolgozók egészségét, nagy körültekintéssel kell eljárni például a tűző napon 60 Celsius-foknál is melegebb acélszerkezeten végzett munkáknál.

 

A Lánchíd budai hídfőjének rakpart feletti részén a tervezett, gyors ütemben haladnak az acélszerkezeti munkák. A kivitelező szakemberei először átépítették és munkaszintre süllyesztették az állványzatot, majd elbontották a híd – a rakparti forgalom mellett eddig hozzáférhetetlen – részeit, eltávolítva például a régi vizsgálójárda utolsó darabjait is.

A szerkezetet ezután ipari, csaknem 2000-2100 baros nagynyomású mosóval megtisztították, majd hozzáláttak a felmért hibahelyek terv szerinti javításához, hogy felkészítsék a bentmaradó részeket az új acél pályatáblák fogadására. A tartószerkezet alsó részén már tart a magasságkorlátozást korábban figyelmen kívül hagyó járművek miatt megsérült részek javítása és a szélrácsok cseréje.

A budai rakpart fölött a többi között:

  • az északi részen már minden járdatáblát a helyére illesztettek, és a déli oldal járdái közül is szinte mindegyik a helyére került;
  • az új pályatáblák beépítése mellett a következő hetekben ezen a részen is elvégzik a megjelölt függesztőorsók vizsgálatát (és ha szükséges, a cseréjét is), továbbá kicserélik az orsókat tartó kereszttartókat;
  • folyamatban van a végkereszttartó felső övének cseréje, erre azért van szükség, hogy később beépíthessék a Lánchíd új dilatációit (ezek a szerkezetek fedik le a hídon lévő tágulási hézagokat, lehetővé teszik a híd alakváltozásait, miközben elviselik a forgalmi terhelést).

 

Látványosan haladnak a pesti villamos-aluljáró körüli kőmunkák is a 2-es és 2M villamosvonal mellett: a déli oldalon letisztították a felületeket, pótolták a hiányokat és befejezték a fugázást, míg az északi oldalon a tisztítás mellett hamarosan végeznek az új lábazati kövek elhelyezésével. A szakemberek folyamatosan javítják és újakra cserélik a villamosalagút homlokfalán letört köveket is.

Közben egyszerre négy sátorban folyik a híd közepén az új acél pályatáblák, a javított bentmaradó szerkezetek, valamint a láncok alsó szakaszának korrózióvédelme. Az elsőként felépített festősátorban befejeződött a korrózióvédelmi munka és annak minősítése, ezért azt már odébb „költöztették”. A többi sátorban a szemcseszórás és az alapozó réteg felvitele után a közbenső réteget és a fedőréteget viszik fel a szerkezetre, másutt pedig csak az elkészült korrózióvédelmi bevonat minősítésére várnak. Mostanra a láncok felületének több mint kétharmada megkapta az új korrózióvédelmi bevonatot.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ, fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

praxis

A mérnöki gondolkodás új paradigmája

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a...

piac

Gyors szkennelés kézből – lábon 

SLAM technológia a mérnöki felmérések új dimenziójában Egy ipari csarnokban vagy pincejáratban, ahol a GPS-jel gyenge, a mérnöknek mégis pontos térképre van szüksége – mit tehet? A SLAM technológia erre ad választ: mozgás közben, kézben tartva képes feltérképezni a...

digitális mérnök újság

Keresés

Melyik kategórián belül szeretne keresni?(Kötelező)