Új építési módszert alkalmaznak a manchesteri repülőtér bővítéséhez
márc 17, 2025 | kitekintő
Új innovatív építési módszert alkalmaznak a manchesteri repülőtér új mólójának fix összeköttetéseinél, az építési idő felgyorsítása érdekében – közölte a projekt egyik vezetője.
A repülőtér, amely az Egyesült Királyság harmadik legnagyobb repülőtere, egy 10 éves beruházási programon megy keresztül, amelynek célja az utasélmény átalakítása. A becslések szerint ez 1,3 milliárd fontba kerül. Az alkatrészkészlet alapú megközelítés alkalmazása az innováció iránti vágyból fakadt, mivel az iparág egyre összetettebbé válik. Mint Sinclair megjegyezte, ezt már a tervezési szakaszban meg kell valósítani. „Látjuk, hogy az iparágunkban több okból is nagy változások következnek be” – mondta. „Az egyik az, hogy megpróbáljuk kivonni a szén-dioxidot az épületeinkből; a beépült és az üzemeltetési szén-dioxidot egyaránt. Ez azt jelenti, hogy sokkal többet kell tennünk a koncepció kialakításának fázisában, amit néha „új komplexitásnak” nevezünk. Lényegében egyre összetettebbé válik egy épület megtervezése” – tette hozzá A 2. terminál korszerűsítése várhatóan idén fejeződik be. E munkával és megközelítéssel a WSP további előnyöket is elért az ügyfél és a közösségek számára. „Mivel az alkatrészgyártó telephely szinte bárhol lehet, az alkatrészkészletekre való áttérés valójában a legjobb társadalmi értéket képviselő ajánlat lehet, ami valaha is létezett”.
Az utasmólók csomópontjait úgy tervezték, hogy lehetővé tegyék az előregyártott alkatrészekből történő felhasználását, ami jelentősen csökkenti az építésükhöz szükséges alkatrészek számát. Míg hagyományosan több ezer alkatrészre volt szükség, ez a módszer azt jelenti, hogy minden egyes csomópont mindössze 67 részegységből épül, ami jelentősen csökkenti az építéssel kapcsolatos időt és kockázatot. Dale Sinclair, a WSP igazgatója és digitális innovációért felelős vezetője elmondta: „Alapvetően az alkatrészkészlet átértelmezéséről szól, ami azt jelenti, hogy ahelyett, hogy több ezer kis dolgot hoznánk a helyszínre, kevés nagy dolgot hozunk. Ezáltal radikálisan lerövidül az építési idő, mivel a Mace hónapok helyett hetek alatt készíti el a reptér csomópontját.” A „2 tonnás legó darabok” helyszíni gyártása és a helyszínre szállítása az időzítésen túl számos szempontból előnyös a projekt számára. „Az összes többi dologgal, például a szén-dioxid kibocsátással és a hulladékkal is foglalkozni kell: a gyárakban csak 2-3% hulladék keletkezik” – magyarázta Sinclair.
Az előre megtervezett és előre elkészített darabok másik nagy előnye, hogy potenciálisan lehetővé teszi, hogy különböző ágazatokban és rendszerekben hasonló konstrukciót igénylő munkákhoz is felhasználják ezeket. Így a tervezőcsapatok a többletidejüket további innovációk kidolgozására fordíthatják „Azáltal, hogy ezernyi apró döntést vonunk ki a projektből, az olyan nagy döntésekre összpontosíthatunk, amelyeknek jelentősége van, illetve lesz” – magyarázta Sinclair.
„Elkezdhetünk úgy gondolkodni, hogy egy másik projektben például az elektromos rendszerek működni fognak, így azokat nem kell megváltoztatnunk, de lehet, hogy olyan burkolatrendszert akarunk keresni, amelynek alacsonyabb a beépített szén-dioxid-kibocsátása, vagy kender vagy más anyagú belső válaszfalrendszert akarnak használni.” A WSP az alkatrészkészlet-alapú megközelítést számos más projektben is alkalmazni kívánja, beleértve az adatközpontokat, valamint a vízügyi ágazat és az energiaágazat projektjeit. A megközelítés számos előnnyel jár, de: „Azt hiszem, a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy bizonyos mértékig mindannyian hozzászoktunk ahhoz, hogy minden épületet egyedi tervezésűvé teszünk” – magyarázza Sinclair. „A múltban hallottam, hogy az emberek azt mondják, hogy minden épület egy-egy új prototípus, de ezernyi apró dolgot vehetsz, így minden épület eltérő formájú lehet; más csapokat, burkolatokat stb. szerelsz fel. A nehézség inkább az, hogy megpróbáljuk megtervezni a nagyobb darabokat, amelyek egy adott ügyfél számára működnek, majd megtalálni azt az ellátási láncot, amely képes ezeket elkészíteni.”
Forrás: https://www.newcivilengineer.com/latest/wsp-and-mace-applying-kit-of-parts-approach-to-manchester-airport-pier-to-accelerate-build-10-02-2025/