15° C
Ma 2024. október 16., szerda, Gál napja van.
15° C
Ma 2024. október 16., szerda, Gál napja van.
A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...

A forgalmi dugók vége? A NASA légi taxikat tesztel

aug 1, 2024 | kitekintő

A NASA kutatócsoportja kutatásokat végez annak érdekében, hogy jobban megértsék, hogyan lehet a légitaxizás kényelmes. Az amerikai űrügynökség azt tervezi, hogy a kutatás eredményeit megosztja az ipari partnerekkel, akik azon dolgoznak, hogy a légitaxik a közlekedés részeivé váljanak az amerikai városokban.

 

A NASA várakozásai szerint 2030-ra az amerikai égbolton egy virágzó elektromos légitaxi és drónpark fog barangolni, így akár kényelmesen is ’roboghatunk’ a zsúfolt utak felett. Ezért a NASA kaliforniai Armstrong Repüléskutató Központja egy új szimulátorban teszteli a légi alapú utazásokat. Azt szeretnék, ha az új repülőgépeket az utasok kényelmét szem előtt tartva terveznék, ezért a repülésszimulátorok és emberi tesztalanyok segítségével végzett kutatások előreláthatólag még négy évig zajlanak. A NASA, tervei szerint még idén több tesztpilótát ültet az ülésbe, amint a virtuális szimulátoros tanulmányok beindulnak. „Az utazásminőségi laboratóriumban végzett kísérletek tájékoztatják a fejlett légimobilitás közösségét arról, hogy mennyire elfogadhatóak azok a mozgások, amelyeket ezek a repülőgépek végezhetnek, így a nagyközönség nagyobb valószínűséggel fogadja el az új technológiát” – nyilatkozott Wayne Ringleberg, a NASA tesztpilótája egy sajtóközleményben.

Amint a Jetson-stílusú új technológia végre felbukkan, és az ingázóknak lehetőségük nyílik a lélekölő forgalom felett lebegni, biztosak vagyunk benne, hogy elég sokan el akarják majd sajátítani ennek mikéntjént. De annak biztosítása, hogy képesek legyenek kezelni a mozgást – és ne legyenek rosszul útközben – a vizsgálatok jelentik a kulcsot. „A projekt a laboratóriumi keretek nyújtotta biztonsággal felvértezve használja fel a függőleges felemelkedésben jártas kutató- és tesztpilótáink tudását” – mondta Ringleberg.

A legutóbbi virtuális valóságon alapuló teszt során Ringelberg felpattant egy szimulátorplatform ülésére, felvett egy virtuális valóság headsetet és fejhallgatót, majd szimulált egy légi taxizást egy San Francisco belvárosában lévő parkolóház tetején lévő koncepcionális vertiportról. A NASA mérnökei megépítették a virtuális világot, amely aztán átvezette őt San Franciscon, mielőtt egy másik felhőkarcoló vertiportjának tetején landolt volna.

A teszt célja az volt, hogy Ringelberg értékelje a szimuláció vizuális, mozgási és hangjelzéseinek realizmusát és konzisztenciáját. Ezután négy évig tartó, embereken végzett kutatások következnek, amelyek célja, hogy segítsenek az iparágnak megérteni, mitől lesz kényelmes és élvezetes a légi taxizás. „Az 1970-es években a NASA jelentős szerepet játszott a sugárhajtású utasszállító repülőgépek zajára, az ülés rezgésére és a mozgásbetegségre vonatkozó utazási minőség mérőszámainak kidolgozásában, mégpedig a NASA Langley Kutatóközpontjában található egyedülálló utazási minőség szimulátoron végzett emberkísérletek segítségével. Most a NASA Armstrong Repüléskutató Központja átviszi ezt a technológiát a XXI. századba” – mondta Curt Hanson, a projekt vezető repülésirányítási kutatója a sajtóközleményben.

Bár a kényelmes koncepcionális légi taxizásról a tényleges légi taxizásig való ugrás még egy kicsit messze van, ez nem jelenti azt, hogy a NASA nem készül rá. Az ügynökség fejlett légi mobilitási küldetésének részeként céljuk, hogy adatokat szolgáltassanak a légi taxiiparnak, és segítsenek a Szövetségi Légügyi Hivatalnak abban, hogy biztonságosan integrálják ezeket a járműveket a nemzeti légtérbe. A NASA azt állítja, hogy ez „megteremti a feltételeket egy 2030-ra virágzó iparág számára”.

Ha egyszer valóban összeáll minden feltétel a légi taxizás elindulásához, mindannyian örülni fogunk ennek a plusz kényelemnek.

 

Kép: NASA

 

Forrás: Scientists Are Testing Air Taxis That Make You Feel Like You’re Gliding (popularmechanics.com)

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

A Nemzetközi Asztronautikai Szövetség tagja lett a Műegyetem

Az űrkutatásban és űroktatásban elért eredményeinek nemzetközi szintű elismeréseként a Nemzetközi Asztronautikai Szövetség (IAF) tagjai közé választotta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet. A tekintélyes szervezetet erősíti többek között a NASA és az...

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton fenntarthatóbb, mint a műanyag

A beton- és műanyag csövek összehasonlító életciklus-értékelésének eredménye: a 400 milliméteres belső átmérőtől felfelé a (vas)betoncsövek szén-dioxid-kibocsátása kedvezőbb, mint az összes műanyag alternatíváé. A beton- és vasbetoncsövek a bontás és újrahasznosítás...