1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Beépítésre kész az első magyar ipari zöldhidrogén-projekt kompresszora

szept 29, 2022 | praxis

A napokban készítik elő a beépítéshez az egyik legjelentősebb hazai ipari zöldhidrogén-projekthez, az Akvamarinhoz alkalmazott hidrogénkompresszort a Ganzair Kompresszortechnika Kft. kiskunhalasi üzemében – közölte a társaság szeptember 29-én. 

 

Az MVM csoport tagjaként a Magyar Földgáztároló Zrt. négy földalatti gáztárolójából a kardoskútit vonja be egy kísérleti projektbe, az Akvamarinba, amelynek keretében egy 2,5 megawatt összteljesítményű elektrolizáló és nyomásfokozó rendszer, a hozzá tartozó hidrogéngáz-előkészítő, nagynyomású tartályos gáztároló és a hidrogént a földgázba keverő, adagoló technológia épül ki. Az elektrolizáló által előállított hidrogén egyrészt földgázba keverve a Magyar Földgáztároló Zrt. saját gázmotorjaiban, kazánjaiban hasznosul, így csökkentve a technológia szén-dioxid-kibocsátását. Másrészt a közvetlen energetikai felhasználáson túl cél az is, hogy ipari méretű kísérletet folytassanak a hidrogén föld alatti gáztárolóban 100 bar feletti nyomáson történő hosszú távú tárolására. Eközben vizsgálni fogják a nagynyomású hidrogén hatását a felszíni technológiai berendezésekre, a helyi gázhálózatra, a föld alatti gáztároló geológiai szerkezetére. 

A 2021 tavaszán elfogadott magyar hidrogénstratégia egyik fontos célja, hogy a hazai földgáztartalékhoz 5-10 százalékos mértékben zöld hidrogént keverjenek. Ez nem módosítja a lakossági földgáz fizikai jellemzőit, ugyanakkor jótékony hatással bír az ország energiafüggőségének csökkentésére és karbonsemlegességi céljainak elérésére. A beruházás kettős eredménnyel kecsegtet. Egyrészt a földgáz-infrastruktúrában tárolt, továbbított hidrogénről értékes műszaki információk származhatnak, másfelől a villamosenergia-rendszer kiegyensúlyozásához is hozzájárul. A csúcsidőn kívül termelt villamos árammal elektrolizált hidrogén eltárolható és később ismét villamos árammá alakítható.

A hidrogénkompresszor a Ganzair Kompresszortechnika Kft. kiskunhalasi üzeméből kerül majd a Magyar Földgáztároló Zrt. kardoskúti telephelyére, ahol az Akvamarin hidrogéntermelő és -tároló beruházás létesül. Kopasz Fabiola, a Ganzair Kompresszortechnika Kft. stratégiai és üzletfejlesztési igazgatóhelyettese elmondta: a kardoskúti fejlesztésből a Ganzair által megpályázott és elnyert beruházás értéke 1,8 milliárd forint. A beszállító, a Ganzair Kompresszortechnika Kft. egyúttal nagy erőkkel fejleszti kiskunhalasi bázisát, amely idővel sorozatgyártásra is alkalmas lehet, amivel hozzájárul a megújuló energiaforrások részarányának növeléséhez a magyar energiamixben. (MTI, képek: Ganzair)

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...