A fejlesztés révén érintett települések és a hévek mentén lévő fővárosi kerületek lakói közvetlen metrókapcsolatot kapnak, ennek hatása pedig óriási, sokan fogják a közösségi közlekedést választani autó helyett. A tervek állami átvétele során kiemelt figyelmet kap a hév elvágó hatásának csökkentése, a szintbeni útátjárók megszüntetése. A településszerkezeti változásokat figyelembe véve megváltozik a megállók elhelyezkedése, oda kerülnek, ahol az emberek jelentős számban laknak, illetve ahol át lehet majd szállni a vasútra.
2012 és 2015 között készült a BKK-ban megvalósíthatósági tanulmány a metró és a hév vonalainak egyesítésére, a hév átfogó felújítására és metróvá alakítására, majd 2015-ben a fővárosi közgyűlés saját forrást biztosított a budapesti szakaszon a folytatásra, a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezésére. Így a BKK 2016-ban keretjellegű közbeszerzést írt ki, ezt a Főmterv nyerte meg. A tervezési folyamat egyes fázisai megtörténtek, néhány engedély is rendelkezésre áll már, azonban Zugló és Kőbánya több ponton nem értett egyet a tervekkel, így az engedélyezés elakadt. A fővárosi közgyűlés 2020. február 26-án arról döntött, hogy nem folytatják a projekt előkészítését saját forrásaikból. A kormány ezután jelezte, hogy átvenné a fejlesztést. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a fővárosi önkormányzat és a kormány közös döntéshozó és egyeztető fóruma 2020. október 15-én támogatta ezt, arról született döntés, hogy a projekt előkészítésében a BKK helyére a BFK lép és megkezdjük az agglomerációs szakasz előkészítését is, mely korábban csak koncepciótervi fázisig jutott. A kormány 2021. március 23-án megjelent határozata tartalmazza, hogy a beruházás tervezésével a BFK és a MÁV-HÉV konzorciumát bízza meg. Az összes szükséges engedély megszerzésének határideje 2022. vége, a kiviteli terveknek 2023. végéig kell elkészülniük.