A szakma nagyjai

Dr. Parádi Ferenc

Dr. Parádi Ferenc
1949-2012

Dr. Parádi Ferenc 1949-ben született. A Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán szerzett diplomát 1972-ben, ezt követően első munkáltatója a Budapesti Műszaki Egyetem volt, ahol megkezdte oktatói és tudományos tevékenységét. Tanársegédként indult, és a Közlekedési Automatizálási Tanszék docenseként ment nyugdíjba. Az oktatáson kívül rendkívül sok műszaki, tudományos munkája jelent meg a szakmai lapokban. 1991-ben a Drezdai Közlekedési Egyetemen Dr.-Ing. tudományos fokozatot szerzett, amelyet Magyarországon „a műszaki tudományok kandidátusa” tudományos címként honosítottak.1995-ben a BME-n PhD tudományos fokozatot nyert el.

A 90-es évek elején két mérnöktársával együtt megalakította a Tran-Sys Rendszertechnikai Kft.-t, amelynek haláláig ügyvezető igazgatója volt. Kiemelkedő műszaki, tudományos ismeretei és német, valamint angol nyelvismerete révén a nyugati piacokon – főleg a német nyelvterületeken – is elismerést szerzett. A Tran-Sys Kft. a Vossloh IT-vel együttműködve nyugaton a vasúti biztosítóberendezések működésével összefüggő szimulációs szoftverek kifejlesztésében mára piacvezető céggé fejlődött. Ezek a szoftverek alkalmasak a régebbi jelfogós, de a korszerű elektronikus biztosítóberendezések működésének szimulációjára is. A fenti műszaki sikerek elérésében dr. Parádi Ferencnek mint igazgatónak vezető szerepe van.

A Magyar Mérnöki Kamarának megalakulásától kezdve tagja. Vasúti biztosítóberendezési szakterületen tervezői és szakértői jogosultsággal rendelkezett. A Közlekedési Tagozat Vasúti Szakosztályának alapító elnöke. A Vasúti Szakosztály minden évben legalább egy vagy két, országos érdeklődést kiváltó szakmai rendezvényt szervez, amelyek résztvevőinek száma 70 és 250 fő között mozog. Ezeken a szakmai napokon az egyes témák szerinti legismertebb külföldi és hazai szakemberek tartanak előadásokat. A rendezvényeken kívül egyes szakmai témákat (vasúti szakemberek utánpótlása, Országos Vasúti Szabályzat II. átdolgozása, kamarai vizsgák vasúti anyagainak összeállítása stb.) is kidolgoznak a Vasúti Szakosztályban. A fentieken túl az utóbbi időben havi rendszerességgel egy-egy szűkebb körű szakmai témában is vannak rendezvények a Vasúti Szakosztály szervezésében, ezekről a Mérnök Újságban rendszeresen tudósítások olvashatók.

2006-ban szakmai és kamarai tevékenységének elismeréseként a Magyar Mérnöki Kamara elnöksége Zielinski-díjjal tüntette ki dr. Parádi Ferencet. Önzetlenségére jellemző, hogy a díjjal járó pénzjutalmat a Vasúti Szakosztály által kiírt diplomapályázatok díjazására ajánlotta fel.
Vasúti szakterületen kezdeményezte a tervezői jogosultságok meghatározásának felülvizsgálatát (a Magyar Mérnöki Kamara Országos elnöksége a mai napig nem foglalkozott érdemben a kérdéssel). Mesteriskola indítását kezdeményezte vasúti szakterületen, aminek 2012 szeptemberében tervezett megnyitását már nem érhette meg. 2012. június 1-jén a Közlekedési Tagozat Csány László-díjjal tüntette ki, amelyet betegsége miatt személyesen nem vehetett át. Szakmai kiválóságának és szerény emberi habitusának emlékét szeretettel őrizzük.