Archívum

Beszámoló a Vasúti Szakosztály szakmai napjáról

Az MMK Közlekedési Tagozatának Vasúti Szakosztálya, a KTE és az MEE MÁV Üzemi Szervezete 2013. április 10-én a MÁV Zrt. TEB Központjában (1063 Budapest, Kmety György utca 3.) védelmi és irányítástechnika szakmai napot szervezett. Az előadások több mint 50 fő aktív részvételével zajlottak le.

A rendezvényen elhangzott előadások, az alállomási készülékek együttműködését meghatározó IEC 61850 szabványnak megfelelő rendszereknek és készülékeknek az alállomási védelmi, irányítástechnikai és automatizálási területen túli, MÁV-specifikus felhasználási példáján keresztül ismertették az ilyen módon kialakított rendszerek előnyeit, illetve a továbbfejlesztés lehetőségeit.

Remler János okleveles villamosmérnök és Csikós Péter okleveles villamosmérnök (PROLAN) „Villamos váltófűtéssel szemben támasztott követelmények összefoglalása, újszerű váltófűtő megoldások ismertetése” című előadásukban a MÁV Zrt. Karcag állomásra telepített és 2012. év végén üzembe helyezett új váltófűtő rendszert ismertetve áttekintést adtak a váltófűtés kialakítására vonatkozó követelményrendszerről és az annak megvalósítása során alkalmazott – IEC 61850 szabványnak megfelelő – újszerű megoldásról. Az IEC 61850 szabvány lényegi fejezeteire utalva áttekintést adtak más MÁV-specifikus területeken történő használat lehetőségeire, az elérhető előnyökre.

Günthner Richárd diplomás villamosmérnök és Kazai Norbert okleveles villamosmérnök (PROTECTA) „Új generációs vasúti védelmek ismertetése” című előadásukban a MÁV Zrt. 25 kV 50 Hz-es nagyvasúti villamos vontatási rendszerének – a IEC 61850 szabvány kapcsán végzett fejlesztések részeként – kialakított védelmet mutatták be. Ennek kapcsán összefoglalták az IEC 61850 szabvány lényegi tartalmát, képet adtak a szabvány alkalmazásában elért eredményekről, készülék- és alkalmazásfejlesztésekről. A helyszínen üzembe helyezett készüléken bemutatták az internetes böngészővel elérés, kezelés, paraméterezés lehetőségét.

Az előadások és az azt követő konzultáció során feltett kérdésekre adott válaszok révén a résztvevők átfogó összehasonlító képet kaptak a hagyományos protokollok mellett megvalósuló és az új – az IEC 61850 Ethernet-alapú kommunikációt megvalósító – alállomási védelmi és irányítástechnikai rendszerek adta további lehetőségekről.

Az új alkalmazási területeken bemutatott rendszer és a készülék jó példaként szolgált az Ethernet-alapú kommunikáció által elérhető, közvetlenül jelentkező előnyökre:

  • a különböző gyártók berendezéseinek – költséges protokollfordítók alkalmazása nélküli – összeköthetőségére,
  • a gyártófüggetlen készülékkonfiguráció és
  • a készülékek közötti közvetlen adatcsere lehetőségére,
  • egységes, vállalati szintű kommunikáció megvalósítására.

Összeállította:

Csoma András
MMK Vasúti Szakosztály elnökségi tag