Az elmúlt napokban több sajtóhír is megjelent a Déli pályaudvar megszüntetésével kapcsolatban. A Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozatának Elnöksége, a 2015 év eleji állásfoglalásához hasonlóan, ismételten felhívja a döntéshozók figyelmét a megszüntetés veszélyeire.
A Déli pályaudvar szerepe 1861 óta jelentős az ország vasúti közlekedésében. A dunántúli, egyben a balatoni vasútforgalom viselése mellett a főváros nyugati, délnyugati elővárosi forgalmát is alig pótolhatóan szolgálja ki, városközponti elhelyezkedéséből, metró- és villamoskapcsolataiból eredően Budapesten belüli szerkezeti pozíciói kiválóak.
A korábbi években is időről időre felmerült a pályaudvar átalakításának, megszüntetésének gondolata, az üzemeltető bevonásával legutóbb 2001-ben készült átfogó vizsgálat. E vizsgálat és más tanulmányok is arra az eredményre jutottak, hogy a pályaudvar megszüntetése szolgáltatásminőségi, hálózatfejlesztési és szerkezeti szempontok alapján egyaránt indokolatlan. A Déli pályaudvar feladatköre a főváros vasúthálózati rendszerében nem vagy csak rendkívül nagy költségigénnyel és az érintett utazóközönséget hátrányosan érintően pótolható. A legutóbbi évek közösségi közlekedést előtérbe helyező szakmapolitikai törekvései, a tervezett S-Bahn-közlekedés fejlesztése, a fővárosi behajtási díj (dugódíj) várt bevezetése különösen indokolják, hogy a legnagyobb forgalmi terhelést fogadó délnyugati városrész vasúti kapacitásai ne csökkenjenek, hanem inkább növekedjenek.
Természetes, hogy a pályaudvar esetleges megszüntetése kapcsán többször felmerült a vasúti üzemi területek által elfoglalt, értékes bel-budai területek hatékonyabb használatának jogos gondolata is. Célzott tanulmányok és külföldi példák azonban egyaránt igazolják, hogy a vasút személyforgalmi funkcióinak megőrzése és az érintett terület ingatlanfejlesztése egymást erősíthetik.
Fentiek értelmében a Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozata nem ért egyet a Déli pályaudvar megszüntetésével.
Támogatjuk a pályaudvar feleslegesnek mutatkozó üzemi és egyéb területeinek más célú felhasználását, közpark, P+R parkoló létesítésének, illetve egyéb ingatlanfejlesztések céljából, de csak a megtartandó vasúti személyközlekedési létesítmények mellé-, alá- vagy föléépítésével.
Kamaránk szakemberei készséggel állnak e döntések előkészítésében a résztvevők rendelkezésére.
Budapest, 2016. január 6.
MMK Közlekedési Tagozat Elnöksége