Eric Adams, New York (USA) polgármestere és a Future of Fifth Partnership (Ötödik sugárút jövője – a Szerk.) bejelentette, hogy a Bryant Park és a Central Park közötti Fifth Avenue-t gyalogosközpontú sugárúttá alakítják. A projekt keretében 46%-kal bővítik a járdákat, csökkentik a forgalmi sávokat, rövidebb gyalogátkelőhelyekkel javítják a gyalogosok biztonságát, valamint további zöldfelületeket és közvilágítást telepítenek. A kezdeményezés a Future of Fifth köz-magán társulással kezdődött, amely az Arcadis, Sam Schwartz Engineering, és a Filed Operations-t választotta ki a tanulmány, valamint a sematikus tervezés vezetésére, amely a tervek szerint 2025 nyarára készül el.
Az Ötödik sugárút (Fifth Avenue) jelenleg 30 méter hosszú, eredetileg a járműforgalom számára 5 sávból és két 7 méter hosszú járdaszakaszból áll. Annak ellenére, hogy a forgalom 70 százalékát a gyalogosok teszik ki, a járdák a területnek csak 46 százalékát foglalják el. Mivel minden egyes háztömbben átlagosan óránként körülbelül 5500 gyalogos fordul meg, és az ünnepek idején akár 23 000 gyalogos is, a jelenlegi kialakítás nehezen tudja kezelni ezt a gyalogosforgalmat. Ezt a kihívást tovább súlyosbítja, hogy a gyalogosok helyét tovább csökkenti az olyan utcai infrastruktúra, mint a táblák, buszmegállók, világítás és szemetesek.
Az újratervezett Ötödik sugárút majdnem megduplázza a járdaszélességet, és mindkét oldalon 10 méter széles lesz, ami 7,5 méter akadálymentes gyalogosfelületet és további 2,5 méter területet biztosít a fák számára. Ez a kialakítás több mint egyharmadával csökkenti az átkelési távolságot, növelve a gyalogosok biztonságát. A fejlesztés több mint 230 új fát és 20 000 négyzetméternyi ültetvényt tartalmaz, új ülőhelyeket, rekreációs tereket és jobb kültéri világítást integrálva. Emellett a zöldítési kezdeményezések árnyékot és innovatív csapadékvíz-infrastruktúrát biztosítanak az áradások enyhítésére.
Az Ötödik sugárút New York gazdaságában betöltött jelentős szerepét a 313 000 közvetlen és közvetett munkahelyhez való hozzájárulása is alátámasztja. Az újratervezési kezdeményezés ezt a szerepet kívánja folytatni és erősíteni egy barátságosabb városi környezet megteremtésével. Ez egy korábbi kezdeményezés, a 2022-es Holiday Open Streets program folytatása, amely 11 háztömbben korlátozta a járműforgalmat, és a gyalogos zónákat ösztönözte. A program eredményeként a becslések szerint 3 millió dollárral nőttek a kiadások a sétálóutcák mentén, és a vállalkozások 6,6 százalékos növekedést tapasztaltak a nem sétálóutcás területekhez képest, ami tovább bizonyítja a sugárút erőteljes gazdasági potenciálját.
„Jelenleg az Ötödik sugárúton az emberek 70 százaléka gyalogos, de ők csak a terület kevesebb mint felét tudják kihasználni. Ünnepnapokon ez óránként 23 000 embert jelent – 4000-rel többet, mint a zsúfolt Madison Square Gardenben -, akik szardíniaként zsúfolódnak össze a szűkös járdákon. Ennek semmi értelme – ezért megfordítjuk a forgatókönyvet. Majdnem megduplázzuk a járdák területét, több száz új fát és ültetvényt telepítünk, új ülőhelyeket és aktivációs tereket hozunk létre, és még sok minden mást” -mondta Eric Adams,New York polgármestere.
Forrás: New York City Unveils Plans to Transform Fifth Avenue into a Pedestrian-Centered Boulevard | ArchDaily