Nyolc évnyi építés után a 25 km hosszú, 4,5 milliárd fontba kerülő Temze Tideway „szupercsatorna” megkezdte működését: a 21 helyszínből az első négyet bekapcsolták, ezzel elkezdődött a londoni folyó védelme a szennyvízszennyezéstől.
Az óriási kapukhoz hasonlóan működő szelepek már négy helyen nyitva vannak a vezeték útvonalán, a maradék 17 a következő hónapokban lép működésbe. A csatornát azért építették, hogy a jelenlegi rendszerek kapacitásának elérésekor a feleslegesen lezúduló szennyvizet és csapadékot felfogja. Ezek egyike Bazalgette eredeti csatornarendszere, amelyet a XIX. században építettek a „Nagy Bűz”-re válaszul. Amikor a londoni csatornák túltelítődnek, a felesleges nyers szennyvíz és az esőzések a Temzébe szivárognak, szennyezve azt. A csatorna 2024. szeptember 23-i működésének első 24 órájára vonatkozó adatok – egy Londonban heves esőzésekkel teli napon – azt mutatják, hogy 589 000 m3 vizet fogott fel a Tideway alagút teljes hálózata, még akkor is, ha csak az első négy csatlakozást aktiválták. Az új csatorna 219 000 m3 vízmennyiséget akadályozott meg a Temzébe jutásban, a meglévő Thames Water Lee alagút pedig 370 000 m3 vízmennyiséget fogott fel.
Az alagút
A főalagút belső átmérője 7,2 m, és a London nyugati részén fekvő Actontól több, mint 25 km hosszan a keleti Abbey Mills szivattyútelepig tart. A kombinált csatorna nagyrészt a Temze árapályos szakasza vagy torkolata alatt fut, és együttes kapacitása 1,6 millió m3. A csapatok jelenleg a rendszer teljes üzembe helyezésén dolgoznak. Ez magában foglalja a fennmaradó kibocsátási pontok csatlakoztatását az új szupercsatornához, valamint a teljes rendszer tesztelését különböző időjárási körülmények között, beleértve a heves viharokat is. A Tideway projektet egy vállalkozókból álló szövetség valósítja meg. A nyugati régiót a Bam Nuttall, a Morgan Sindall Infrastructure és a Balfour Beatty konzorciuma végzi. A középső régiót a Ferrovial Agroman UK és a Laing O’Rourke közösen végzik. A keleti régióért a Costain, a Vinci Construction Grands Projets és a Bachy Soletanche vállalatok felelnek. A Temze Tideway alagútrendszer üzemeltetéséhez, karbantartásához és jelentéseihez szükséges rendszerintegrációt az Amey végzi, amely a folyamatirányítási, kommunikációs berendezések és szoftverrendszerek biztosításáért felelős.
Az alagút története
Miközben a tesztelési fázis már folyamatban van, a munka a föld felett is folytatódik, hogy a projekt részeként létrejövő új folyóparti közterületek elkészüljenek. Az egész projekt 2025-ben ér a végéhez. Eredetileg idén kellett volna befejeződnie, de a Covid-19 járvány miatt ez későbbre tolódott. A kivitelezést követően a Thames Water veszi át a csatorna üzemeltetését. A szuperkanális projekt költségét 2014-ben eredetileg 3,52 milliárd fontra becsülték, de ez a szám az építés során folyamatosan emelkedett, és a jelenlegi 4,5 milliárd fontos becslésig emelkedett. A legutóbbi emelés a 2021/22-es pénzügyi év végén készült jelentés óta mintegy 2%-os költségnövekedést jelent. Tavaly áprilisban a Tideway 4,5 milliárd fontra frissítette az alagút költségbecslését, figyelembe véve a hátralévő munkaprogramot és az akkori infláció hatásait. A projekt munkálatai 2016-ban kezdődtek, miután az Ofwat 2015-ben zöld utat adott a projektnek. London-szerte több mint 20 mély aknát építettek a szennyvízáramlás elterelésére és a projekthez szükséges alagútépítő gépek földbe süllyesztésére. Ezek közül az utolsó 2021-ben készült el , az első aknafedél pedig 2023-ban.
Az első ilyen óriásgépek 2018-ban kezdték meg a munkát mélyen London alatt, a csatornafúrás 2022 áprilisában fejeződött be, az elsődleges bélelés pedig nem sokkal ezt követően. 2023 őszére az összes alagútban teljesen elkészült a másodlagos bélelés, majd 2024 tavaszán befejeződtek a nehéz mélyépítési munkálatok. 2024 májusában az új, 25 km hosszúságú szuperkanális csatlakozott a 2016-ban üzembe helyezett 6,9 km hosszú Lee-alagúthoz, és ezzel teljessé vált a teljes London Tideway alagúthálózat.
Reakció a Tideway üzembe helyezésére
Andy Mitchell, a Tideway vezérigazgatója elmondta: „Ez fontos pillanat a Temze számára. A szupercsatornát bekapcsolták, és elkezdi megvédeni a folyót a szennyvízszennyezéstől. Nyolc évnyi építkezés után, amely során közel 25 000 ember több mint 40 millió munkaórát töltött el, ez a rendszer most először működik. Ez a kezdeti időszak, még több csatlakozást kell elvégezni és további teszteléseket kell végezni, de a szuperkanális pozitív hatása a Temze egészségére az elkövetkező hónapokban egyre nagyobb lesz – és London hamarosan a megérdemelt tisztább és egészségesebb folyó otthona lesz.”
Chris Weston, a Thames Water vezérigazgatója elmondta: „Ez egy nagyon izgalmas pillanat mindannyiunk számára, hiszen most kezdődik a Temzébe történő szennyvízszennyezés megakadályozását célzó hatalmas projekt harmadik és egyben utolsó fázisa. Elismerjük, hogy egyetlen szerv sem képes egyedül megvalósítani ezt a jövőképet, és szeretnénk folytatni a partnerekkel való együttműködést, hogy megfeleljünk a közösség és a környezet elvárásainak. A Thames Tideway alagút, az ügyfeleink által eszközölt 4,5 milliárd fontos beruházás a befejezéséhez közeledik. A Lee-alagútba 2016-ban eszközölt 700 millió fontos beruházásunk előnyeit már most látjuk, és a Channelsea folyó és a Lea folyó vízminősége ennek eredményeképpen most már „jó vagy kiváló” – ez mutatja, hogy a Temze Tideway-alagút további javulást hoz London központi részén. Több mint 250 szennyvíztisztító telepünk korszerűsítésére vonatkozó terveket tettünk közzé. Londonban megkezdtük a mogdeni szennyvíztisztító telepek 100 millió font értékű korszerűsítését, és 145 millió fontot költünk a becktoni szennyvíztisztító telepek korszerűsítésére is, ami növeli a kapacitást és csökkenti a viharos kibocsátások számát” – tette hozzá.
Chris Coode, a Thames21 vezérigazgatója elmondta: „Örömmel látjuk, hogy a Temze Tideway-alagút üzembe helyezése megkezdődik. Ez a kritikus fontosságú infrastruktúra jelentős szerepet fog játszani a Temze árapállyal történő védelmében a szennyvízszennyezés okozta károktól, ami egy lépés a folyó egészségének javítása felé London központjában. Reméljük, hogy ez a nagyszabású projekt más megoldások gyors megvalósítására is ösztönözni fog folyónk helyreállítása és védelme érdekében. A Temze-medence tágabb környezetében még sok munka vár ránk a szennyvízzel kapcsolatos kihívások teljes körű kezelése érdekében.”
Emma Hardy vízügyi miniszter így nyilatkozott: „A Temze meghatározta a fővárost és a nemzetet, de mint oly sok vízi utunk, ennek állapota is leromlott az elfogadhatatlan mértékű szennyezés miatt. A vízügyi ágazat reformjaival alapvetően megváltoztatjuk vízrendszerünk működését, és megtisztítjuk vízi útjainkat. A Temze Tideway alagút a példája annak az átalakításnak és beruházásnak, amelyet országszerte szeretnénk látni, hogy megtisztítsuk folyóinkat, tavainkat és tengereinket. Ez egy fontos mérföldkő, hiszen az első szakaszok már működnek, és máris csökkentik a Temzében a szennyvízszennyezés mértékét.”
Alan Lovell, a Környezetvédelmi Ügynökség elnöke elmondta: „Büszkék vagyunk arra, hogy a Tideway-projektben együttműködve a partnerekkel mintegy 95%-kal csökkentettük a Temzébe ömlő csapadékvizek mennyiségét. A mi hozzájárulásunk biztosítja, hogy a lehető legjobb környezeti eredményeket érjük el; biztosak vagyunk abban, hogy a projekt jelentősen javítani fogja a folyó állapotát az élővilág és az emberek számára. Környezetvédelmi engedélyekkel szabályozzuk a rendszert, és továbbra is figyelemmel kísérjük a vízminőséget és a vízi élővilágot fővárosunk folyójában.”
Kép: New Civil Engineer
Forrás: Tideway: £4.5bn ‘super sewer’ begins to protect Thames as first 4 sites activated | New Civil Engineer