-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Kínai támogatás a LIBERTY Dunaújvárosnak

aug 5, 2024 | országjáró

A LIBERTY technológiai partnere, a CISDI megkapja a pénzügyi támogatást a dunaújvárosi acélműben megvalósuló nagyberuházáshoz. A CISDI Engineering és a Kínai Export- és Hitelbiztosító Társaság (Sinosure) között elvi hitelbiztosítási megállapodás született. A megállapodás 1,3 milliárd eurós összegre vonatkozik, és utat nyit a LIBERTY évi hárommillió tonnás elektromos ívkemencés létesítményének finanszírozása, azaz a berendezések exportja és telepítése előtt Dunaújvárosban.

 

Az elvi megállapodás megkönnyíti azoknak a további támogatásoknak és garanciáknak a megszerzését, amelyek alapján véglegesítik a beruházás tőkeszerkezetét. Az új létesítmény üzembe helyezésével az egyre elavultabbá váló szénalapú acélgyártási módszereket a legújabb, fenntartható acélgyártási technológiával váltják fel. A két új, 150 tonna kapacitású ívkemence (EAF) a korszerűsített, másodlagos kohászati létesítménnyel együtt képes lesz az acélhulladék újrahasznosítására, valamint a redukciós vaspellet közvetlen fölhasználására. Az így előállított kiváló minőségű acéllemezeket a meleghengermű dolgozza majd fel. Az új üzem a korábbi technológiával összevetve lehetővé teszi, hogy a gyártás közvetlen CO2-kibocsátását mintegy 80%-kal csökkenthessék.

Az 1,3 milliárd euró értékű beruházási csomag magában foglalja a meglévő meleghengermű és horganyzósor korszerűsítését, valamint új gyártósorok telepítését, amelyek a védelmi- és autóipari termelés magyarországi gyártóbázisait szolgálják majd ki. A bejelentés egybeesik a CISDI képviselőinek LIBERTY Dunaújvárosban tett látogatásával. A CISDI tovább folytatja a már megkezdett műszaki és megvalósíthatósági tanulmányok készítését, mielőtt az új, zöldacél-gyártásra alkalmas ultramodern acélmű-gyártási műszaki specifikációját véglegesíti. A látogatás során a CISDI és a LIBERTY szakértői a svájci NPT és a német RCG szakembereivel együttműködve tervezik a termelő berendezések optimális elrendezését, valamint a technológia működtetéséhez szükséges áram-, gáz-, víz- és gőzellátási segédberendezéseket.

Thomas Gangl, a LIBERTY Steel Europe vezérigazgatója kijelentette: „Fontos mérföldkőhöz érkeztünk, amely megalapozza, hogy a LIBERTY dunaújvárosi gyára a fenntartható acélgyártási technológiák terén élenjáró, modern zöldacél-üzemmé váljon. A partnereinkkel a finanszírozás és a műszaki megvalósíthatósági tanulmányok terén elért előrehaladás jelzi, hogy a projekt a tervezett ütemben halad. Továbbra is együttműködünk minden érdekelt féllel annak érdekében, hogy a projektet hatékonyan megvalósítsuk.”

Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár hozzátette: „Folyamatosan követem a zöldacél-projekt előrehaladását, amely a LIBERTY csapata és a megvalósításban résztvevő más szakértők összehangolt erőfeszítései eredményeként alakul. A figyelmet a beruházás nemzetgazdasági szempontból való stratégiai fontossága indokolja.”

XIAO Peng a CISDI elnöke kijelentette: „Örülünk, hogy a LIBERTY Dunaújvárossal közösen dolgozhatunk ezen a kiemelt jelentőségű projekten. A dunaújvárosi csapattal és a Sinosureral való több hónapos együttműködés után nagyszerű hír, hogy most megkaptuk a Sinosuretól a projekt támogatására vonatkozó szándéknyilatkozatot. Ez egy jelentős lépés a dunaújvárosi acélmű szén-dioxid-mentesítésének és megújításának útján. Az üzemben a CISDI legmodernebb elektromos ívkemencéje, öntőüst, vákuumos gázmentesítés, lemezöntő és mesterségesintelligencia-alapú vezérlőrendszer kerül beépítésre, amely világszínvonalra emeli az üzem hárommillió tonnás termelési kapacitásait, jelentős CO2-kibocsátás-megtakarítás mellett.”

A Sinosure Shanxi részéről HE Zhigang hozzátette: „Ez a beruházás azért is fontos, mert egyben a magyar acélipar szén-dioxid-mentesítését és modernizációját támogató fejlett kínai technológia bemutatója is lesz. A LIBERTY Dunaújváros és a CISDI együttes erőfeszítése aláhúzza a Kína és Magyarország közötti erősödő együttműködést, és megmutatja, hogy a fenntartható acélgyártási technológiákba történő beruházás milyen hatalmas potenciális előnyökkel jár. Örömmel nyújtunk előzetes támogatást a vevői hitelhez, és várakozással tekintünk a CISDI-vel és a LIBERTY-vel való további együttműködés elé a megvalósíthatósági tanulmányok befejezése, és ennek az izgalmas fejlesztésnek az előrehaladása során.”

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...