A fából készült csónakszerű építménytől a spirális rámpáig – íme 13 a legérdekesebb nemzeti pavilon a 2025-ös oszakai expóra.
Az Oszaka-öbölben található mesterséges Yumeshima-szigetre tervezett világkiállítás központi témája „a jövő társadalmának tervezése” (Designing Future Society for Our Lives). A mestertervet Sou Fujimoto készítette. A kiállítás 2025. április 13. és október 13. között lesz látogatható.
A nemzeti pavilonokat egy 60 ezer négyzetméteres fából készült gyűrűn belül helyezik el, amelyet a Sou Fujimoto Architects a hagyományos japán faépítészet mintájára alakított ki. Mellettük egy sor pavilon is áll majd a magánszektor számára, köztük a Blue Ocean Dome, amelyet Shigeru Ban japán építész papírcsövekből, bambuszból és szénszál-erősítésű műanyagból épít. A nemzeti pavilonok trendjei közé tartozik a szétszerelhető és újrafelhasználható szerkezetek használata, valamint a multimédiás kiállítások, amelyek betekintést nyújtanak az egyes országok életébe.
Cseh Köztársaság, tervező az Apropos Architects
A cseh pavilon spirális külseje a kiállítóterek elrendezését követi, amely egy felhőkarcolós átrium köré kanyargó rámpa formáját ölti magára. Az Apropos Architects terve a látogatókat mozgásra ösztönzi, és hangsúlyozza a testmozgás fontosságát. A csavarodó formát fából építik, és üveghomlokzat zárja le, utalva ezzel a Cseh Köztársaság üveggyártási múltjára.
Bahrein, tervező Lina Ghotmeh
Lina Ghotmeh libanoni építész a bahreini pavilonnak egy töredezett faszerkezetet javasolt, amely a tenger felé néz, és az ország tengeri és kikötői történelmét ünnepli. Az alumínium részletekkel díszített faforma a hagyományos bahreini dhow-kat – a Kelet-Arábia és Kelet-Afrika partjainál a nehéz áruk kereskedelmére használt hajókat – mintázza, miközben a japán faipari kézművességre is utal.
Svájc, tervező a Manuel Herz Architekten
A tervező szerint a svájci pavilon „a természetbe ágyazott épület” lesz, amelynek célja annak bemutatása, hogy a természet és az ember alkotta világ miként tud egymás mellett létezni. Könnyű, gömb alakú szerkezetekből áll majd, amelyeket növények vesznek körül, és fóliaszerű műanyaggal burkolnak. A burkolatot az esemény után bútorokként használják majd fel, és a moduláris acélszerkezetet is újrahasznosítják. A kiállítótér a földszintet foglalja majd el, elkerülve a függőleges közlekedést, és segítve a stúdiót abban, hogy elérje azt a célját, hogy „az eddigi svájci pavilonok közül a legkisebb alapterületű legyen”.
Szaúd-Arábia, tervező a Foster + Partners
Szaúd-Arábia pavilonja a királyság hagyományos falvainak építészetéből merít. A pavilon szögletes térfogatok csoportjára tagolódik, növényzettel szegélyezett előudvarral, amelyet az 59 Productions és a Squint/Opera tervezőstúdiókkal együttműködve kifejlesztett audiovizuális installációk egészítenek ki. „A pavilon a látogatókat a felfedezések és a véletlen találkozások utazására vezeti, amely rétegről-rétegre élénk képet fest a szaúd-arábiai kultúráról” – nyilatkozta Luke Fox, a Foster + Partners stúdió vezetője.
Hollandia, tervező a RAU
Hollandia számára a holland RAU Architects stúdió egy „felkelő nap” köré szerveződő, fodrozódó vízszerű homlokzatokkal körülvett szerkezetet hoz létre. A tervet a tiszta energia szimbólumának szánják, amely tükrözi a pavilon interaktív kiállítási tárgyait, amelyek bemutatják a vízben rejlő lehetőségeket a világ megújuló energiaforrásokra való átállásában. Több más pavilonhoz hasonlóan ennek a pavilonnak a szerkezetét is körkörösre tervezik.
Nagy-Britannia, tervező a Woo Architects
A brit pavilont egy megfordítható rácsszerkezet alkotja majd. A pavilon kiállítási tárgyainak részleteit még nem hozták nyilvánosságra, de magát az épületet úgy tervezték, hogy az gyorsan felépíthető, könnyen szétszerelhető és a zárást követően áthelyezhető legyen.
Franciaország, tervező a Coldefy & Associés és Carlo Ratti Associati
A Coldefy & Associés és a Carlo Ratti Associati együttműködésében jön létre a francia pavilon, amelynek célja, hogy „bemutassa Franciaország hozzájárulását a kultúrához és a természeti környezethez”. Az Expo főbejáratától látható, kocka alakú építmény egy kanyargós útvonalat foglal magában, amely a földszinten kezdődik és egy tetőkertben végződik, amelyet úgy terveztek, hogy felidézze Franciaország különböző tájait.
Olaszország, tervező a Mario Cucinella Architects
Az olasz pavilon három térre oszlik, amelyek a Színház, az Ideális város és az Olasz kert nevet viselik. Úgy alkották meg, hogy a látogatóknak az az érzése legyen, hogy „Olaszország levegőjét lélegzik be”. A járókelők a pavilont a nagy átriumot keretező, magas oszlopokból álló, portikuszszerű homlokzatáról ismerhetik majd fel. A belső tér a reneszánsz festmények színeit és az ország városi tájainak méretarányait veszi majd fel.
USA, tervező a Trahan Architects
A stúdió az Egyesült Államok pavilonját „kanyonként” tervezte meg, amelyet két, egymáshoz képest szögben futó fal alkot majd, amelyek a látogatókat beljebb vezetik. A falakon belül egy felfüggesztett kocka lesz, amelyet amerikai tájakról készült felvételeket megjelenítő LED-képernyők vesznek körül, hogy a látogatókat „az Egyesült Államok vibráló élményében” részesítsék – mondta a stúdió.
Japán, tervező a Nikken Sekkei
A tokiói Nikken Sekkei cég vezeti a házigazda Japán pavilonjának építészeti tervezését, amelynek általános producere a Nendo alapítója, Oki Sato. A pavilon kör alakú lesz, és keresztirányban rétegelt fából készült, újrafelhasználható lécekből épül fel. A csapat szerint „az élet körforgását” képviseli majd, és a „japán esztétikai körforgás koncepcióját” mutatja majd be.
Kuvait, tervező a LAVA
A kuvaiti pavilon nagyszerű bejáratát egy szárnyakat mintázó, lendületes tetőszerkezet alkotja majd, amely „az ország híres vendégszeretetét” hivatott képviselni. A pavilon egyike azoknak a pavilonoknak, amelyekben interaktív kiállítások találhatók, és betekintést nyújtanak az ország történelmébe, illetve társadalmába. A LAVA tervezi a német pavilont is, bár ennek részleteit még nem hozták nyilvánosságra.
Szingapúr, tervező a DP Architects
Az Álomgömb nevet viselő szingapúri pavilon egy vörös, pikkelyes földgömb formáját ölti. Az ablaktalan gömb belsejében szingapúri művészek multimédiás installációi találhatók, amelyek az ételekre, a kultúrára és a művészetekre összpontosítanak, és amelyek az ország szellemét hivatottak megtestesíteni és a turizmust ösztönözni.
Ausztrália, tervező a Buchan
A stúdió az ország pavilonjának íves formáját egy gumnutról – az őshonos eukaliptusz növényeken növekedő fás gyümölcsről – mintázza. A stúdió szerint a pavilon „Ausztrália sokszínű tájának, valamint az emberek melegszívűségének, energiájának és optimizmusának kifejezése”.
Forrás: https://www.dezeen.com/2024/06/19/expo-2025-osaka-national-pavilions/