Az USD segítségével a SketchUp modellekkel meglepően részletes és élethű modelleket készíthetünk egész településekről.
Oshkosh-t, a Winnebago-tó partján fekvő 67 ezer lakosú kisvárost 3D-ben modellezték – nagy részletességgel. Az épületeket a népszerű 3D modellező program, a SketchUp segítségével készítették el, de egy nemrég bevezetett univerzális jelenetleíró (USD) grafikus fájlszoftver-csatlakozó az, ami lehetővé tette az összes épület, fa, infrastruktúra, jármű és vízi jármű részletes nézetét. A Trimble, a SketchUp tulajdonosa, tagja az Alliance for OpenUSD (AOUSD) szövetségnek, amelynek alapító tagjai közé tartoznak a Pixar, az Adobe, az Apple, az Autodesk és az Nvidia vizualizációs nagyágyúk. Az AOUSD célja, hogy az USD fájlformátumot (amelyet a Pixar hozott létre) egyetemes szabvánnyá tegye. Az Nvidia teljes mértékben magáévá tette az USD formátumot, így az az Nvidia Omniverse alapjává vált, amely egy API-kból, SDK-kból és szolgáltatásokból álló platform, amely lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy az USD és RTX renderelési* technológiákat könnyedén integrálják a meglévő szoftvereszközökbe, valamint a modellezési és szimulációs munkafolyamatokba.
Az USD-t eredetileg videojátékok és 3D-s animációs filmek hátterének renderelésére tervezték – beleértve a képzeletbeli világokat és városokat fiktív karakterekkel benépesítő modellek millióit. Az olyan élvonalbeli tervezőcégek, mint a chicagói székhelyű Houseal Lavigne Associates közösségi és várostervezési tanácsadó cég, hamar felfedezték az USD-t, hogy olyan valós helyszíneket ábrázoljanak, amelyeknek több millió objektumuk van. Az USD formátum alkalmas a nagy adathalmazok hatékony megtekintésére. Az USDZ (a ’Z’ a zip-et jelenti) lehetővé teszi e helyszínek AR- és VR-megjelenítését. (Kiterjesztett és virtuális valóság)
Az Oshkosh városmodelljét a Houseal Lavigne készítette. A chicagói székhelyű cég 3D-s vizualizációs szolgáltatásokat nyújt várostervezőknek és építészirodáknak, amelyek célja, hogy a javasolt projekteket 3D AR/VR-ben, nagy vizuális hűséggel mutassák be. Az ilyen magával ragadó élmények a terek közvetítésére, a víziók magyarázatára és a döntéshozók elkápráztatására szolgálnak. és többet tudnak, mint az 1/36-os méretarányú modelleken vagy 2D-s rendereléseken és stilizált művészeti alkotásokon alapuló vizualizáció.
Lavigne a SketchUp programmal rétegről-rétegre növeli a szemet gyönyörködtető elemeket – tégla-szerű textúrát az egyik rétegben, lombozatot egy másikban, leveleket egy fa ágain, járműveket az utakon –, amíg a jelenet életre nem kel. Még mindig látszik, hogy ez számítógépes renderelés, nem pedig fénykép, de a különbség az eredeti SketchUp modellek és az eredmény között érezhető. Minden fa, autó, épület, ablak és így tovább egy-egy komponens. Ha egy adott modell egyszer elkészült, akkor ezeket a komponenseket újra lehet használni, hogy a fájlméret alacsonyan maradjon. Egy ablakkomponens akár több ezer alkalommal is lemásolható és újrafelhasználható egy adott épületen, sőt, akár egy egész városon belül is. Az ablaktervezés egy példányának változásai az összes többi példányra is áttehetők. Hasonlóképpen, egy fa több ezer példánya egyidejűleg megváltoztatható őszi színekre vagy kicserélhető egy másik fajtára – gyerekjáték.
A városi modellt a várostervezőknek szánják, akik a belváros fejlesztésére vonatkozó terveket vizsgálják, például azt, hogy egy tervezett épület hogyan akadályozza a kilátást vagy hogyan erősíti a látképet. A modell nem geolokális, nem veszi figyelembe a domborzatot vagy a Föld görbületét. Oshkosh 2°-os lejtőn fekszik, de ezt nem modellezték.
*A „render” olyan képet jelent, amit a számítógép generált és állított elő, valamilyen algoritmus és/vagy modell alapján vagy segítségével. A kép ilyen módon történő előállításának folyamatát „renderelés”-nek hívják.
Forrás: https://www.engineering.com/story/modeling-a-whole-city-with-cad-universal-scene-description-makes-it-possible