-3° C
Ma 2025. február 15., szombat, Kolos és Georgina napja van.
-3° C
Ma 2025. február 15., szombat, Kolos és Georgina napja van.
Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Hivatalosan is lekapcsolják a belgiumi Doel 1 atomerőművet február 14-én – írta a The Brussels Times hírportál a belga Engie Electrabel energiaipari vállalat közlésére hivatkozva.   Az ország legrégebbi nukleáris reaktora ötven évnyi áramtermelés után végleg...

Mérnöki diplomával gyorsan elérhető a milliós fizetés

Mérnöki diplomával gyorsan elérhető a milliós fizetés

Továbbra is a mérnöki pályát választók számíthatnak az egyik legnagyobb kezdő fizetésre Magyarországon, ráadásul az idő előrehaladtával egyre nyílik az olló más szakmákhoz képest. Különösen igaz ez a BME-n végzett szakemberekre, akik 2-3 éven belül százezres...

Az idei nosztalgiaszezon slágere a felújított 1531-es villamos lesz

ápr 8, 2024 | história

Újabb járművel bővül a BKV nosztalgia flottája. A 1531 pályaszámú villamos motorkocsi 1941-ben készült és 1984-ig közlekedett, megfordult a 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon is. A felújított jármű jelenleg a vasúti hatóság által előírt próbafutásokat végzi. A sikeres hatósági vizsga után a villamos a BKV nosztalgia járműflotta tagjaként a meghirdetett meneteken utasforgalomban is részt vehet majd.

 

Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett. Ezért a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is. 1944-ig 40 acélvázas 1500-as készült el.

A 1531-es homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott. Az UV kocsikról lekerült csatlás segítségével a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett.  1984-es selejtezése után Szegedre került műhelykocsinak, ahol SZ 6-os számon tanulójáratként működött.

A BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a Szegedi Közlekedési Társaságtól a járművet azért, hogy nosztalgia célokra felújítsa. A rekonstrukciót 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft. A felújításkor arra törekedtek a szakemberek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el. Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

Az 1531-es jelenleg a vasúti hatóság által előírt próbafutásokat végzi üzemszünetben, szerte a városban, de leggyakrabban az 1-es villamos vonalán. A sikeres hatósági vizsga után a villamos várhatóan még az idei, májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgia járműflottájában.

 

Forrás: BKV Zrt.

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Végleg leállítják a belgiumi Doel 1 atomerőmű működését

Hivatalosan is lekapcsolják a belgiumi Doel 1 atomerőművet február 14-én – írta a The Brussels Times hírportál a belga Engie Electrabel energiaipari vállalat közlésére hivatkozva.   Az ország legrégebbi nukleáris reaktora ötven évnyi áramtermelés után végleg...

Mérnöki diplomával gyorsan elérhető a milliós fizetés

Mérnöki diplomával gyorsan elérhető a milliós fizetés

Továbbra is a mérnöki pályát választók számíthatnak az egyik legnagyobb kezdő fizetésre Magyarországon, ráadásul az idő előrehaladtával egyre nyílik az olló más szakmákhoz képest. Különösen igaz ez a BME-n végzett szakemberekre, akik 2-3 éven belül százezres...