20° C
Ma 2024. május 02., csütörtök, Zsigmond napja van.
20° C
Ma 2024. május 02., csütörtök, Zsigmond napja van.
Mivel megyünk? – energiamix a közlekedésben

Mivel megyünk? – energiamix a közlekedésben

Emberi létünkből fakad, hogy mindig megyünk valahová… Miközben az autó gázpedálját vagy éppen a villamos leszállásjelző gombját nyomjuk, bele sem gondolunk, hogyan jutott idáig a technológia, és hogy éppen mivel megy, ami visz minket. Bolygónk kétségekkel teli jövője...

Új kőolajlelőhelyet tártak fel Tura közelében

Új kőolajlelőhelyet tártak fel Tura közelében

Új kőolajlelőhelyet tárt fel Tura közelében a Mol és az O&GD; a sikeres fúrás a két társaság közös kutatásának eredménye, amit azután kezdtek meg, hogy 2023 nyarán az olajvállalat 49 százalékos részesedést szerzett az O&GD három kutatási koncessziójában –...

Az idei nosztalgiaszezon slágere a felújított 1531-es villamos lesz

ápr 8, 2024 | história

Újabb járművel bővül a BKV nosztalgia flottája. A 1531 pályaszámú villamos motorkocsi 1941-ben készült és 1984-ig közlekedett, megfordult a 44-es, a 65-ös, a 67-es és az 51-es vonalon is. A felújított jármű jelenleg a vasúti hatóság által előírt próbafutásokat végzi. A sikeres hatósági vizsga után a villamos a BKV nosztalgia járműflotta tagjaként a meghirdetett meneteken utasforgalomban is részt vehet majd.

 

Az F1A típusú villamosokat az 1940-es évek elején kezdték gyártani. A háború alatt a gumihiány miatt az autóbuszok nagy része nem közlekedett, így a villamosvasút utasforgalma megemelkedett. Ezért a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSzKRt) új villamos motorkocsikat kezdett gyártani. A motorkocsik gyártásába BSzKRt Kelenföldi főműhelye mellett bevonták az autóbuszok kiesése miatt munka nélkül maradt Miskolci úti főműhelyt is. 1944-ig 40 acélvázas 1500-as készült el.

A 1531-es homlokfala 1976-ban módosult, emellett zárt peront, vezetőülést, ollós áramszedőt, irányjelzőket és távműködtetésű ajtókat kapott. Az UV kocsikról lekerült csatlás segítségével a pótkocsi ajtóműködése is távvezérelhető lett.  1984-es selejtezése után Szegedre került műhelykocsinak, ahol SZ 6-os számon tanulójáratként működött.

A BKV 2018-ban szimbolikus áron visszavásárolta a Szegedi Közlekedési Társaságtól a járművet azért, hogy nosztalgia célokra felújítsa. A rekonstrukciót 2021 októberében kezdte meg a BKV Vasúti Járműjavító Kft. A felújításkor arra törekedtek a szakemberek, hogy az utolsó forgalmi állapotot érjék el. Ehhez – egyebek mellett – visszaalakították az eredeti szekrényvázat, a lehúzható utastéri ablakokat az eredeti állapotnak megfelelően egyedileg újra gyártatták, az utasteret pedig az akkori kornak megfelelően átalakították. A motorkocsi felújítása 2023 végén fejeződött be.

Az 1531-es jelenleg a vasúti hatóság által előírt próbafutásokat végzi üzemszünetben, szerte a városban, de leggyakrabban az 1-es villamos vonalán. A sikeres hatósági vizsga után a villamos várhatóan még az idei, májustól októberig tartó szezonban debütál a BKV nosztalgia járműflottájában.

 

Forrás: BKV Zrt.

Mivel megyünk? – energiamix a közlekedésben

Mivel megyünk? – energiamix a közlekedésben

Emberi létünkből fakad, hogy mindig megyünk valahová… Miközben az autó gázpedálját vagy éppen a villamos leszállásjelző gombját nyomjuk, bele sem gondolunk, hogyan jutott idáig a technológia, és hogy éppen mivel megy, ami visz minket. Bolygónk kétségekkel teli jövője...

Új kőolajlelőhelyet tártak fel Tura közelében

Új kőolajlelőhelyet tártak fel Tura közelében

Új kőolajlelőhelyet tárt fel Tura közelében a Mol és az O&GD; a sikeres fúrás a két társaság közös kutatásának eredménye, amit azután kezdtek meg, hogy 2023 nyarán az olajvállalat 49 százalékos részesedést szerzett az O&GD három kutatási koncessziójában –...