27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
27° C
Ma 2024. július 25., csütörtök, Kristóf és Jakab napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Az új, méhsejtet mintázó alumínium teherautó front életeket menthet

márc 25, 2024 | kitekintő

Az autók és teherautók közötti balesetek gyakran végzetesek az autó utasai számára. Az EU-ban és az Egyesült Államokban a személygépkocsik utasait érintő halálos közlekedési balesetek 14-16 százalékát teherautókkal való ütközés okozza. A teherautókat érintő balesetek több mint 90 százalékában a másik jármű, általában egy személygépkocsi utasai meghalnak. Míg két, a legmagasabb biztonsági előírásoknak megfelelő modern autó általában végzetes következmények nélkül vészel át 80 km/h-s ütközést, addig az autók és teherautók közötti baleseteknél ez nem így van.

 

Ennek oka a járművek nagy geometriai, merevségi és tömegbéli különbségei, amelyek már mérsékelt sebességnél is súlyos balesetekhez vezetnek. Ahhoz, hogy az autóban ülők túléljék a kamionnal való frontális ütközést, sértetlennek kellene maradnia az autós utascellának, aminek ma még a legmodernebb járművek sem tudnak megfelelni. A teherautó-frontokkal kapcsolatos jelenlegi kutatások ezért arra irányulnak, hogy megtalálják azokat a módszereket, amelyek a jövőben jobban megvédhetik mind az autók utasait, mind a teherautó-sofőröket.

Egy svéd kutatócsoport kifejlesztett egy speciális teherautó-előlapot, amely tompítja az ütközést, és így csökkenti a halálesetek számát. A svéd Chalmers Műszaki Egyetem tudósai innovatív kialakítást fejlesztettek a teherautó-elülső részekhez, amely várhatóan jelentősen csökkenti a személygépkocsik és teherautók közötti halálos balesetek számát. Az elvégzett ütközési tesztek azt mutatják, hogy a továbbfejlesztett tehergépjárművek frontjai 30-60 százalékkal csökkentik a személygépkocsi belső deformációját. Ez kisebb mértékű sérülést okoz az utasoknak és kevesebb halálesetet generál. Mindebben az alumínium méhsejtszerkezet döntő szerepet játszik.

Egy személygépkocsi és teherautó ütközés következményeinek enyhítése érdekében olyan szerkezetre van szükség, amely képes elnyelni az energiát. Ezt egy speciális teherautó előlappal érik el, amely egy állítható doboz, belső kialakítása alumínium méhsejt-szerkezet, ismétlődő, alumíniumfóliából készült hatszögletű csövekből álló konstrukció. „Ez ideális egy könnyű, energiaelnyelő szerkezet megalkotásához, mivel a térfogat körülbelül 97 százaléka levegő” – magyarázza Robert Thomson kutatásvezető.

Gomba, 2024. március 10.
Sérült személygépkocsi, miután kamionnal ütközött Monor és Gomba között a 3112-es számú úton 2024. március 10-én. Az autó vezetője a helyszínen életét vesztette.
MTI/Mihádák Zoltán

A csapat hangsúlyozza, hogy az energiaelnyelő képesség változtatható a filmvastagság beállításával. Az alumínium méhsejtek segítenek az erőhatás jelentős csökkentésében, hiszen nagy mennyiségű energiát nyelnek el. Teherautókban eddig nem használtak ilyen abszorbereket, és az ütközési tesztek 30-60 százalékkal kisebb ütközési terhelést mutatnak. A svéd közlekedési hatóság, a Trafikverket intenzíven tesztelte az újonnan kifejlesztett kamionfrontot a Vårgårdai Autoliv tesztpályán. Az ütközési tesztek konkrét eredményeket adtak, és megerősítették az új kamionfront hatékonyságát: 30-60 százalékkal csökkentheti az utascella deformálódását baleset esetén, azaz a fejlesztés jelentősen csökkenti az utasok sérülésének kockázatát. Mindez a teherautót is óvja, mivel az érzékeny területek kevésbé deformálódnak, ami növeli a teherautó vezetőjének biztonságát és a rakomány védelmét. A kormány, a fék és a felfüggesztés alkatrészei megsérülhetnek, ha nem védik őket. Ezen alkatrészek hatékony védelme mérsékli a későbbi balesetek vagy borulások kockázatát.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/verkehr/neue-lkw-front-aus-aluminiumwaben-soll-leben-retten/

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...