24° C
Ma 2024. június 25., kedd, Vilmos napja van.
24° C
Ma 2024. június 25., kedd, Vilmos napja van.
A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Az építőanyag-gyártók számára a minőség biztosítása és folyamatos ellenőrzése kulcsfontosságú, mivel az anyag­minőség meghatározza a szerkezetek tartósságát és élettartamát, ezáltal hosszú távon költségmegtakarítás érhető el. Dr. Bozsaky Dávid tanszékvezető egyetemi...

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Üzembe helyezték az első hazai, ipari naperőművet, amelynek termelése automatikusan, a pillanatnyi igények szerint finomhangolható.   Egyre több magyarországi iparvállalat tesz komoly lépéseket, hogy zöldebbé tegye energiafogyasztását. Számukra azonban kihívást...

109 méteres repülő? Igen, a világ legnagyobb repülőgépe szélturbinákat szállít majd

márc 22, 2024 | kitekintő

Egy amerikai mérnök olyan repülőgépet tervez, amely hosszabb, mint a müncheni Allianz Aréna játéktere. Hatalmas szélturbinák szállítása lesz a feladata. Mark Lundstrom, az MIT-ben végzett repülőgép-mérnök forradalmasítani akarja a megújuló energia felhasználását. Ennek eszköze a WindRunner megépítése, a hosszát és teherkapacitását tekintve a világ legnagyobb repülőgépe. Lundstrom és tapasztalt mérnökeiből álló csapata már több mint hét évet fektetett a gigantikus teherszállító repülőgép fejlesztésébe. A gigantikus teherszállító repülőgép fel- és leszállásához extra hosszú kifutópályákat kell építeni.

 

A WindRunner célja, hogy elősegítse a szélturbinák építését

A repülőgépet elsősorban futballpálya méretű rotorlapátok szállítására fejlesztik. Az ilyen rotorlapátokat eddig csak tengeri szélerőművekben használták, egyszerűen túl hosszúak ahhoz, hogy szárazföldön szállítsák őket. Ha ezek a szállítási problémák megoldhatók, akkor lényegesen nagyobb teljesítményű turbinákat is telepíthetnek a szárazföldre. A szárazföldi szélturbinák olyan rotorlapátokkal is felszerelhetők, amelyek csúcsa körülbelül 91 méterrel magasabb, mint a korábbi rendszereké – ez a berlini televíziótorony legalább 368 méteres magasságához mérhető. Ezek az erőművek kétszer annyi energiát termelnének, mint a mai szárazföldi modellek.

A WindRunner egy nagy rotorlapátot vagy akár négy kisebb rotorlapátot is szállíthat egyszerre, mivel körülbelül 39 méterrel hosszabb, mint egy Boeing 747; a jumbo jet évtizedekig a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe volt. Hossza tehát eléri a 109 métert. Körülbelül 24 méteres magasságával és körülbelül 79,5 méteres szárnyfesztávolságával a WindRunner az égbolt igazi óriása lesz. 0,6 Mach sebességnél 72 575 kilogramm maximális terhelést kell bírnia. Lundstrom emellett abban reménykedik, hogy a jövőben a repülőgépek alkalmazási területe kibővülhet más nagyméretű berendezések szállítására is, például katonai célokra vagy az olaj- és gáziparban, ahol milliárdokat lehetne megspórolni. A repülőgép kereskedelmi gyártását 2027 végére tervezik.

 

Hol tud egyáltalán leszállni?

A WindRunner vállmagasságú abroncsokkal van felszerelve, és egy 6000 méter hosszú aszfalt kifutópályán tud landolni, amelyet minden projekthez újból fel kell építeni. Megéri egyáltalán? Lundstrom szerint igen. Ahhoz, hogy a gyártás nyereséges legyen, körülbelül 25 szupernagy szárazföldi turbinára – pontosabban annak szállítására – lenne szükség. Az első ügyfél egy nagy független áramtermelő, amely megvásárolt egy 1 gigawattos projektet Nevadában. A nagyobb lapátok több szelet fognak be, a magasabb tornyok jobban kihasználhatják a széláramlatokat. Ez több áramot jelent a nap több órájában, még az alacsonyabb átlagos szélsebességű területeken is. A becslések szerint a nagyobb turbinák akár 35 százalékkal csökkenthetik az energiaköltségeket, és 20 százalékkal növelhetik az áramtermelés egyenletességét a mai szárazföldi turbinákhoz képest.

Lundstrom szerint a WindRunner a szabályozó hatóságok által ismert, és a meglévő repülőgépipari ellátási láncon keresztül elérhető technológiákat és alkatrészeket használna. A cég az ismert repülőgépgyártókra támaszkodik a gép megépítésében. Rachel Kelley, a Boeing korábbi mérnök igazgatója és a WindRunnert fejlesztő Radia repülőgép-fejlesztési alelnöke szerint a repülőgép-tervezés célja az volt, hogy „semmi újat ne hozzon létre”. Kelley szerint a léghajók nem tudnak leszállni szeles időben, a helikopterek drágábbak, mint a repülőgépek, és a helyben gyártás sem opció: a szélkerekek helyben történő előállításához futballpálya méretű ideiglenes építményekre lenne szükség.

 

Jelenleg ezek a világ legnagyobb repülőgépei

A repülés világa változatos; vannak köztük olyan óriások, amelyeket különleges tulajdonságok jellemeznek. Hosszú ideig a Boeing 747-et tartották nyilván, mint a világ a legnagyobb utasszállítója 70,4 méter hosszúsággal. 2001-ben azonban az Airbus A340-600 rövid időre megelőzte a Boeing 747-est 75,3 méter hosszúsággal. Nem sokkal ezután a Boeing visszaszerezte a címet a 76,3 méteres 747-8I-vel. Az elmúlt öt évtizedben számos pályázó volt a legnagyobb repülőgép címére, de egy projekt különösen kiemelkedett: a Very Large Airplane, a Lockheed Martin által 1996-ban kifejlesztett kétszintes szuperrepülőgép, amely 79,9 méteres hosszával felülmúlja az összes eddigit. Ami a rakományt illeti, az Antonov An-225 Mriya tartja a rekordot 250 000 kilogramm feletti maximális teherbírásával, ezt követi az Antonov An-124 Condor, amely akár 150 000 kilogrammot is képes szállítani.

 

Forrás: https://www.ingenieur.de/technik/fachbereiche/verkehr/groesstes-flugzeug-der-welt-soll-windkraftanlagen-transportieren/

Kép: https://www.youtube.com/watch?v=XMkCKgr59d8

 

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A kínaiak új életet lehelnek a régi napelem modulokba

A használt napelem modulok újrahasznosítása egyre fontosabb szerepet kap a jövőben. Egy kínai kutatócsoport kifejlesztett egy könnyen méretezhető (felskálázható) módszert nagyszámú napelem modul környezetbarát újrahasznosítására azok életciklusának végén.  A fosszilis...

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Garantált minőség a hőszigetelésben: Austrotherm

Az építőanyag-gyártók számára a minőség biztosítása és folyamatos ellenőrzése kulcsfontosságú, mivel az anyag­minőség meghatározza a szerkezetek tartósságát és élettartamát, ezáltal hosszú távon költségmegtakarítás érhető el. Dr. Bozsaky Dávid tanszékvezető egyetemi...

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Különleges naperőmű kezdte el működését Környén

Üzembe helyezték az első hazai, ipari naperőművet, amelynek termelése automatikusan, a pillanatnyi igények szerint finomhangolható.   Egyre több magyarországi iparvállalat tesz komoly lépéseket, hogy zöldebbé tegye energiafogyasztását. Számukra azonban kihívást...