Bangladesi diákok terve nyerte az IEEE* klímatechnológiai versenyét
márc 18, 2024 | kitekintő
A dízelüzemű autók Ázsiában, Európában és máshol is népszerűek azok számára, akik használt járművet szeretnének vásárolni. A dízelautók fenntartása kevesebbe kerül, kevesebb üzemanyagot égetnek, és a motor élettartama is hosszabb. Bár a dízelmotor szennyezőanyag-kibocsátása kisebb, mint a benzinmotoré, ám rákkeltő anyagokat, nitrogén-oxidokat és kormot bocsát ki. A régebbi modellek nem is rendelkeznek azokkal a károsanyag-kibocsátás-csökkentő berendezésekkel, amelyekkel az újabbakat már felszerelték.
A kibocsátás csökkentése érdekében a dízelüzemű járművek olyan szűrőket használnak, amelyek felfogják a kipufogógáz részecskéit és más szennyeződéseket. A szűrők cseréje azonban komoly összegbe kerülhet, mivel nemesfémből készülnek. A dhakai Bangladesi Műszaki és Technológiai Egyetem mérnökhallgatóiból álló csapat a csere-szűrők környezetbarátabbá és megfizethetőbbé tételét tűzték ki célul, és bambuszból szénalapú változatot terveztek. A Green Warriors ötlete az IEEE Women in Engineering Big Idea Pitch versenyen a legjobb eredményért járó 300 dolláros díjat nyerte el. A verseny célja, hogy ösztönözze a mérnökhallgatókat és kutatókat a vállalkozói szellem erősítésére, és ezzel növelje a nők által vezetett műszaki startupok számát.
„Rájöttünk, hogy a régi dízelautók jelentősen hozzájárulnak a CO₂-kibocsátáshoz, és ez ellen akartunk tenni valamit” – mondta Tasmiah Afrin, a csapat vezetője egy e-mailben adott interjúban. „Az aktivált szén alapú szűrőnk jelentős előrelépést jelent a környezeti- és gazdasági hatékonyság terén” – tette hozzá a villamosmérnök-hallgató. „A szűrők gyorsan és hatékonyan képesek a járműkibocsátásból származó szénalapú gázok megkötésére, hozzájárulva ezzel a levegőminőség azonnali javulásához és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez” – tette hozzá Afrin.
A dízelmotorok több szennyező részecskét termelnek, mint a benzinmotorok. Mivel a részecskék kicsik, könnyen átjutnak a katalizátoron, amelynek célja, hogy csökkentse a jármű mérgezőanyag-kibocsátását. A dízel részecskeszűrőket ezért a kipufogórendszerbe építik be, általában a katalizátor kijáratánál. A legnépszerűbb típus a kipufogógázt egy nemesfémet, például platinát, palládiumot vagy ródiumot tartalmazó vékony réteggel bevont kerámia méhsejtszerkezeten keresztül kényszeríti távozni. „A mi projektünk egy módosított légszűrőn alapul, amely a katalizátorba érkező levegőt veszi át. A Zöld Harcosok prototípusa bambuszból készült szűrő, és szénszemcséket használ a kibocsátás további csökkentése érdekében. Abszorpciós kamrában lévő aktív szénszemcsék és fémháló alkotják a szűrőket. A gázok dupla vagy több(es) kamrán haladnak át. A prototípusuk aerodinamikusabb és könnyebb, mint a szénszűrőkhöz használt jelenlegi konstrukciók” – osztotta meg Afrin.
„Ezek a szűrők figyelemre méltó 5-7 százalékos költséghatékonysági javulást kínálnak a meglévő szűrőkhöz képest, így gazdaságosabb megoldást jelentenek a járművek kipufogórendszereinek szén-dioxid-leválasztására. Nemcsak költséghatékonyak, hanem lenyűgöző abszorpciós sebességgel is büszkélkedhetnek. Ez azt jelenti, hogy a szűrők gyorsan és hatékonyan képesek a járműkibocsátásból származó szénalapú üvegházhatású gázok gyors és hatékony megkötésére, hozzájárulnak a levegőminőség azonnali javulásához és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez” – mondta a csapat vezetője. Afrin úgy véli, hogy a csapatuk által fejlesztett dízel részecskeszűrő kevesebbe kerülne, mint a jelenlegi szűrők, amelyek nemesfémtartalmuk miatt magas áron állíthatók elő.
A szűrők cseréje is megoldott
A szűrők csak egy részét képezik a csapat elképzeléseinek az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. A diákok pályázatában szerepelt egy CarGreenTech nevű közlekedésirányítási rendszer és a hozzá tartozó okostelefonos alkalmazás is, amelyet szintén ők fejlesztenek. Az alkalmazás segítségével a régebbi dízelautók tulajdonosai megvásárolhatnák a csere szűrőt, vagy elintézhetnék annak beszerelését. Egy másik lehetőség az lenne, hogy a CarGreenTech megvásárolja a régebbi autót, felszereli egy új szűrővel, és tovább értékesíti a járművet. Afrin szerint a cél az, hogy meghosszabbítsák ezeknek az idősebb járműveknek az élettartamát. „A CarGreenTech egy olyan platform, amely a meglévő járműveket klímapozitívabbá teszi – ez egy mindent egyben megoldás lenne” – mondta el Afrin.
* Az Institute of Electrical and Electronics Engineers egy nemzetközi szakmai szervezet, amely elektronikai, villamosmérnöki, valamint számítástechnikai tudományokhoz kapcsolódó szabványok kidolgozásával, oktatással, tudományos konferenciák szervezésével, illetve ezekhez kötődő tanulmányok publikálásával foglalkozik
Forrás: https://spectrum.ieee.org/bamboo-carbon-filter-reduce-emissions