18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...

A Vestas fenntartható szélturbinákat épít acélhulladékból

jan 23, 2024 | kitekintő

Az acélgyártás az egyik legnagyobb klímagyilkos, miközben a szélturbinák állítólag zöld áramot szolgáltatnak. A kettő nem passzol…. A dán Vestas most olyan szélturbinákat kínál, amelyek acélhulladékból készülnek, vagy legalábbis a tornyok gyártásához alacsony károsanyag-kibocsátású acél hulladékot használnak. A Vestas tisztában van az acél-, és vasalkatrészek környezeti hatásával, ezért összefogott az acélipari óriással, az ArcelorMittallal, hogy acélhulladékból készült acélt hozzanak forgalomba, jelentősen csökkentve így a szélturbinák gyártása során keletkező CO2-kibocsátást. A belga vállalattal való együttműködés a Vestas fenntarthatósági stratégiájának része, amelynek célja, hogy a szélturbinák gyártását környezetbarátabbá tegye.

 

Hogyan lesz a 100 százalékos acélhulladékból alacsony kibocsátású acél a szélturbinákhoz

Belgiumban az ArcelorMittal Industeel Charleroi acélművében az acélhulladékot elektromos ívkemencében olvasztják meg. Ezt 100 százalékban szélenergiával működtetik – olvasható a Vestas sajtóközleményében. Az acéllemezeket ezután a spanyolországi Gijonba szállítják. Az ArcelorMittal egy másik üzemében lemezekké dolgozzák fel őket. Ezekből végül szélturbinatornyokat gyártanak. Az alacsony kibocsátású acélból készült lemezek azonban csak a tengeri szélturbinák tornyainak felső részéhez alkalmasak, viszont a szárazföldi tornyok teljes szerkezete a klímabarátabb acélból készülhet. Az alacsony károsanyag-kibocsátású nehézlemez acél rendelkezik egy független fél által hitelesített környezetvédelmi terméknyilatkozattal (EPD), amely részletesen leírja a termék teljes környezeti lábnyomát, és megkönnyíti a termékek összehasonlítását.

 

Mennyi károsanyag-kibocsátást lehet megtakarítani?

A Vestas szerint az alacsony kibocsátású acél használata egy tengeri széltorony felső két szegmensében mintegy 25 százalékkal csökkentheti a kibocsátást a hagyományos gyártású acélból készült toronyhoz képest. Egy szárazföldi széltorony esetében a CO2-megtakarítás legalább 52 százalék. Az acél és a vas a szélturbina anyagtömegének 80-90 százalékát teszi ki, és a turbina életciklusa során a teljes kibocsátás mintegy 50 százalékát okozza. Az ArcelorMittallal való együttműködés lehetővé teszi a Vestas számára, hogy jelentős előrelépést érjen el a CO2-kibocsátás csökkentése terén a beszállítói lánc mentén. Általánosságban elmondható, hogy az acél kilogrammonkénti kibocsátási intenzitása 66 százalékkal csökkenthető a hagyományos módon előállított acélhoz képest.

 

Lengyelország partjainál épül az első alacsony kibocsátású acélból készült turbina

A Vestas először fog alacsony kibocsátású acélt használni a lengyel partoknál épülő Baltic Power tengeri szélerőmű projektben. Az építkezés 2025-ben kezdődik, és a szélerőmű várhatóan 1,2 GW energiát fog termelni, ami több mint 1,5 millió lengyel háztartás tiszta áramellátásához elegendő. A Vestas 76 darab V236-15,0 MW-os turbinát szállít, telepít és helyez üzembe a projekt során. 52 torony felső része alacsony kibocsátású acélból készül majd. Az alacsony kibocsátású acél azonban a Vestasnál még nem tartozik a szabványok közé. Dieter Dehoorne, a Vestas globális beszerzésért felelős vezetője szerint: „Számunkra és általában az iparág számára kulcsfontosságú, hogy megtaláljuk a módját az acél kitermelése és finomítása során keletkező károsanyag kibocsátás csökkentésének. A Vestas az ArcelorMittallal való partnerséget és az alacsony kibocsátású acél bevezetését fontos eszköznek tekinti a szélerőműipar CO2-kibocsátásának csökkentésében.”

 

Forrás: Vestas baut nachhaltige Windräder aus Stahlschrott – ingenieur.de

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...