23° C
Ma 2024. június 14., péntek, Vazul napja van.
23° C
Ma 2024. június 14., péntek, Vazul napja van.
Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

A Magyar Mérnöki Kamara, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara, a MAÚT Magyar Út- és Vasútügyi Társaság és a Széchenyi István Egyetem (Győr) díjat alapítottak dr. Scharle Péter tiszteletére. Dr. Scharle Péter (1940-2022) okl. mérnök, okl. mérnök-matematikus...

Átadták a Richter új központját Kőbányán

Átadták a Richter új központját Kőbányán

Átadták a Richter Nyrt. új központját a főváros 10. kerületében június 13-án, a 17 400 négyzetméteres, 450 dolgozónak helyet biztosító épület 20 milliárd forintos beruházásból készült el, amit a gyógyszeripari vállalat saját forrásból finanszírozott.   A...

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Filmnézés, játék vagy épp munka: az automatizált járművek jövőbeni használóinak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogyan töltenék el az úticéljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. Ezek az igények a belső tér teljes körű újratervezését, valamint olyan komfortos...

Fókuszban a zöld közlekedés: kaliforniai nagysebességű vasút

dec 13, 2023 | kitekintő

A Los Angeles/Anaheim és San Francisco között kevesebb mint három óra alatt utasokat szállító kaliforniai nagysebességű vasútvonal az Egyesült Államok legnagyobb és legfenntarthatóbb infrastrukturális projektje lesz. A Kaliforniai Nagysebességű Vasúti Hatóság (továbbiakban: hatóság) felügyelete alatt álló rendszer a közösségek és a környezet javára fogja átalakítani a mobilitást Kaliforniában, mely központi szerepet játszik az állam éghajlatvédelmi és fenntarthatósági céljainak elérésében.

 

A nagysebességű vasúti rendszer alternatívát nyújt az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb rövid távú repülőútvonalára, ami évente mintegy 62 000 repülőgépes utazást takarít meg, és évente 400 000 autót vesz el az utakról. Ha a vasúti rendszer elkészül, összeköti majd Kalifornia legnépesebb városait, és az útvonal mentén fekvő lakosság számára pozitív gazdasági növekedés motorjaként fog szolgálni.

A nagysebességű vasúti rendszer Los Angeles/Anaheim és San Francisco között 500 mérföldes távolságot fog megtenni, és 100 százalékban megújuló energiával, napenergiából és akkumulátortároló rendszerekből származó energiával fog működni. A hatóság az Arup globális fenntartható fejlődési tanácsadó céghez fordult fenntarthatósági programjának támogatásáért és az ambiciózus fenntarthatósági célok elérése érdekében. A hatósággal folytatott munkájuk részeként az Arup több kulcsfontosságú feladatért felelős, többek között a megújuló energia modellezéséért és beszerzéséért, az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásért és az ellenálló képességért, a fenntartható tervezési kritériumok meghatározásáért, az üvegházhatású gázok és a levegőminőségi kibocsátások kezeléséért, a szén-dioxid-kiegyenlítésért és a fenntarthatósági jelentésért.

Az Arup vezeti a 12 tanácsadóból álló projektcsapatot, amelynek tagjai az Arellano, BASE, Bio Studio, Build Momentum, Convey, ERP, GlobalASR, ICF, OMCI, Polytechnique, Strategen és Terraverde. A csapat nagy része kisvállalkozásokból vagy kisebbségi, női-, illetve hátrányos helyzetű vállalkozásokból áll. Mivel a kaliforniai nagysebességű vasút 100 százalékban megújuló energiával történő működtetésének célja a hatóság jövőképének középpontjában áll, az Arup csapata fenntartja a nagysebességű vasúti rendszer által felhasznált energia részletes modelljét, miközben integrálja a jövőbeli költségforgatókönyveket, vezeti az érdekelt felek és a beszerzéssel kapcsolatos kapcsolatfelvételt, valamint stratégiai terveket és szakpolitikai frissítéseket nyújt a hatóságnak. A nagysebességű vasúti rendszer további rugalmassága érdekében az Arup csapata aktualizálja a hatóság 2021-es éghajlatváltozási tervét. Raphael Sperry, a fenntarthatósági projektvezető és az Arup Associate vezetője szerint ez a folyamat magában foglalja „a releváns éghajlati hatások felülvizsgálatát annak érdekében, hogy a rendszer a lehető legjobban felkészüljön a jövőbeli sokkhatások és stresszhatások, például a szélsőséges hőség és az áradások elviselésére”.

A hatóságnak a kaliforniai nagysebességű vasúttal kapcsolatos ambiciózus céljainak megvalósítása érdekében az Arup a fenntarthatóságot elősegítő, bevált és innovatív megoldások beépítésében szerzett széles körű tapasztalatára támaszkodik. Sperry szerint az Arup megközelítése olyan digitális megoldásokat helyez előtérbe, mint például az adatbevitel automatizálása a fenntarthatósági program teljes egészében – a projektmenedzsmenttől a jelentéstételen át az építésirányításig. Ennek érdekében az Arup csapata felhőalapú környezetekre támaszkodik, valamint a Környezetkárosítás-kezelési Alkalmazás (EMMA) – a hatóság testre szabott központi adatbázisa a követelmények teljesítésének nyomon követésére a vállalkozók számára – használatával igazodik a program fenntarthatósági szabványaihoz, mint például a GRI, a LEED és az Envision. Ezt a „digitálisan irányított” megközelítést az Arup szakértelme támogatja a benyújtások felülvizsgálatával és az adatok érvényesítésével, valamint a vállalkozók felügyeletével, képzésével és felülvizsgálatával kapcsolatban.

Kate White, az Arup projektigazgatója és társult megbízottja úgy véli, hogy ez a projekt a fenntartható közlekedésről szóló beszélgetést a mobilitás és a méltányosság zéró kibocsátású jövőképe felé tereli, és a projekt jelentős hatással lesz a gazdasági növekedésre, továbbá a különböző kaliforniai régiók közötti összeköttetésre – például összeköti a tengerparti városokat a hagyományosan gyengén ellátott Közép-völggyel. White hozzáteszi, hogy a projekt „átalakító hatással lesz Kalifornia számára, lehetővé téve, hogy a különböző területek lakói közelebb kerüljenek egymáshoz, és hozzáférjenek az oktatási, gazdasági és kulturális lehetőségekhez”.

Kibocsátási szempontból a kaliforniai nagysebességű vasút gyorsasága és kényelme csökkenteni fogja mind a közúti járművek által megtett kilométereket, mind a Kalifornián belüli rövid távú repülőutakat. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának a közlekedési módok megváltoztatásával történő csökkentése mellett a projekt már az építési fázisban keletkező kibocsátást is ellensúlyozta az államon belüli faültetési projektekkel, és további több százezer tonna kibocsátást sikerült elkerülni a kaliforniai biológiai sokféleséget is védő, és a városi terjeszkedés ellen küzdő földvédelmi stratégiák révén.

A fenntarthatóság iránti elkötelezettséget tükrözi, hogy a projekt elnyerte az Envision Platinum minősítést, amely az Institute for Sustainable Infrastructure (ISI) által a fenntartható, rugalmas és méltányos infrastruktúrára kidolgozott keretrendszer legmagasabb szintű szabványa. A kaliforniai nagysebességű vasút a világ legmagasabb pontszámot elért Envision közlekedési projektje, és a valaha megkísérelt legnagyobb Envision projekt. Míg a projekt már az első fázisban elnyerte az Envision Platinum minősítést, az Arup azon dolgozik, hogy a későbbi tervezési és mérnöki szerződések a jövőbeni fázisok Envision-stratégiáinak megfelelően valósuljanak meg. Ahogy az Arup fenntarthatósági csapata felülvizsgálja a terveket és a kivitelezési beadványokat, az információkat összegyűjtik és megosztják az ISI-vel rendszeres felülvizsgálat céljából. Az építési oldalon az EMMA adatbázis központi szerepet játszik az Envision követelményeiről való jelentésekben, segítve a több mint száz Envision-ponttal kapcsolatos több tízezer adatpont nyomon követését.

White és Sperry egyaránt úgy véli, hogy az Egyesült Államok legnagyobb, legzöldebb infrastrukturális projektjét valósítják meg, valódi úttörőként a szegmensben. Úgy vélik, hogy ez a megaprojekt Kalifornia szén-dioxid-semleges közlekedési rendszerének alapjául szolgál, és hogy az Arup részvétele a projektben segíteni fogja a Hatóságot abban, hogy az építés és az üzemeltetés terén a vezető fenntarthatósági kötelezettségvállalásokat és gyakorlatokat fejlessze. A fenntarthatóság a kaliforniai nagysebességű vasúti projekt középpontjában áll, és a Hatóság az építéstől az üzemeltetésig bizonyítja elkötelezettségét ezen elvek iránt.

 

Kép: Arup / www.arup.com/news-and-events/arup-managing-california-high-speed-rail-sustainability-program

 

Forrás: https://csengineermag.com/leading-the-movement-in-green-transportation-california-high-speed-rail/

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

Scharle Péter Kultúrmérnöki Díj

A Magyar Mérnöki Kamara, a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara, a MAÚT Magyar Út- és Vasútügyi Társaság és a Széchenyi István Egyetem (Győr) díjat alapítottak dr. Scharle Péter tiszteletére. Dr. Scharle Péter (1940-2022) okl. mérnök, okl. mérnök-matematikus...

Átadták a Richter új központját Kőbányán

Átadták a Richter új központját Kőbányán

Átadták a Richter Nyrt. új központját a főváros 10. kerületében június 13-án, a 17 400 négyzetméteres, 450 dolgozónak helyet biztosító épület 20 milliárd forintos beruházásból készült el, amit a gyógyszeripari vállalat saját forrásból finanszírozott.   A...

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Újragondolt belső tér a jövő önvezető autóiban

Filmnézés, játék vagy épp munka: az automatizált járművek jövőbeni használóinak egyértelmű elképzelései vannak arról, hogyan töltenék el az úticéljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. Ezek az igények a belső tér teljes körű újratervezését, valamint olyan komfortos...