33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Növekvő pénzügyi kockázatok az építőiparban

szept 20, 2023 | fókusz

Az általános gazdasági nehézségek kedvezőtlen fordulatot hoztak az építőipar pénzügyi helyzetében. Az ágazat lendülete megtört; az előző évekre jellemző likviditás már a múlté. Kivárás és óvatosság jellemzi a piacot, a kifizetetlen számlák és lánctartozások pedig egyre nagyobb gondot okoznak a szektorban.

 

„Az építőiparban az átlagos fizetési határidő 60 nap. Partnereink a megelőző években még sok esetben a skontóért, azaz a számlák határidő előtti gyors fizetéséért járó kedvezményért harcoltak, mellyel az akkori banki kamat környezetben cégük finanszírozásában jelentős megtakarítást is elérhettek. Erre az évre a skontó eltűnt a rendszerből. Jóformán csak a nagy társulások és a rendkívül tőkeerős cégek élnek rendszeres skontóval” – számolt be tapasztalatairól Nagy Lenke, a Mapei Kft. gazdasági és pénzügyi vezetője.

A szakember beszámolója szerint újra feltűntek a kifizetetlen számlatartozások, és elindult egy lánctartozás-szerű folyamat. Ennek következtében a piac egyre óvatosabbá válik, újra megjelent a projektekben az előlegfizetés gyakorlata a szerződéskötéseknél, például a gyengébb hitelminősítéssel rendelkező vállalkozások esetében, ahol magas kockázatot jelentene egy nagy értékű áruszállítás.

 

Kapacitáshiány helyett fedezethiány

Míg korábban a kapacitáshiány okozott problémát, most a fedezethiány jelent nehézségeket. Az elmúlt évek építési boomja miatt kiáramlottak a gazdaságból azok a pénzek, amelyek az infrastrukturális és lakossági beruházásokat finanszírozták. Nincs önerő, magasak a kamatok, az emberek nem akarnak hitelt felvenni – véli Nagy Lenke.

Az állami beruházások visszafogása, az Európai Uniós források körüli bizonytalanság és az otthonteremtési támogatások megnyirbálása, a központi állami ösztönző rendszerek átalakítása elbizonytalanította a piacot. A jelenlegi inflációs és hitelkörnyezetben a lakosság kivár, elhalasztják a lakásvásárlást, a felújítást és az építkezést. A céges beruházások visszaesése némileg visszafogottabb, mivel a vállalatok működése általában szervezett, rövid-középtávon kevésbé befolyásolja őket a tervezett fejlesztések elhalasztása terén.

 

Elindul a körbetartozás lavina?

A 2008-2009-es válság után jelentős emelkedés volt az építőipari vállalkozások számában, amit ismételten tapasztalható volt a covid és az azt követő években. Azonban ez nem pozitív, inkább problémát vetíthet előre, a tapasztalat és megfelelő szakmai képzettség nélkül, alacsony hatékonysággal működő, likviditási problémákkal küzdő vállalkozások megjelenése az ágazatban. 2023-ban már a trend megfordult, a felszámolások és kényszertörlések száma emelkedik. Még nem tudni, mennyire súlyosbodik a körbetartozás problémája, elindul-e a lavina? A tavalyi év végén a lánctartozás mértéke 200 milliárd forintra tehető. Az a kérdés, hogy ez mennyire fog elhatalmasodni?

A kialakult helyzetben a Mapei Kft. óvatosabb hitelkezelésre készül, ugyanakkor minden segítséget megad a partnerei számára, mint a halasztott fizetés és egyéni partnerkezelés – mondta Nagy Lenke a vállalat pénzügyi vezetője.

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...