16° C
Ma 2024. május 24., péntek, Eszter és Eliza napja van.
16° C
Ma 2024. május 24., péntek, Eszter és Eliza napja van.
Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án.    Andrea...

Török vállalat vezette társulás nyerte a kolozsvári metróra kiírt közbeszerzést

márc 6, 2023 | kitekintő

A török Gülermak cég vezette társulás nyerte a kolozsvári metró tervezésére és építésére kiírt közbeszerzést – jelentette be Emil Boc polgármester.

 

Kolozsvár elöljárója – aki évek óta szorgalmazza a metró megépítését, megoldásként a zsúfolt közlekedésre – február 28-án közösségi oldalán ismertette a közbeszerzés eredményét, miután az a közbeszerzések elektronikus portálján (SEAP) is megjelent. A nagyszabású infrastrukturális beruházást a török Gülermak cég vezette társulás valósítja meg, amely árajánlatára a maximális pontszámot kapta: áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) kész megtervezni és megépíteni a metróvonalat. A Gülermak a legnagyobb török építőipari társaság, 1958-ban történt megalapítása óta Törökország mellett Lengyelországban, Svédországban, Indiában és az Egyesült Arab Emirátusokban valósított meg nagy infrastrukturális projekteket. Többek között a cég építette Dubai és Varsó metróhálózatának egy-egy vonalát. Kolozsváron a török anyavállalat lengyel leányvállalatával, a francia Alstom és a román Arcada Company építőipari cégekkel társulva építené meg a metróvonalat. Ennek tervezésére és megépítésére tavaly márciusban írták ki a közbeszerzést, de a határidőt többször is ki kellett tolni, majd az építőanyagok drágulása miatt a gazdasági mutatókat is módosítani kellett. A beruházás megrendelői azt követően voltak kénytelenek emelni a költségkeretet, hogy több, a területen nagy tapasztalattal rendelkező cég jelezte: az eredeti összegből nem valósítható meg a beruházás. A kolozsvári önkormányzati testület által 2021. november végén elfogadott megvalósíthatósági tanulmány szerint a metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és a főteret is érintve kelet-nyugat irányba szeli át a várost és az agglomerációt. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren halad.

A metróvonalon 19 megálló épül. Ezek között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként maximálisan 21 600 személyt képesek elszállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és az országos helyreállítási terv révén EU-s forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, illetve Szászfenes és Kolozsvár önkormányzatának a saját forrásaiból finanszírozzák. (MTI)

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálom a Forum Romanum alatti alagútfúrás

Rémálomról beszélt a Forum Romanum alatti fúrással kapcsolatban Andrea Sciotti mérnök, az olasz főváros ókori történelmi központjában zajló metróvonal-építés műszaki vezetője, amikor a külföldi sajtónak bemutatta a legújabb állomásokat május 23-án.    Andrea...