-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Az építőipar és az épületüzemeltetés jövője összefonódik az interaktív BIM modellekkel

jan 23, 2023 | praxis

Az innováció és a modern technológiai alkalmazások már régóta elengedhetetlen részei a különböző iparágaknak. A tervezéstől a kivitelezésig számos olyan feladat van, melyet, ha korszerű technológia vált fel, akkor azzal idő és költség spórolható meg. Így pedig növelni lehet a munka hatékonyságát, amire ki mondana nemet?

 

Ez a Magyarországon 10 éve működő mérnökiroda már kezdetektől alapszolgáltatásai között tudja a háromdimenziós szkennerrel történő felmérést, az évek alatt pedig ezt bővítette ki egyéb felmérési technológiákkal, mint például a hagyományos geodézia széleskörű alkalmazása, drónos / UAV felmérések, vízmélység mérés vagy a legújabb vonallal, a metrológiai mérésekkel, ahol már a mm-es pontosság alatti tartományokban dolgoznak, valamint a mért adat többcélú feldolgozása. A módszer előnye, hogy kevés időt igényel, nagy részletezettségű, igény szerint színes pontfelhő is generálható és a hagyományos geodéziai módszerekkel ötvözött mérések pontossága milliméteres nagyságrendű.

„A több eljárás által generált pontfelhőket olyan megbízható feldolgozószoftverek szolgálják ki, melyek segítségével nem csak a megrendelő által elvárt pontosság, de a létrehozott modell adattartalma is garantálható. Célunk olyan, még komplexebb szolgáltatáskör kiépítése, mely minden piaci szereplő igényét kielégíti. Ma már nem specifikus módszerek határolják be a folyamatainkat. Nem eszköz vagy szoftver specifikusan dolgozunk, hanem azt nézzük, hogy a megrendelőnek mi az igénye, mi a problémája, és erre keresünk megoldást” – mondta Nagy Attila, a GeoLink3D ügyvezetője.

 

Komplex feladatok a tervezéstől a kivitelezésig

A mérnökiroda három jelentős irodából tevődik össze: generál építész tervező irodából, BIM modellező irodából és a geodéziai irodából, ahol a felmérések fizikai megvalósítása zajlik a már említett széles spektrumon. Folyamatos fejlesztések mellett arra helyezik a hangsúlyt, hogy egy-egy kivitelezést vagy egy épületet hogyan lehet a leginkább széleskörűen kezelni a megtervezéstől kezdve, az kivitelezésen át, az átadásig. „Dolgoztunk már a LEGO-nak, a Mercedesnek, a Zene Házán, az Inditex üzleteken szerte Európában (Zara, Bershka, Massimo Dutti stb.), ahogy részünk volt a Puskás Stadion felhúzásában vagy a Műcsarnok és a Bálna felújításában is. Segédkeztünk spanyol vonatbaleset kivizsgálásban vagy épp az új budapesti atlétikai stadion acélszerkezetének minősítésében. De egész Európán belül vannak olyan helyszínek, ahol jelen voltunk, legyen az London vagy Németország” – árulta el Nagy Attila.Unió a számítógéppel segített tervezés és az információs technológia között

Ma Magyarországon a német autóipari óriások veszik igénybe Kecskeméten, Debrecenben és Győrben is azt a szolgáltatást, melynek során a BIM alapú épületgazdálkodási rendszereiket a precíz felmérésekből származó adatokkal állítjuk elő az egyedinek mondható szoftverkörnyezetben.„Ez egy olyan átfogó megoldás, amelynek segítségével sikeresen tudjuk az egyes épületek felméréseiből rendelkezésünkre álló adatokat és a periodikus méréseket hasznosítani a tervezéshez, kivitelezés támogatáshoz, változásmenedzsmenthez, megvalósulási tervdokumentációhoz és üzemeltetéshez. Az épület életciklusa alatt nem csak azt tudjuk így, hogy hol vannak a falak, hanem hogy milyen a rétegrendjük, mi fut bennük, a gépészeti és elektromos berendezésekről meg tudjuk mondani, hogy mikor lettek beszerelve vagy épp mikor kell karbantartani azokat. Végtelen mennyiségű információt nyerhetünk így, amire szüksége lehet a házzal kapcsoltba kerülő szakembereknek. A trükk az, hogy jól határozzuk meg azt az adatmélységet, amit megéri bedolgozni az adott esetben” – tette hozzá Székely Szilárd, a BIM iroda vezetője.

A nagy projektek esetében hatványozottan érdemes komplex rendszerben gondolkodni, a BIM alapú rendszerszemlélet csökkenti a kockázatokat, hosszútávon a költségeket és biztos kiindulási pontot jelent az iparági résztvevők közül az összes résztvevőnek.

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...