33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

A világ legnagyobb úszó tengeri szélerőműparkjának összeszerelése

dec 22, 2022 | kitekintő

A Hywind Tampen elnevezésű szélerőműpark a világ eddigi legnagyobb ilyen jellegű létesítménye. Létrehozásához az alkatrészek berakodásától a turbina összeszereléséig zökkenőmentes gyártási-összeszerelési folyamatra volt szükség, és a mély alapozás miatt a rakpart szélétől távolabb is szükség volt emelőkapacitásra.

 

Az Equinor energiaipari nagyvállalat a tengeri tevékenységéből eredő CO2-kibocsátás kompenzálása érdekében a közelmúltban fejezte be a világ legnagyobb úszó tengeri szélerőműparkjának megépítését. Ez a projekt önmagában is jelentős előrelépést jelent az energetikai átállásban – a Hywind Tampen és az Equinor korábbi Hywind Scotland kísérleti projektje együttesen a világ úszó szélenergiájának mintegy felét fogja termelni. A piac még mindig fejlődik, és bár különböző alkatrész-konstrukciókat, telepítési technikákat és telepítési módszereket vizsgálnak, miközben prototípusokat készítenek, még egyik sem került kereskedelmi forgalomba, azaz nincsenek olyan megoldások, amelyek már bizonyítottak.

A projekthez úszó alapokra volt szükség, mivel a norvég északi-tengeren a vízmélység és a tengerfenék geológiája miatt nem lehetett hagyományos, rögzített aljú turbinákat telepíteni. Komoly kihívást jelentett a 8,6 MW-os turbinák – beleértve a toronyrészeket, a motorházat és a lapátokat – felszerelésével járó munka, amelyet a nagyrészt víz alatt fekvő, 107 méteres bójákon kellett elvégezni. Amit lehetett, azt egy kikötő ellenőrzött környezetében végezték el – ahol az egész rendszert a lehető legstabilabban lehetett tartani –, mielőtt az elkészült turbinákat kivontatták volna a telepítés helyére. Mindehhez kivételesen nagy merülést lehetővé tevő kikötőt kerestek. Bár a feladat elvégzésére alkalmas, a nyugat-norvég partvidéken található Gulen ipari kikötőben nyugodt körülmények uralkodtak, akadt egy nehezen áthidalható probléma: a kikötői környezetben körülbelül 143 m távolságon kellett az egyes elemeket átemelni. Martin Tieman, az összeszerelést végző Mammoet projektmenedzsere ezt így magyarázza: „Felismertük, hogy a szükséges emelések elvégzéséhez hatalmas hatótávolságú darura lesz szükségünk. A szárazföldi daruk többsége nem lenne képes 143 méteres távolságot elérni ilyen súlyok mellett, de tudtuk, hogy ha ez mégis sikerülne, a projekt jelentős előnyökkel járna. Ezáltal egy zökkenőmentes gyártósor jönne létre a rendezőpályaudvartól a turbina összeszereléséig és az üzembe helyezésig – mindezt ugyanazon a helyen –, optimalizálva a tengeri eszközök használatát. Ez vezetett minket arra, hogy megvizsgáljuk a PTC 200-DS darunk használatát, amelyre komoly kereslet van az olyan nagy tengeri szélerőmű-projekteknél, mint a tajvani Greater Changhua fejlesztés és a skóciai Seagreen tengeri szélerőműpark. Miután a kikötő megerősítette, hogy a rakpart képes lesz biztosítani a szükséges talajnyomás mértékét, össze tudtunk állítani egy olyan tervet, amely kezelte az Equinor fejlesztés tizenegy turbinájának kikötői mozgatását.”

A kikötő merülése mellett az időjárási körülmények is kihívást jelentettek. Bár a nagy darukat úgy építik, hogy ellenálljanak az erős széllökéseknek, az ilyen – kifejezetten a szél befogására tervezett nagy felületű – szélerőmű alkatrészeknek éppen az a dolga, hogy befogják a szelet. Ennek ellensúlyozására a PTC 200- DS-t úgy alakították át, hogy még erős szélben is biztosítsa az alkatrészek mozgásának pontos vezérlését – ami azt eredményezte, hogy kevesebb időjárás miatti leállással kellett számolni, és a turbinák hamarabb elkészülhetnek. A PTC 200-DS mellett egy 24 tengelyes SPMT-járművet (Self-propelled modular transporter, azaz önjáró moduláris szállítójármű), és egy sor kisebb darut is használtak az alkatrészek mozgatásához. Ez segített abban, hogy a lehető legalacsonyabb szinten tartsák az eszközök üresjárati idejét. Tieman következtetése: „Mivel számos nagyszabású tengeri szélerőmű-projektben dolgoztunk, megértjük, hogy a kikötői szállítás és a telepítés közötti logisztika milyen fontos a menetrend betartása szempontjából. Szakértő csapatunk sikeresen végrehajtotta ezt a feladatkört a világ néhány legnagyobb tengeri szélerőmű-projektje esetében, így rendelkezünk a kulcsfontosságú eszközök maximális kihasználásához szükséges tapasztalattal, és a projekt költséghatékonyságának legmagasabb szintjét biztosíthatjuk.” A győzelmi jelentés végére maradt a lényeg: A Hywind Tampen tengeri szélerőműpark 2022 harmadik negyedévében megkezdte az energiatermelést.

 

Forrás: Engineering Magazine (pagesuite-professional.co.uk)

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...