19° C
Ma 2024. május 18., szombat, Erik és Alexandra napja van.
19° C
Ma 2024. május 18., szombat, Erik és Alexandra napja van.
Varga Mihály: intenzív fejlődés szakaszába lép a gazdaság

Varga Mihály: intenzív fejlődés szakaszába lép a gazdaság

Az extenzív korszakot lezárva a magyar gazdaság egyre inkább átkerül az intenzív fejlődés szakaszába, amikor jelentősen nő a hozzáadott érték – mondta a pénzügyminiszter Kaposváron, ahol támogatásáról biztosította a városban tervezett okosipari beruházást.  ...

Emberarcú közgazdaságtan

A gazdaságot a klasszikus közgazdaságtan megszületése óta egy automatizmusok mentén működő gépezethez hasonlítják. A piacpártiak szerint automatikusan a közjót szolgálja, de a kritikusok szerint a kapitalista rendszert az önérdek és a kapzsiság működteti. Azonban...

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

dec 14, 2022 | praxis

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek – közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. december 14-én.

 

A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek. A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz. 

Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak. A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések. A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát. 

A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát. A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés. (MTI)

Varga Mihály: intenzív fejlődés szakaszába lép a gazdaság

Varga Mihály: intenzív fejlődés szakaszába lép a gazdaság

Az extenzív korszakot lezárva a magyar gazdaság egyre inkább átkerül az intenzív fejlődés szakaszába, amikor jelentősen nő a hozzáadott érték – mondta a pénzügyminiszter Kaposváron, ahol támogatásáról biztosította a városban tervezett okosipari beruházást.  ...

Emberarcú közgazdaságtan

A gazdaságot a klasszikus közgazdaságtan megszületése óta egy automatizmusok mentén működő gépezethez hasonlítják. A piacpártiak szerint automatikusan a közjót szolgálja, de a kritikusok szerint a kapitalista rendszert az önérdek és a kapzsiság működteti. Azonban...