20° C
Ma 2024. október 09., szerda, Dénes napja van.
20° C
Ma 2024. október 09., szerda, Dénes napja van.
Webes felületen böngészhetők az építésügyi műszaki irányelvek

Webes felületen böngészhetők az építésügyi műszaki irányelvek

Több tucat kidolgozott építésügyi műszaki irányelv között lehet böngészni az Építésügyi Műszaki Adattár webes felületén. Az építésügyi műszaki irányelvek olyan műszaki előírások, amelyek azokban az esetekben segíthetnek az építésügy érintettjeinek, amelyeket európai...

Öt mintaprojekt indul vizek visszatartására

Öt mintaprojekt indul vizek visszatartására

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) falugazdász-hálózatának bevonásával készített felmérés alapján 5 mintaterületen valósítanak meg a termelők a vízügyi igazgatóságok szakmai iránymutatása mellett vizek visszatartását célzó projekteket gyengébb minőségű...

Az Airbus bemutatta a hidrogénüzemű, környezetbarát hajtóművét

nov 30, 2022 | kitekintő

Hidrogénüzemű, üzemanyagcellás, környezetbarát hajtóművet fejleszt az Airbus – jelentette be a francia repülőgépgyártó vállalat november 30-án. 

 

Az új hajtóművi rendszer a tervek szerint megoldaná, hogy 2035-re felszálljon az első nulla károsanyag-kibocsátású repülőgép. Az Airbus az évtized közepe felé kezdi meg az üzemanyagcellás hajtómű-rendszer földi és repülési tesztelését. A kísérletekre a ZEROe nevű, a kísérletek bemutatását szolgáló tesztgéppel kerül sor. Az A380 MSN1 típusú, az új hidrogéntechnológiákat tesztelő repülőgépet jelenleg úgy alakítják át, hogy a folyékony hidrogéntartályokat és a hozzájuk tartozó elosztórendszereket is hordozhassa – tájékoztatott az Airbus. A közleményben idézik az Airbus zéró kibocsátású repülőgépekért felelős alelnökét, Glenn Llewellynt, aki elmondta: az üzemanyagcellák lehetséges megoldást jelenthetnek a nulla károsanyag-kibocsátású törekvések megvalósulására. Ezek a repülőgépmotorok képesek lehetnek egy, a fedélzetén 100 utast szállító gép meghajtására, amelynek hatótávolsága 1000 tengeri mérföld (1853 kilométer).

A ZEROe repülőgép fejlesztését 2027-28-ban kívánják elindítani. A hidrogén meghajtás elterjedéséhez új kiszolgáló létesítményekre is szükség van, az első ilyen állomás fejlesztésére és megépítésére az Airbus a világ vezető űripari hajtóműveit gyártó ArianeGroup cégcsoporttal kötött együttműködési megállapodást. A folyékony hidrogén tárolását és repülőgépekbe töltését célzó beruházás a Toulouse-Blagnac-repülőtéren valósul meg 2025-re. Ezzel párhuzamosan az Airbus a zöld hidrogént előállító HyPorttal is együttműködési megállapodást írt alá arról, hogy közösen hozzák létre a világ egyik első, zöld hidrogént előállító és elosztó repülőtéri üzemét. Az építkezés szintén a toulouse-i repülőtéren valósul meg, átadása 2023-ban várható, és naponta 400 kilogramm hidrogén előállítására lesz képes. Ez a mennyiség mintegy 50 földi kiszolgáló jármű energiaellátásához elegendő. (MTI, kép: Airbus)

Webes felületen böngészhetők az építésügyi műszaki irányelvek

Webes felületen böngészhetők az építésügyi műszaki irányelvek

Több tucat kidolgozott építésügyi műszaki irányelv között lehet böngészni az Építésügyi Műszaki Adattár webes felületén. Az építésügyi műszaki irányelvek olyan műszaki előírások, amelyek azokban az esetekben segíthetnek az építésügy érintettjeinek, amelyeket európai...

Öt mintaprojekt indul vizek visszatartására

Öt mintaprojekt indul vizek visszatartására

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) falugazdász-hálózatának bevonásával készített felmérés alapján 5 mintaterületen valósítanak meg a termelők a vízügyi igazgatóságok szakmai iránymutatása mellett vizek visszatartását célzó projekteket gyengébb minőségű...