Már mintegy 70 százalékos készültségű az új Sió-zsilip – hangzott el az európai uniós projekt monitoring-bizottságának november 14-i siófoki látogatásán.

 

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettese a sajtónak elmondta: a Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program keretében megvalósuló 18,9 milliárd forintos beruházás költségeiből 3,4 milliárd forintot magyar forrásból biztosítanak. A projekt célja a Balaton levezetőrendszerének korszerűsítése és ennek részeként a Sió-zsilip vízeresztő-képességének kétszeresre emelése – mondta Lábdy Jenő. A projekt részeként teljesen átépítették a siófoki vízeresztő- és hajózsilipet, mert a régi elavult. Az áteresztőkapacitást azért kell növelni, mert az elmúlt évtizedekben 20 centiméterrel emelték a Balaton szabályozási vízszintjét az aszályok enyhítésére, ami fokozott árvízveszélyt jelenthet rendkívüli csapadékos időszakokban – mondta a főigazgató-helyettes. Arról is beszámolt, hogy az új műtárgy egy része, a parti sétány folytatásaként megnyílik a közforgalom számára. A projekt további elemeként megépült Balatonkilitin egy mederduzzasztó, amelynek köszönhetően nem szárad ki a Sió-csatorna Siófok belvárosán áthaladó mintegy két kilométeres szakasza akkor sem, ha nincs vízeresztés. Ez további turisztikai fejlesztésekre nyit lehetőséget – jegyezte meg. 

Oláh Zoltán, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság árvízvédelmi osztályvezetője prezentációjában bemutatta a projekt elemeinek készültségi fokát. Elmondta, hogy képessé kellett tenni a Siót a nagyobb vízeresztések levezetésére. Sor került a csatorna részleges rekonstrukciójára mederkotrással, depóniarendezéssel, árvízvédelmi töltés áthelyezésével. A Sió és a Kapos deltájában, ahol eddig a legnagyobb gondot okozta vízeresztéseknél az átszivárgó víz, vizes élőhelyet alakítanak ki négy kisebb tóval, mintegy száz hektáron. Ez a hetven ingatlant érintő fejlesztés csúszásban van a kisajátítási eljárások miatt, de legkésőbb jövő év végére elkészül – hangzott el.

Lábdy Jenő elmondta, a szabályozási vízszint feletti víztöbblet leengedésére, vagyis zsilipnyitásra és a Balatoni Hajózási Zrt. által vásárolt hajók felúsztatására leghamarabb jövő tavasszal nyílhat lehetőség.  Arra is csak akkor, ha az átlagosnál legalább 30 százalékkal csapadékosabb lesz addig az időjárás – hangsúlyozta. (MTI, kép: Térhálózat Design)