-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

A NASA „hihetetlen” akkumulátort fejlesztett elektromos repülőgépekhez

okt 14, 2022 | kitekintő

A kutatók szerint az új akku áttörést jelent; messze meghaladja a lítium-ion akkumulátorok képességeit. Az Amerikai Űrkutatási Hivatal a szilárdtestekkel kapcsolatos vizsgálatokat követően ért el áttörést: az új akkumulátorok több energiát tárolnak és könnyebbek, mint a szabvány ipari lítium-ion akkumulátorok.

 

A szilárdtest-akkumulátorok stresszes környezetben is jobban teljesítenek, mivel kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre, a tűzre és az idő múlásával bekövetkező töltésvesztésre, azonban jellemzően nem képesek ugyanolyan sebességgel energiát leadni, mint a Li-ion akkumulátorok. Ez eddig alkalmatlanná tette őket a nagy elektronikai berendezések, például az elektromos járművek energiaellátására, mivel ott olyan akkumulátorokra van szükség, amelyek képesek az energiát gyorsan leadni. Ezt a problémát oldották meg a NASA szilárdtest-architektúrás akkumulátorok a fokozott újratölthetőségért és biztonságért (Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety, SABERS) egységének kutatói, akik az akkumulátorok kisütési sebességét tízszeresére tudták növelni olyan innovatív anyagok felhasználásával, amelyeket eddig még nem használtak akkumulátorokban.

Az újszerű, függőlegesen egymásra épülő kialakítás lehetővé tette a SABERS kutatói számára, hogy olyan szilárdtest-akkumulátort hozzanak létre, amely kilogrammonként 500 wattóra kapacitással képes ellátni a tárgyakat – ami nagyjából kétszerese egy elektromos autó igényének.

„A lehetőségek hihetetlenek” – nyilatkozta Rocco Viggiano, a SABERS vezető kutatója a NASA clevelandi Glenn Kutatóközpontjában. „Kezdjük megközelíteni az akkumulátor-kutatásnak azt az új határát, amely sokkal többre képes, mint a lítium-ion akkumulátorok… Ez a kialakítás nem csak az akkumulátor súlyának 30-40 százalékát teszi feleslegessé, hanem lehetővé teszi, hogy megduplázzuk vagy akár megháromszorozzuk a tárolható energiát, ami messze meghaladja a korszerűnek tartott lítium-ion akkumulátorok képességeit” – tette hozzá.

Az új akkumulátor máris felkeltette a kormányzat, az ipar és a tudományos élet érdeklődését, és a SABERS kutatói több szervezettel is partnerségre léptek a technológia további fejlesztése érdekében. A végső cél az, hogy az akkumulátor úttörő szerepet töltsön be a fenntartható repülés új korszakában, amely megszünteti a repülőgépek szén-dioxid- és zajkibocsátását. A NASA már jelentős előrelépést tett ezen a területen a Maxwell kódnevű kísérleti X-57-es repülőgépe révén, amely az üzemanyaggal működő légcsavarokat teljesen elektromos meghajtással helyettesíti.

 

Forrás: https://www.independent.co.uk/tech/nasa-battery-electric-planes-b2199312.html

 

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...