33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
33° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

A hőség következményei, amelyekről alig beszél valaki

aug 30, 2022 | kitekintő

Szinte minden nap új melegrekordokról olvashatunk, Németországban és Magyarországon is egyre szárazabb és melegebb van. Nyilvánvaló, hogy ez rossz hatással van a mezőgazdaságra, és egyik kiváltó oka az erdőtüzeknek. A szélsőséges időjárás következményei azonban sokkal messzebbre nyúlnak.

 

Németországban meleg van, elképesztően meleg. A múlt héten a hőmérséklet majdnem 40 fokig emelkedett, de erről Magyarország vonatkozásában is beszámolhatunk. Olyan értékek, amelyeket inkább Spanyolországban vagy Olaszországban várnánk. A hőség és a szárazság azonban már régen elérte a régiónkat. Ha megnézzük az Európai Aszálymegfigyelő Intézet térképét, amelyet az EU Kopernikusz Föld-megfigyelési programja készített, láthatjuk, milyen súlyos a helyzet. https://edo.jrc.ec.europa.eu/edov2/php/index.php?id=1052 Szinte az egész országot piros és narancssárga pontok borítják, de ugyanez a helyzet, sőt talán még rosszabb, ha Magyarországot vizsgáljuk. A térkép azt mutatja, hogy hol rendkívül száraz a talaj, és hol hiányzik a növényzet. A térkép jól foglalja össze a németországi és számos más európai ország helyzetét is: veszélyhelyzet!

 

A szélsőséges időjárás következményei túlmutatnak az aszályon és a tüzeken

„A szélsőséges időjárási jelenségek száma kétségtelenül növekszik, Németországban is” – nyilatkozta Reimund Schwarze éghajlatkutató a FOCUS online portálnak adott interjújában. A szakember a Helmholtz Környezetkutató Központban (Helmholtz-Zentrum für Umweltforschung. UFZ) dolgozik, és fő szakterületei közé tartozik a környezet, a társadalom és a gazdaság, valamint az éghajlatváltozás. Sok más szakértőhöz hasonlóan Schwarze sem lepődik meg azon, hogy Németországban egyre melegebb van. A szélsőséges időjárási jelenségek, mint például a rendkívüli hőség, a szárazság vagy a heves esőzések, egyre gyakoribbak. „A károk egyre nagyobbak, ahogyan azok a költségek is, amelyekkel a jövőben védekezhetünk ellenük” – mondja. A média gyakran számol be a vízhiányról, az erdőtüzek fokozott kockázatáról és a terméskiesésről. Ha nincs csapadék, mert a hőség és az aszály veszi át a terepet, a talajvízszint süllyed. Ha a mezők, rétek és szántóföldek kiszáradnak, az ott termesztett növények közül sok elszárad. Ugyanakkor a hőség és a szárazság kedvez az erdőtüzeknek, amelyek gyorsabban terjednek a száraz lombozaton, mint a nedves aljnövényzeten. Ám ezek csak a szélsőséges időjárás nyilvánvaló hatásai.

 

Sokunknak lesz nehezebb – már nem csak az idősekről és a betegekről beszélünk

A német Szövetségi Gazdasági és Éghajlatvédelmi Minisztérium (Bundeswirtschafts- und Klimaschutzministerium. BMWK) megbízásából készült tanulmány szerint az elmúlt évek kivételesen forró és száraz nyarai súlyos gazdasági, egészségügyi és társadalmi következményekkel jártak. A jelentés szerint csak az erdészet és a mezőgazdaság 25,6 milliárd eurós veszteséget szenvedett el a 2018-as és 2019-es szélsőséges években. Mivel a hőmérséklet emelkedésével csökken a dolgozó népesség termelékenysége, az ipar és a kereskedelem is mintegy kilencmilliárd eurós kárt szenvedett. „Amikor a hőmérséklet meghaladja a 32 fokot, a stressz sok ember számára jelentősen megnő, nem csak az idősek, a gyerekek és a betegek számára” – tájékoztatott Andreas Matzarakis, a Német Meteorológiai Szolgálat (Deutschen Wetterdienst) munkatársa nemrég a Der Spiegelnek adott interjújában. „Ilyen hőhullámok esetén a többlethalandóság is megnő. Részben ez vezet ahhoz, hogy egy olyan forró évben, mint 2003, körülbelül 10 000-rel több haláleset történt, mint egy átlagos évben.”

 

Az infrastruktúra is szenved a tartós hőségtől

Schwarze ezt „megfoghatatlan kárnak” nevezi. Amikor egy ember keringési rendszere a hőség miatt összeomlik, és meghal, azt nem lehet euróban vagy dollárban számszerűsíteni. „Az egészségkárosodás a hőség egyik legelemibb következménye.” Amikor Schwarze a meleg időjárás sokak által nem ismert hatásaira gondol, a közlekedési ágazat is eszébe jut, mivel ha a hőmérséklet hosszú ideig extrém szinten marad, az hatással van az infrastruktúránkra. A sínek deformálódhatnak, az utak feltöredezhetnek. A német Szövetségi Útügyi Kutatóintézet (Bundesanstalt für Straßenwesen, BASt), amely többek között a tartományok útépítési hatóságainak ad tanácsokat, a FOCUS-online megkeresésére azt írja: „Az aszfaltozott utak esetében az útburkolat felső rétege szenved a leginkább a hosszú ideig tartó meleg időjárástól, hosszan tartó melegben deformálódhat.”

 

A vasútnak még saját csapata is van a szélsőséges időjárási eseményekre

Mivel a szélsőséges időjárás gyakran összefügg az éghajlatváltozással, a Szövetségi Útügyi Kutatóintézet 2011 óta foglalkozik a globális felmelegedés közúti infrastruktúrára gyakorolt hatásaival. Pontosabban az 1. egység: „Itt meteorológusok, klimatológusok, mérnökök, geotudósok, geográfusok, hidrológusok és közgazdászok közösen válaszolnak az éghajlatváltozás hatásaival és a közlekedési rendszer éghajlatváltozással szembeni ellenállóvá tételét célzó lehetséges alkalmazkodási lehetőségekkel kapcsolatos kérdésekre.” A Deutsche Bahn 2018-ban kompetenciacsoportot is létrehozott a szélsőséges időjárási események következményeinek kezelésére. „Ha a sínek elhajlanak, az hosszú távon megzavarja a működést. Ezek közvetett károk, amelyeket eddig csak nagyon kezdetlegesen mértek” – mondja Schwarze éghajlatkutató.

 

Drágább lesz, mint gondoltuk

A szakember biztos benne, hogy az elkövetkező években számos területen szükség lesz a szélsőséges időjárási viszonyokhoz való alkalmazkodásra, nem csak a közúti és vasúti közlekedésben. „Évekig alábecsültük, hogy ez mennyire drága lesz.” Néhány hőhatás máris érezteti hatását a fogyasztók pénztárcáján. Mivel a tartósan magas hőmérséklet, a szárazság a földeken a nyersanyagok elérhetőségét is befolyásolja” – magyarázza Stefanie Sabet a Német Élelmiszer- és Italipari Szövetségtől (Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie).

„Az elmúlt években az európai szélsőséges hőség többször is kihívást jelentett a regionális beszerzés számára, és itt is hiányt és áremelkedést eredményezett.” A helyzet jelenleg még nehezebb, mert a piaci helyzet feszült a Covid-járvány okozta torzulások, illetve az ukrajnai háború miatt is. „Mindkettő jelentős hatással van az árakra és a nyersanyagok, az energia, a logisztika és a csomagolás elérhetőségére.” – mondja Sabet. Azt nem tudja megmondani, hogy a jelenlegi aszály mennyire befolyásolja majd a terméshozamokat Németországban, „de a gazdák már most érezhető veszteségekre figyelmeztettek.”

 

Élelmiszer-ellátás: a termelésnek alkalmazkodnia kell az éghajlatváltozáshoz

Mivel azonban a mezőgazdasági árupiacok globálisan működnek, az egyes régiókban jelentkező hiányosságok kompenzálhatók – „bár kompromisszumokat kell kötni az olyan kritériumok tekintetében, mint a regionalitás, vagyis esetenként messzebbről kell szállítani az árut, és további költségek is felmerülhetnek”. Sabet biztonságosnak látja a németországi élelmiszerellátást, ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a termelésnek fenntarthatóbbá kell válnia, és szembe kell néznie az éghajlatváltozás kihívásaival.

Az éghajlatkutató Schwarze szerint tíz év múlva valószínűleg megváltoznak a dolgok Németországban. „A Szövetségi Polgári Védelmi Hivatal már hétéves aszályokra számít. Az önkormányzatoknak több évig tartó aszályos időszakokra kell felkészülniük”. A klímakutató szerint például a vízfogyasztás korlátozása többé már nem egyedi eset lesz. Más szóval, lényegesen több ember fogja átélni azt, amin a brandenburgi Panketal település jelenleg keresztülmegy. Az ingatlanok, közterületek és parkolók öntözése és locsolása 17 és 21 óra között tilos. Ennek oka, hogy a Spree-be ömlő kis folyó, a Panke kiszáradt. „Az önkormányzatoknak több évig tartó aszályos időszakokra kell felkészülniük” – mondja Schwarze. Úgy véli, hogy egy másik szélsőséges időjárási jelenség is egyre inkább jelen lesz. „A tornádók egyre gyakoribbak lesznek, a mediterrán térségben évente számos ilyen vihar fordul elő” – mondja. A szél a német szárazföldre is átfordulhat. Ezzel együtt azonban Schwarze nem akar túlságosan negatív jövőképet felvázolni. Szilárdan hisz abban, hogy vannak okos stratégiák a szélsőséges időjárási jelenségek ellen, ilyen például a talaj vízmegtartó képességének növelése. Ehhez a mélyebb talajrétegeket kifejezetten víztározóként kellene használni – előrelátóan a száraz időszakokra gondolva. Ez nemcsak a talaj és a talajvíz egyensúlyát, hanem a biológiai sokféleséget is javíthatja.

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...