-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Hőakkumulátorokkal az energiaválság ellen

júl 20, 2022 | piac

A klímaváltozás hatásai az egekbe emelhetik az épülethűtés költségeit. Az egyre növekvő és stabilan velünk maradó magas energiaárak miatt viszont sürgősen gondolkozni kell a kiadások csökkentésén ezen a területen is. A magyar fejlesztői csapat, a HeatVentors szakemberei szerint a hűtésre fordított energián mindenképp érdemes spórolni hőakkumulátorok alkalmazásával.

 

Egy irodaház átlagosan évi 600,000 kWh villamos energiát használ fel az épület hűtésére, ami jelenleg nagyjából 43 millió forintos – de folyamatosan növekvő – költséget jelent. Hőakkumulátorokkal ebből akár 25 százalék megspórolható, ami már legalább 11 millió forint/év megtakarítást takar. Ha pedig kevesebbet kell költeni rezsire, több marad meg a bevételből köszönhetően egy olyan passzív technológiának, amire letelepítés után, lehet hogy 30 évig rá se kell nézni.

A hőakkumulátor hasonlóan működik, mint az elektromos akkumulátor. Energiát tárol, csak éppen nem villamos, hanem termikus energiát, azaz hőt. Amire sokszor nem gondol senki, hogy a hideg is hő, és elraktározható. A HeatVentors által gyártott HeatTank hőakkumulátor pedig képes 20-50 százalék közt csökkenteni egy nagy klímarendszer hűtési energiaigényét. Ezt hasonló elven éri el, mint a napelemes rendszerek a villamos energiával. Akkor termeli meg a szükséges energiát, amikor olcsó, és akkor lehet felhasználni, amikor drága lenne. Éjszaka és hajnalban a legolcsóbb előállítani a szükséges hőmérsékletet, ami kellő hatásfokkal tárolható a hőakkumulátorokban. Ez aztán visszatáplálható a klímarendszerbe, csökkentve a hozzátermelendő hűtés mennyiségét, illetve az előállítás költségét. Miután egyáltalán nem mindegy, hogy a déli 35 C fokból állítja elő a rendszer a kellemes hőmérsékletet, vagy az éjszakai 22 C fokból.

Másik előnye a hőakkumulátoroknak a hűtési rendszer kímélése. A nappali melegben ezek a berendezések általában csúcsra vannak járatva, ami nagyon nem egészséges a rendszer elemeire nézve. A hőakkumulátorral stabilizálható a klímarendszer terheltsége, csökkentve ezzel annak a karbantartási igényét, valamint jelentősen meghosszabbítva a teljes rendszer élettartamát.

A HeatTank újszerűsége a fázisváltó anyagokban rejlik. Ezek olyan – környezetre és emberre nézve ártalmatlan – anyagok, amelyeknek a megfagyasztása, illetve felolvasztása révén nagy koncentrációban tárolható a hőenergia. Hőtárolási kapacitást tekintve a hőakkumulátorok széles spektrumot kínálnak: 25 kWh-os tárolótól kezdve a konténeres méretig. Ez utóbbi már egészen elképesztő, 1,2 MWh -os kapacitást jelent, amit akár egy dubai síközpont üzemeltetője is megirigyelne.

 

Fotó: Heat Ventors

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...