25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Repülőjáratok racionalizálása Európa és Észak-Amerika között

márc 25, 2022 | kitekintő

Az 1960-as évek óta fix folyosókat határoztak meg az Európa és Észak-Amerika közötti járatok számára. A rendszer mostanra fellazult – és hamarosan teljesen eltűnhet. Ez a többsávos légi autópálya az 1960-as évek eleje óta köti össze Európát Észak-Amerikával. De a gyorsforgalmi utakkal ellentétben a pálya elhelyezkedése naponta változik.

 

Az észak-atlanti szervezett pályarendszer (North Atlantic Organised Track System, rövidítve NAT-OTS) naponta újradefiniálja. A brit légiirányító NATS és kanadai megfelelője, a Nav Canada maximum tizenkét úgynevezett pályát, azaz rögzített sávot határoz meg a nyugati és keleti irányú forgalomhoz. Ez teszi lehetővé, hogy a jetek optimálisan használják ki a rendelkezésre álló kapacitást.

Ám a fenti rendszer hamarosan pusztán a történelem része lehet. 2022. március elseje óta a légitársaságok saját útvonaltervet nyújthatnak be a 330-as repülési szint, azaz 10 000 méter alatti járatokra. Mostantól bármilyen pályát választhatnak.

A NATS közlése szerint elképzelhető a régi rendszer teljes feladása is. A döntés a légitársaságok kezében van. A változtatásokat egy új, műholdas nyomkövető rendszernek köszönhetjük, amely lehetővé teszi a légiforgalmi irányítók számára, hogy hét vagy nyolc másodpercenként kapjanak frissítéseket a repülőgépek helyzetéről, szemben az előző 14 vagy több perccel. Ennek eredményeként a biztonsági okokból a repülőgépek közötti minimális távolság 40 tengeri mérföldről (kb. 74 kilométer) 14-re (kb. 26 kilométerre) csökkenthető.

Ráadásul ez nem csak az OTS rendszert teszi hatékonyabbá, hanem független útvonaltervezést is lehetővé tesz. Előny: az észak-atlanti autópályán kívüli rugalmasabb útvonaltervezéssel a légitársaságok rövidebb útvonalakat repülhetnek, és a legtöbbet hozhatják ki gépeikből. Az Environmental Research Letters folyóiratban megjelent 2021-es kutatás szerint ez jelentős megtakarítást eredményez az üzemanyagköltségekben és drasztikusan csökkenti a CO2-kibocsátást. A tanulmány szerint a rugalmasabb tervezésnek köszönhetően a repülési útvonalak hosszának csökkenése 0,7 és 16,4 százalék között lehet. Ha kizárólag a New York és London közötti útvonalat nézzük, amelyen 2019-ben 3,8 millió ülőhelyet kínáltak, több millió kilogramm CO2-t lehetne megtakarítani.

Mindez a repüléstörténet legnagyobb válságának köszönhető, a NATS-t idézve: „mivel olyan kevés volt a repülés az Atlanti-óceán északi részén a járvány idején, lehetett kísérletezni. A rendszer történetében először 2021. március 9-én nem volt nyugat felé vezető kötelezően kijelölt útvonal az Atlanti-óceán északi részén.” Azóta további 20 ilyen teszt-napot tartottak, és jelenleg a légitársaságok a légiforgalmi irányítással együtt dolgoznak a rugalmas útvonalak eredményeinek és előnyeinek elemzésén.

 

Forrás: https://www.focus.de/finanzen/fluege-zwischen-europa-und-nordamerika-ende-der-nordatlantik-autobahn-neue-zeitrechnung-fuer-airlines_id_61804817.html

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...