18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Vita a gépkocsiadatokról

febr 3, 2022 | kitekintő

A modern járművek több milliónyi adatot gyűjtenek össze, amire a vállalatok, a biztosítótársaságok és a hatóságok is nagyon szívesen rátennék a kezüket. A német szövetségi kormány adatmegbízottat tervez kinevezni a helyzet kezelésére – az intézkedést a gyártók máris bírálják.
 

 

A szövetségi kormány arra vonatkozó terve, hogy a gépjárműadatok kezelésére megbízottat nevezzen ki, a gyártók ellenállásába ütközik. Az újonnan felállt koalíciós kormány (Szociáldemokraták, Liberálisok, Zöldek) azt szeretné, ha egy vagyonkezelő garantálná az autótulajdonosok szuverenitását a járműveik által generált rengeteg adat felett. A Német Autóipari Szövetség (VDA) viszont attól tart, hogy a megbízotti koncepció további bürokráciához és visszaélésekhez vezetne: „A VDA elutasítja az úgynevezett megbízotti modellt az adattovábbításra, mivel véleményünk szerint számos hátrányt hordoz magában” – nyilatkozta Joachim Damasky, a VDA ügyvezető igazgatója.

A vita számos érdekellentétet és nyitott kérdést érint az autójavítástól az új üzleti modellek kidolgozásáig. Ezek közé tartozik a gépjárműadatok hozzáférhetősége a balesetek kivizsgálásához, valamint az a kérdés, hogy az autógyártók és a beszállítók a jövőben kénytelenek lesznek-e megosztani szoftverfejlesztéseik eredményeit harmadik féllel. Az SPD, a Zöldek és az FDP koalíciós megállapodása kimondja: „A gépjárműadatok versenysemleges felhasználása érdekében olyan vagyonkezelői modellre törekszünk, amely megfelelően figyelembe veszi a felhasználók, a magánszolgáltatók és az állami szervek hozzáférési igényeit, valamint az érintett vállalatok és fejlesztők érdekeit”. A tervek részletei még nem ismertek.

 

A biztosítók is hozzáférést akarnak

A gépjárműadat-megbízottról évek óta folynak a viták, amelyeket nagyrészt az Allianz, Németország legnagyobb biztosítója kezdeményezett. Az Allianz és a biztosítási szektor a károk és balesetek utáni akadálytalan adathozzáférés miatt aggódik: „Fontos, hogy ne piaci szereplő legyen” – fejti ki aggályait Christoph Lauterwasser, az Allianz Technológiai Központ (AZT) vezetője a tervezett vagyonkezelőről. „Ha például balesetek tisztázásáról vagy termékfelelősségről van szó, az adatok megbízottja nem lehet sem biztosító, sem autógyártó, sem más, ezekben a kérdésekben aktívan érintett személy, hanem csakis egy semleges szerv.” A GDV biztosítási szövetség elvben a gépjárműadatokhoz való hozzáférési jogot szorgalmazza a tagvállalatai számára, de nem kötelezte el magát egy konkrét modell mellett. „A hálózatba kapcsolt autókból származó adatok nem a gyártók, hanem a tulajdonosok kezében vannak. Az, hogy az adatokhoz való versenysemleges hozzáférés vagyonkezelői modellen keresztül vagy más módon történik, másodlagos jelentőségű” – mondja Asmussen, a GDV vezérigazgatója.

 

A gyártók ellenjavaslata

Az autóipar elvileg készen áll a járműben keletkező adatok megosztására – állítja a már idézett Damasky, a VDA ügyvezető igazgatója. „Szeretnénk a járműadatokat harmadik fél számára hozzáférhetővé tenni, de biztosítani akarjuk, hogy azokat ne lehessen manipulálni az átvitel során.” A gyártók ellenjavaslata Damasky szerint arra irányul, hogy az autóadatokat az ipar gondjaira bízzák, és létrehoznának egy ún. ’bizalmi központot’, azaz egy olyan intézményt, amely tanúsíthatná az adatok minőségét. A gyártók szempontjából a járműtulajdonosoknak beleegyezésüket kell adniuk a járműadatok külső felhasználásához.

 

Ki kap hozzáférést?

„Úgy véljük, hogy a vagyonkezelői modell felhígítja az adatmegosztást, és nem felhasználóbarát. Ezért mi az egyablakos lekérdezést támogatjuk, a járműgyártók backendjein keresztül” – magyarázza a VDA tisztviselője. (Az informatikai nyelvben a backend a számítógépes rendszer azon részeit jelenti, amelyek a felhasználók számára láthatatlanok, azaz a szerver számítógépeket és egyéb infrastruktúrát.  – a Szerk.) Damasky a célhoz kötött adatkiadás mellett tör lándzsát. A gyártók szempontjából ez azt jelenti, hogy nem minden érdekelt fél kapna korlátlan hozzáférést az autók adataihoz. A Szövetség más véleményen van: „a független harmadik feleknek is lehetőséget kell biztosítani a szolgáltatások nyújtására, anélkül, hogy a járműgyártó kapuőrként lépne fel” – mondja az AZT igazgatója, Lauterwasser.

 

A vezetési stílusra vonatkozó következtetések

A modern, hálózatba kapcsolt autók számos olyan adatot gyűjtenek, amelyekből következtetéseket lehet levonni a használati profilra, a használat intenzitására, a vezetők létszámára vagy akár a vezetési stílusukra vonatkozóan – jegyzi meg az ADAC. Az autóklub problémának tartja, hogy az autót vezető ügyfél nem tudja, hogy pontosan milyen járműadatokat tárolnak. Ezért az ADAC műszaki elnöke, Kasten Schulze azt követeli, hogy: „A járművezetőknek maguknak kell tudni kiválasztani és törölni a szolgáltatókat és az adatalapú szolgáltatásokat. Konkrétan ez azt jelenti, hogy az Európai Bizottságnak jogalkotási javaslatot kell előterjesztenie a járműadatokhoz történő, a gyártótól független, szabad és biztonságos hozzáférésről.”

 

Forrás: https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/autodaten-datensammeln-datenschutz-fahrstil-versicherungen-auto-datentreuhaender-101.html

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...