12° C
Ma 2025. május 23., péntek, Dezső napja van.
12° C
Ma 2025. május 23., péntek, Dezső napja van.
[the_ad id="33201"]
Negyvenéves az Aggteleki Nemzeti Park

Negyvenéves az Aggteleki Nemzeti Park

Az aggteleki volt Magyarország negyedik nemzeti parkja, de az első olyan volt, amely kifejezetten az élettelen természeti értékek, karsztjelenségek és barlangok védelmére alakult - mondta Rácz András, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős államtitkára...

Szeptemberben kezdődik az M1-es autópálya fejlesztése

Szeptemberben kezdődik az M1-es autópálya fejlesztése

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1-jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya. A beruházás a hazai gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgálja, és hozzájárul a...

Megváltoztak az évszakok

Megváltoztak az évszakok

Az idei tavasz a tavalyinál sokkal hidegebb, ezért nem meglepő, hogy május közepén sokan panaszkodtak: „Norvégiában jobb az idő, mint nálunk”; „Ez nem egy májusi túrához való idő.”; vagy „Miért beszélnek felmelegedésről a klímatudósok, amikor májusban kabátban kell...

Újbudai zöldfolyosó: ismertették a tájépítészeti tanulmányterveket

jan 26, 2022 | praxis

Tavaly öt alkalommal zajlott közösségi tervezés a helyi lakosok bevonásával a Déli Körvasút mentén kialakítandó újbudai zöldfolyosóról, most az ezek alapján készült tájépítészeti tanulmányterveket mutatták be.
 

 

Online lakossági fórumon mutatták be január 25-én a Déli Körvasút mentén létesülő Újbudai zöldfolyosó közösségi tervezéssel készült tájépítészeti tanulmányterveit. A Déli Körvasút beruházáshoz kapcsolódó környezetrendezési projekt révén egységes és összefüggő zöldfolyosó jöhet létre a Budaörsi út és a Duna között. A bemutatón az érdeklődők megismerhették a vasút mentén kialakítandó park tanulmányterveit, továbbá a környező közutak, közterületek megújítására vonatkozó elképzeléseket. A tervekkel kapcsolatban szóban és írásban is fel lehetett tenni kérdéseket a tájépítész és közlekedési tervezőknek, a Lépték-Terv Tájépítész Iroda és a VITÖKI Mérnök Iroda Kft., illetve a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) munkatársainak. A fórumon a Lépték-Terv képviselői részletes prezentációban mutatták be a terület egyes szakaszait. A tervezéskor a tájépítészek az alábbi szempontokat érvényesítették, hogy önfenntartó, természetes területek jöjjenek létre: minél nagyobb zöldfelületek, természetes burkolatok, vízáteresztő felületek az egészséges vízgazdálkodás érdekében, ahol lehetséges, a jelenleginél kevesebb burkolt felület és visszafogott, a maihoz képest nem bővített közparki funkciók.

 

Tavaly öt alkalommal dolgoztak együtt a tervezők és a helyben lakó érdeklődők, hogy közösen kitalálják, milyen legyen a főváros XI. kerületében kialakuló hosszú, a Déli Körvasút mentén két oldalt a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó zöld tengely. Ezt követően dolgoztak a tervezők a BFK és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. irányításával, az Újbuda, a Fővárosi Önkormányzat és a BKK – Budapesti Közlekedési Központ bevonásával. A BFK történetében először szervezett közösségi tervezést itt, de ilyen jelentős terület kialakításába az országban sem sok helyen szólhattak bele eddig a polgárok közvetlen módon. A lakók, érdeklődők és Újbuda önkormányzatának képviselői a Völgyzugoly Műhely moderátori segítségével találkoztak a tervezőkkel, azaz a Hamzsapark Konzorcium képviselőivel. Itt a konzorciumvezető a VITÖKI Kft., tag a Lépték-Terv Kft., a munkatárs pedig az UTIBER Kft. és a Közlekedés Kft.

A résztvevők közösen vitatták meg a tervek egyes részleteit, az így kialakult eredményt pedig a tervezők figyelembe veszik a tervek készítésénél. A közösségi tervezéskor a résztvevők koncepcionálisan és konkrétan is számos olyan javaslatot tettek, ami beépült a most bemutatott tervekbe. Az elsőre példa lehet, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben azt kérték a helyiek, hogy a plusz funkciók bizonyos területeken, koncentráltan jelenjenek meg, ugyanakkor legyenek csak egyszerűen zöld, füves, fás területek is. A konkrét kérések közül a pingpongasztalok említhetők, melyekről a tegnapi fórumon kialakult némi vita a résztvevők között, egyes lakók szeretik, mások nem. Hasonló a helyzet a vasút alatt átvezető átjárók kapcsán is: akik délre laknak a vasúttól, örülnek az új átjárási lehetőségnek, akik északra, azok közül néhányan kevésbé örülnek, hogy mások átjárnak az eddig csak általuk használt területekre.

A Kelenföldtől Ferencvárosig tartó, a Dunát is keresztező vasúti szakasz kapacitásbővítése, tehát a Déli Körvasút megvalósítása elengedhetetlenül szükséges annak érdekében, hogy a jelenleg itt félóránként járó elővárosi vonatok tízpercenként vagy még sűrűbben közlekedhessenek. A meglévő kettő mellé ezért épül harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány, illetve három teljesen új vasútállomás, köztük egy Budán, a Kopaszi-gátnál Nádorkert néven. Hogy a jelentős építkezés után a vasút menti területek a legjobban szolgálják az itteniek mindennapjait, rendezett, zöld, a gyalogosok, kerékpárosok, sétálók, pihenők igényei szerint berendezett városi tereket kívánunk létrehozni – ez nem csak a ma is zöld Hamzsabégi úti szakaszt, hanem számos elhanyagolt, megközelíthetetlen vasút menti területet is érint. Ahogy a Déli Körvasút fejlesztése, az ehhez kapcsolódó környezetrendezés is a NIF Zrt. és a BFK együttműködésében valósul meg. Fontos megjegyezni: a környezetrendezés jelentős részben csak a vasútfejlesztés után tud megtörténni, hiszen számos érintett terület a kivitelező felvonulási területe lesz. A Déli Körvasút fejlesztése a megkötött kivitelezői szerződés szerint 2027 végéig tart, tehát a terveken látható park nem holnap épül meg – de ahogy vállaltuk, a terveit most, a projekt elején elkészítjük, hogy mindenki számára világos legyen: az a cél, hogy a vasút környezete is megújuljon a beruházás végére.

 

Míg a tervezett zöldfolyosó központi része, a Hamzsabégi sétány évek óta az itt élők számára értékes zöld területként, parkként funkcionál, addig a Budaörsi úttól a Dunáig tartó tengely eleje (a Hamzsabégi út zsákutcában végződő része) és vége (az Infopark előtti terület) ma inkább rendezetlen és funkcióhiányos terület. A tervezés érinti a vasúti töltés másik oldalát, a Sárbogárdi és Dombóvári utak környékét is, a két oldal között hiányzó összeköttetést pedig a vasúti beruházás részeként épülő gyalogos-kerékpáros átjárók teremtik meg. Ez a teljes terület válhat összefüggően parkosított, gyalogosan és kerékpárral kényelmesen bejárható, a szükséges helyeken forgalomcsillapított folyosóvá a jövőben. Kiemelt feladat a keresztező főutaknál humánus, élhető, zöld és városias teresedések kialakítása, akár a Bartók Béla úti csomópontra, akár a Csonka János térre, akár a Rákóczi híd budai hídfője alatti területre gondolunk.

Folytatódik a tervezés, a részletesebb tervek várhatóan év végére lesznek készen.

 

Látványtervek: Lépték-Terv Tájépítész Iroda

Forrás: delikorvasut.hu

Negyvenéves az Aggteleki Nemzeti Park

Negyvenéves az Aggteleki Nemzeti Park

Az aggteleki volt Magyarország negyedik nemzeti parkja, de az első olyan volt, amely kifejezetten az élettelen természeti értékek, karsztjelenségek és barlangok védelmére alakult - mondta Rácz András, az Agrárminisztérium (AM) természetvédelemért felelős államtitkára...

Szeptemberben kezdődik az M1-es autópálya fejlesztése

Szeptemberben kezdődik az M1-es autópálya fejlesztése

Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1-jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya. A beruházás a hazai gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, fenntartható fejlesztését szolgálja, és hozzájárul a...

Megváltoztak az évszakok

Megváltoztak az évszakok

Az idei tavasz a tavalyinál sokkal hidegebb, ezért nem meglepő, hogy május közepén sokan panaszkodtak: „Norvégiában jobb az idő, mint nálunk”; „Ez nem egy májusi túrához való idő.”; vagy „Miért beszélnek felmelegedésről a klímatudósok, amikor májusban kabátban kell...