-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

Jelentős volt az európai földgáztárolók igénybevétele az import csökkenése miatt

jan 6, 2022 | piac

Az átmeneti megnyugvás után november közepétől ismét emelkedő pályára álltak a gázárak. Az importforrások csökkenése miatt magas volt a földgáz kitárolás, az európai összesített tároló töltöttség 9 százalékkal csökkent a hónapban. Míg Európa számos országát alacsony készletek jellemzik, a hazai tárolók töltöttsége megfelel a 2017-18-as szinteknek – olvasható a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal havi piacmonitoring jelentésében.
 

 

A kínálati szűkösség és a kereslet felfutása – az átmeneti megtorpanás után – november közepétől ismét a földgáz árának emelkedéséhez vezetett. A holland TTF gáztőzsde másnapi árai 95,55 euró/MWh-val érték el a havi legnagyobb értéket. Az Európába érkező LNG és norvég források ugyan meghaladták az előző évi mennyiséget, de az orosz szállítások jelentősen elmaradtak a tavalyitól.

További forráscsökkenést okozott, hogy az Afrikából Spanyolországba szállító MAGREB vezeték leállt, mert Algériának és Marokkónak nem sikerült megállapodásra jutnia a lejárt szállítási szerződés megújításáról. A kínálati szűkösség mellett az árak emelkedéséhez az Északi Áramlat-2 engedélyezésével kapcsolatos bizonytalanság és az Ukrajnával kapcsolatos egyre növekvő geopolitikai feszültség is nagymértékben hozzájárult. A szűkös importforrások miatt a tárolók igénybe vétele jelentős volt, az európai összesített tároló töltöttség 77 százalékról 68 százalékra csökkent.

Míg Európa számos országát alacsony földgáz készletek jellemzik, a hazai tárolói töltöttség megfelel a 2017-18-as szinteknek. A hazai ellátás átmenetileg nagyobb mértékben támaszkodik a kitárolásra, a nettó import csökkent. Ehhez hozzájárult a bolgár vezetéken történt üzemzavar, amely következtében a Szerbiából érkező források átmenetileg leálltak, és a szerb ellátás biztosításra érdekében ellenkező irányú kereskedelmi forgalom alakult ki.

Magyarországon a rezsicsökkentés eredményeként az egyetemes szolgáltatást igénybe vevő fogyasztók által fizetett földgáz árát jogszabályok rögzítik és tartják fixen, azaz a magyar lakosság védett a piacokon kialakult áremelkedésekkel szemben.

 

A piacmonitoring riport elérhető a MEKH honlapján.

 

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...