25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
25° C
Ma 2024. július 26., péntek, Anna és Anikó napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Az Építési Beruházások Költségtervezési Rendszeréről (ÉKTR)

nov 17, 2021 | praxis

Több évtizedes problémája a hazai építőipari beruházásoknak, hogy azok bekerülési ára rendre lényegesen magasabb a tervezettnél és ez csak a kivitelezésről szóló árajánlatok felbontásakor derül ki.
 

 

Főleg a közszféra magasépítési beruházásaira jellemző ez a helyzet, ami az összes közreműködő számára nagy gond: az építtető késve tudja meg, mibe is kerülne a beruházása, a tervezőt túltervezéssel vádolják, a kivitelezőre az árdrágító jelzőt illesztik. Holott a konfliktus forrása a beruházási költségek rossz tervezésében, sokszor annak hiányában keresendő: a fejlettebb beruházási kultúrával rendelkező országokban a gondolat felmerülésétől a műszaki tervezés egész menetében és a megvalósítás során szakmai alapokon tervezik a lehetséges költségeket, folyamatában finomítva és pontosítva azokat.

Az ilyesfajta beruházási költségtervezés fontosságát ismerte fel az építési-beruházási szakma és a kormányzat (lásd az utóbbi évek több kormányhatározatát is) – ezen igény alapján 2020. év végén az Innovációs és Technológiai Minisztérium Körforgásos Gazdaság Fejlesztéséért, Energia- és Klímapolitikáért Felelős Államtitkársága megbízta az ÉVOSZ-t, hogy a szervezet tagvállalatai szaktudásával és tapasztalatával, a releváns külföldi példák tanulmányozásával dolgozza ki a hazai beruházási gyakorlatban működtethető költségtervezési rendszer alapjait.

A munka széleskörű szakmai egyeztetések keretei között folyt: a konzultációk sorában a Magyar Mérnöki Kamara, a Magyar Építész Kamara, az ÉMI Nonprofit Kft., a Magyar BIM Szövetség is részt vett a szakvállalatok mellett; az elméleti és gyakorlati hátteret a Spányi Partners Zrt. adta, amely cég vezetője a költségtervezési témakör nemzetközi szervezetének, az Építőipari Közgazdászok Európai Szervezetének (CEEC) alelnöke.

Az említett szakmai egyetértés mellett kidolgozott Építési Beruházások Költségtervezési Rendszere (ÉKTR) négy alappilléren áll:

– az ÉKTR alkalmazási leírásán/protokollján, amely egyrészt leírja a költségtervezési munkafolyamatot, másrészt meghatározza a rendszerbe történő adatbevitel és az onnan történő adatkinyerés általános menetét;

– az ÉKTR adatbázisán, amely megvalósult, vagy megvalósítás alatt álló építési beruházások nyertes ajánlatainak költségvetésiadatait tartalmazza és azok keresési feltétek (attribútumok) mentén hívhatok elő;

– a költségtervező/költségszakértő mérnök szaktudásán és gyakorlatán, amellyel kezelni tudja az adatbázis releváns adatait és azokat a költségtervezés tárgyára vonatkoztatni tudja, azokkal önálló és felelős munkát tud végezni;

– az adott költségtervezés tárgyát képező építési beruházás saját – a beruházás előkészítettségi fázisától függő részletezettségű – műszaki adatain.

A rendszer kialakítása során fontos szempont volt, hogy a Magyarországon hosszú évtizedek óta használatos, hagyományos építőipari költségvetés-készítési rendszerek minden további nélkül beleilleszthetők legyenek az ÉKTR struktúrájába.

A költségtervezési rendszer használata, maga a struktúra és a benne tervezett adatok nem csak az építtetőnek, hanem a beruházási folyamat minden szereplőjének, a tervezőknek és a kivitelezőknek is előnyös és eredményes lesz.

Az Építésügyi Műszaki Szabályozási Bizottság idén ősszel elfogadta – a hiányzó szabványok pótlására hivatott – Építőipari Műszaki Irányelv (ÉPMI) témájaként az ÉVOSZ által előterjesztett, az előzőekben felvázolt ÉKTR-alapelveket, és ennek alapján a konkrét ÉPMI-tervezet kidolgozása folyamatban van.

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...