34° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
34° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

ITM: életerős hazai háttériparral húzhatja a vasútfejlesztés a fenntartható növekedést

okt 14, 2021 | praxis

A versenyképes vasút programja összesen mintegy hatezer milliárd forintnyi ágazati korszerűsítési igényt azonosít be. A tervezett beruházások alapvető célja az utasok és fuvaroztatók magas színvonalú kiszolgálása, a vonatközlekedés vonzerejének növelése. A fejlesztések a hazai gyártású termékkínálat bővítésével, nívójának emelésével járulhatnak hozzá a magyar vállalkozások helyzetbe hozásához is – ismerteti az Innovációs és Technológiai Minisztérium október 14-i közleménye.
 

 

A vasút nemcsak sín és mozdony, ezért a pályaépítésen és járműgyártáson túl a vonatozást biztonságossá és kényelmessé tevő további területeken is meg kell erősíteni a belföldi ipari és beszállítói kapacitásokat. A vasútbiztonsági automatikai rendszereket egyetlen tisztán magyar tulajdonú vállalkozásként építő Prolan Zrt. e folyamatban megkerülhetetlen szereplő lehet. A társaság szakmai rendezvényen mutatta be fejlesztésének eredményeit, alkalmazási lehetőségeit október 14-én Budapesten.

A vasúti biztosítóberendezésekben harminc évvel ezelőttig a jelfogós technikát használták, ekkor még minden alrendszer és részegység hazai gyártásához adottak voltak a feltételek. Az elektronikus megoldások kilencvenes években megkezdődött fejlesztésébe és előállításába azonban Magyarország már csak minimális mértékben volt képes bekapcsolódni. A magyar teljesítés mára ugyan körülbelül 35 százalékra növekedett, ám még mindig jelentősen elmarad az egyéb vasúti alrendszereknél regisztrálható akár 85-90 százalékos hazai hozzáadott értéktől.

Az uniós átjárhatósági követelmények miatt is a vasútépítési projektek mintegy harmadát teheti ki a biztosítóberendezési rendszerek telepítése. A hozzávetőleg hétszáz magyarországi vasútállomás több mint tizedén már elektronikus biztosítóberendezési rendszerek üzemelnek. Fontos tehát, hogy magyar szellemi termékként előálló fejlesztésekkel ezen a területen is pozíciót fogjon a hazai ipar.

A Prolan állomási hibrid-elektronikus biztosítóberendezése, a Proris közel 200 mérnökévnyi munkával készült el. A teljes termékcsalád kifejlesztését összesen 1,6 milliárd forint állami támogatás segítette. A biztosítóberendezés moduljait is a cégcsoport budapesti elektronikai gyárában állítják elő. Az első telepített berendezés tavaly augusztus óta üzemel Gyál állomáson.

Az ITM közleménye idézi Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki kifejtette: „a kormány a fenntartható növekedés alapvető feltételének tartja, hogy a gazdaság magyar, high-tech és zöld legyen. A hazai ipar és a nemzeti vállalkozások támogatása és védelme érdekében a kis- és közepes vasútállomások átépítésekor komolyan számolni kell a Prorissal. A magyar gyártó szállítja a legkorszerűbb technológiákat használó egyik intermodális terminál vasútüzemét kiszolgáló biztosítóberendezést is.” (MTI, fotó: Proris)

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...