-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
-1° C
Ma 2025. január 15., szerda, Lóránt és Loránd napja van.
Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...

ITM: életerős hazai háttériparral húzhatja a vasútfejlesztés a fenntartható növekedést

okt 14, 2021 | praxis

A versenyképes vasút programja összesen mintegy hatezer milliárd forintnyi ágazati korszerűsítési igényt azonosít be. A tervezett beruházások alapvető célja az utasok és fuvaroztatók magas színvonalú kiszolgálása, a vonatközlekedés vonzerejének növelése. A fejlesztések a hazai gyártású termékkínálat bővítésével, nívójának emelésével járulhatnak hozzá a magyar vállalkozások helyzetbe hozásához is – ismerteti az Innovációs és Technológiai Minisztérium október 14-i közleménye.
 

 

A vasút nemcsak sín és mozdony, ezért a pályaépítésen és járműgyártáson túl a vonatozást biztonságossá és kényelmessé tevő további területeken is meg kell erősíteni a belföldi ipari és beszállítói kapacitásokat. A vasútbiztonsági automatikai rendszereket egyetlen tisztán magyar tulajdonú vállalkozásként építő Prolan Zrt. e folyamatban megkerülhetetlen szereplő lehet. A társaság szakmai rendezvényen mutatta be fejlesztésének eredményeit, alkalmazási lehetőségeit október 14-én Budapesten.

A vasúti biztosítóberendezésekben harminc évvel ezelőttig a jelfogós technikát használták, ekkor még minden alrendszer és részegység hazai gyártásához adottak voltak a feltételek. Az elektronikus megoldások kilencvenes években megkezdődött fejlesztésébe és előállításába azonban Magyarország már csak minimális mértékben volt képes bekapcsolódni. A magyar teljesítés mára ugyan körülbelül 35 százalékra növekedett, ám még mindig jelentősen elmarad az egyéb vasúti alrendszereknél regisztrálható akár 85-90 százalékos hazai hozzáadott értéktől.

Az uniós átjárhatósági követelmények miatt is a vasútépítési projektek mintegy harmadát teheti ki a biztosítóberendezési rendszerek telepítése. A hozzávetőleg hétszáz magyarországi vasútállomás több mint tizedén már elektronikus biztosítóberendezési rendszerek üzemelnek. Fontos tehát, hogy magyar szellemi termékként előálló fejlesztésekkel ezen a területen is pozíciót fogjon a hazai ipar.

A Prolan állomási hibrid-elektronikus biztosítóberendezése, a Proris közel 200 mérnökévnyi munkával készült el. A teljes termékcsalád kifejlesztését összesen 1,6 milliárd forint állami támogatás segítette. A biztosítóberendezés moduljait is a cégcsoport budapesti elektronikai gyárában állítják elő. Az első telepített berendezés tavaly augusztus óta üzemel Gyál állomáson.

Az ITM közleménye idézi Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, aki kifejtette: „a kormány a fenntartható növekedés alapvető feltételének tartja, hogy a gazdaság magyar, high-tech és zöld legyen. A hazai ipar és a nemzeti vállalkozások támogatása és védelme érdekében a kis- és közepes vasútállomások átépítésekor komolyan számolni kell a Prorissal. A magyar gyártó szállítja a legkorszerűbb technológiákat használó egyik intermodális terminál vasútüzemét kiszolgáló biztosítóberendezést is.” (MTI, fotó: Proris)

 

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

Munkacsoportok dolgoznak a BME-modell részletein

A BME fenntartóimodell-váltásának finanszírozási, munkaügyi, pénzügyi és szervezeti, működési részletein dolgoznak a műegyetemi vezetők és szakértők részvételével decemberben létrejött munkacsoportok. Az oktatási, nemzetközi, tudományos és kutatási tevékenységgel...

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

E-járművek és speciális tűzvédelmi irányelvek

A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret[1], és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt[2]. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt[3],...

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Mi történt fél év alatt a Hungaroringen?

Elképesztő átalakuláson megy át a Hungaroring: a 2024-es Magyar Nagydíj után folytatódtak a felújítási munkálatok, jelenleg napi szinten 620 ember dolgozik azon, hogy az augusztusi futamon a magyar versenypálya a megszokott magas színvonalon láthassa vendégül az F1-es...