Megújul, és a jelenleginél élhetőbb lesz a pesti Duna-part belvárosi szakasza. A rakpart zöldítése mellett a főváros egyik legveszélyesebb főnyomócsövének cseréje is megvalósulhat a rakparti felújítások során, ennek elvégzése nem tűrt már további halasztást. A Fővárosi Vízművek augusztus 23-án induló munkái azonban egyelőre nem jelentenek további korlátozást a Budapesten közlekedőknek. A rakpart megújítását célzó projektek időzítésénél meg vannak kötve a Fővárosi Önkormányzat kezei: az év végéig be kell fejezni a Margit híd és a Kossuth tér közötti szakasz felújítását, különben a kormány által korábban biztosított költségvetési forrás elveszne Budapest számára.
 

 

A rakpartok fejlesztése három lépésben történik meg. Elsőként június 7-étől a pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti részén kezdődtek el a munkák, ahol gyalogos sétányt és fasort alakítanak ki.

 

Idősebb Antall József rakpart: év végén birtokba vehetik a fővárosiak

Az Idősebb Antall József rakpart Parlament és Margit híd közötti szakaszának átépítésével egybefüggően sétálhatóvá válik a Duna partja. Még a 2017-es budapesti vizes világbajnoksághoz kapcsolódóan kellett volna megvalósulnia a pesti rakpart fejlesztésének abból a célból, hogy a belvárosból a Duna Arénához lehessen sétálni. A háromütemesre tervezett munkából azonban mindmáig csak kettő – a Moszkva sétány, valamint a Margit híd és Dráva utca közötti szakasz – valósult meg, a harmadik ütem megvalósítása most indulhatott el. A forrás központi költségvetés által biztosított részét csak 2021 végéig biztosítja a kormány a fővárosnak, ezért a munkákat idén el kellett kezdeni, és be is kell fejezni.

A projektnek köszönhetően megszűnnek a kihasználatlan burkolt felületek, amelyek feleslegesen foglalják a Duna melletti értékes közterületeket. A lépcsős partfal megmarad, a Markó utcai rámpa támfala azonban beljebb kerül. A világörökségi védett látkép nem sérül, sőt az új járdának köszönhetően séta közben gyönyörködhetnek majd a dunai panorámában a fővárosiak. Mindemellett zöldebbé válik a partszakasz, a frissített terveknek köszönhetően 35 talajkapcsolatos fát ültetnek a beruházás során. A megújult idősebb Antall József rakpart ezen szakaszát idén év végén vehetik birtokba a fővárosiak.

Az ütemtervnek megfelelően, jól haladnak a munkák. Elkezdődött az új támfalat tartó 8 méteres cölöpök lefúrása egy 76 tonnás cölöpdaru segítségével, befejeződött az új, mintegy 540 méter csapadékcsatorna lefektetése. Végéhez közeledik a Dunába vezető lépcsősor felső kiegészítése. Az út új nyomvonala miatt szükséges gázkiváltási munkák rendben véget értek.

 

Sentab-vezeték: halaszthatatlan a pesti ivóvíznyomócső cseréje

Ami láthatatlan, az is megújul: a Fővárosi Önkormányzat pesti alsó rakpartot érintő projektjeihez csatlakozva elkezdődtek az év legjelentősebb vízhálózati korszerűsítésének előkészítő munkái is. A Fővárosi Vízművek – saját forrásból – kicseréli a Margit híd és az Erzsébet híd között húzódó, 1200 milliméter átmérőjű főnyomóvezetéket.

Ez egy kulcsfontosságú ivóvíznyomócső, tovább már nem halasztható a kiváltása. Az 1974-ben létesített főnyomóvezeték feszített vasbeton anyagú Sentab-csövekből épült, ezek lassan az 50 évre tervezett élettartamuk végéhez közelednek. A felújításnak köszönhetően megelőzhetők a csőtörések, amelyek az utóbbi időben egyre gyakrabban előfordultak a város több más pontján fektetett hasonló vezetékekkel.

A munkák augusztus 23-án indulnak a felújítás alatt lévő Lánchídtól északra – de azok egyelőre nem okoznak további forgalmi lezárást. A Fővárosi Vízművek a Fővárosi Önkormányzat javaslatára az egyébként is jelentős felbontásokkal járó rakparti átépítésekhez igazította a vezeték cseréjét. A Lánchídtól délre várhatóan csak az év utolsó szakaszában kezdődnek a lezárással járó munkák, mivel viszont az amúgy is esedékes rekonstrukció a különböző beruházásokkal összehangoltan valósul meg, jelentősen lerövidül a Budapesten élők és közlekedők számára kényelmetlenséggel járó lezárások ideje.

 

RAK-PARK projekt: két ütemben valósul meg a látványos fejlesztés

A pesti alsó rakpart Kossuth tér és Margit híd közötti szakaszán, valamint a Kossuth tér és a Március 15. tér között összesen mintegy háromkilométeres szakaszon épül új ivóvízvezeték. Ez utóbbi korszerűsítés már a RAK-PARK projekt kiegészítéseként valósul meg. A projekt a pesti Duna-part Kossuth tértől Fővám térig tartó szakaszának élhetőbbé tételét célozza meg. A munka a tervek kiegészítésével és felülvizsgálatával kezdődik, a kivitelezés majd a víznyomócső-rekonstrukciós munkák után, leghamarabb jövőre kezdődhet meg.

A RAK-PARK projekt megvalósításában a főváros és a kormány, illetve szakcégeik, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Fejlesztési Központ partnerként tekintenek egymásra. A közbeszerzés kiírása előtt Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK, illetve a BFK folyamatosan egyeztetett a műszaki tartalomról, emellett a rakpartok fejlesztésének kivitelezését, a beruházás lebonyolítását Magyarország Kormánya átvállalta a Fővárosi Önkormányzattól.

Cél, hogy növekedjenek a városi parkjellegű zöldfelületek, s közelebb kerüljenek a városlakók a vízparthoz. A rakparton közösségi sportolásra szolgáló eszközöket, utcabútorokat, kerékpár- és gyalogos útvonalakat létesítenek. A pontos forgalomtechnikai kialakításról, így a rakpartok közlekedési rendjéről is később születik döntés. Az első ütem az idősebb Antall József rakpart és a Március 15. tér, a második pedig délre, a Fővám térig valósul meg, ezeknek a tervezési közbeszerzése már folyamatban van.

 

Forrás: Budapesti Közlekedési Központ