19° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
19° C
Ma 2023. június 08., csütörtök, Medárd napja van.
Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...

Folytatódik a gyorsvasút előkészítése

júl 15, 2021 | országjáró

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) eredményesen kért támogatást a Budapest-Varsó nagysebességű vasút hazai szakasza környezetvédelmi munkarészeinek elvégzéséhez – közölte az ITM július 15-én.
 

 

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) pénzügyi alap a csütörtöki döntés nyomán az elszámolható költségek 85 százalékával, mintegy 2 milliárd forinttal járul hozzá az előkészítés folytatásához. A következő évtizedben kiépülő összeköttetés a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, de egy ausztriai leágazással a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba is beköti majd a térséget – írták. A tervezett nagysebességű vasútvonal Magyarország legforgalmasabb közlekedési tengelyében helyezkedik el. A Budapesttől északnyugati irányba tartó folyosó közúton, vasúton és a légi közlekedésben egyformán a legtelítettebb. Már kapacitásai határán van a jelentős részben a nemzetközi tranzitforgalmat kiszolgáló M1 autópálya és a Budapest-Hegyeshalom-Rajka vasútvonal is.

Az újonnan kiépítendő vasúti pálya Kelenföldtől nyugatra indulna a Vértest délről megkerülve, leágazással Székesfehérvár felé. A győri megállási lehetőség után Pozsony irányába Rajkánál, Bécs felé Hegyeshalomnál hagyná el a Magyarországot. A vonatok a városi szakaszok kivételével 250-320 kilométer/órás tempóval haladhatnának.

Az ITM hangsúlyozta: a megvalósíthatósági tanulmány alapján a fejlesztés ezermilliárd forintos nagyságrendű költségei a kedvező forgalmi, környezeti és egyéb hatásokban, a gazdaság és turizmus élénkülésében megtérülnének. Az előzetes kalkuláció szerint évente több mint húszmillióan utazhatnának kényelmesebben és gyorsabban az itt közlekedő gyorsvasúti járatokon. A pályát a belföldi InterCityk is használhatnák, például a balatoni utazásokban vonzóbb alternatívát kínálva a közúti közlekedésnél. A beruházásnak köszönhetően a meglévő vasútvonalakon jelentős kapacitások szabadulhatnak fel, több elővárosi és regionális személyszállító és több tehervonat közlekedhet. Az új vasútvonal tehermentesíti a bevezető utakat a dugóktól, a levegőt pedig évi akár négyszázezer tonna szén-dioxidtól.

A közlemény ismerteti: az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz a transzeurópai hálózatok kiépítésének, korszerűsítésének felgyorsítását szolgálja. A CEF hozzájárulásával több mint 670 milliárd forint beruházási értékben valósulnak meg közlekedésfejlesztési projektek Magyarországon. Vasúton ez a forrás tette lehetővé a többi között a Kelenföld-Pusztaszabolcs és a Rákos-Hatvan vonalszakaszok korszerűsítését, a Déli összekötő híd felújítását, harmadik vágányának megépítését.

Az idei kiírást mintegy 290 millió eurós keretösszeggel hirdették meg az év elején. A támogatások odaítéléséről csütörtökön született meg a végleges döntés. Az Európai Bizottság és a tagállamok képviselői a nyertes elképzelések közé sorolták a varsói gyorsvasút magyar szakasza környezetvédelmi munkarészeinek elkészítését is. A projektet elbírálói átgondolt, megalapozott, az uniós közlekedésfejlesztési és klímavédelmi törekvésekhez tökéletesen illeszkedő tervként méltatták – ismerteti a szaktárca.

Hozzátették: a környezetvédelmi munkarészek elkészítése jogszabályi kötelezettség. A nagysebességű vasút jelentős mennyiségben vált ki légi és közúti utazásokat, ezzel is hozzájárul az európai közlekedés zöldítéséhez. Az újonnan támogatott tanulmány többek között részletes talajtani, vízrajzi, élővilággal, zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatos felmérések alapján állapíthatja meg a végleges nyomvonalat.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közlemény szerint elmondta, hogy a nagysebességű vasútvonalon Budapestről Bécsbe és Pozsonyba kevesebb mint két óra, Prágába három és fél óra alatt lehetne eljutni. A járatok öt és fél óra alatt tennék meg az utat a magyar fővárostól a lengyelig. A visegrádi országok magas színvonalú összekapcsolása mellett a beruházás egybenyitja a hazai gyorsvasúti hálózatot az európaival. A miniszter úgy fogalmazott: „nagy örömünkre Ausztria kapcsolódó fejlesztése is támogatást nyert, készek vagyunk a közös munkára az osztrák kollégákkal”. A tervezés és kivitelezés összehangolható a Budapestet délről elkerülő V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítésével és kiépítésével. „Az újabb pályázati siker sem kényelmesít el bennünket, már nekiláttunk a hazai nagysebességű vasút jogi és műszaki szabályozási háttere kidolgozásához szükséges források előteremtésének” – jelezte a tárcavezető. (MTI)

 

A fejlesztést bemutató kisfilm: https://www.youtube.com/watch?v=ArpNlb7u2M4

 

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szabnak a külterületek belterületbe vonásának

Gátat szab a kormány a jövőben a külterületek belterületbe vonásának, különösen a balatoni térségben – mondta az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) építészeti államtitkára június 8-án Balatonfüreden a Portfolio Balaton Business Forum 2023 rendezvényen.  ...

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

Nagy árat fizet az építőipar az utómunkákért

11 százalék. Az eredeti tervekhez képest átlagosan ekkora pluszköltséget jelent az ágazat szereplőinek az utómunkák elvégzése. Az építőipari szoftverét a magyar piacon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 európai országban* – köztük Magyarországon –, összesen...