5° C
Ma 2024. december 03., kedd, Ferenc napja van.
5° C
Ma 2024. december 03., kedd, Ferenc napja van.
Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

Decemberi mérnök-kalauz

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...

Megnyílt a 125 éves a Millenniumi Földalatti Vasút című kiállítás

jún 18, 2021 | história

Megnyílt június 18-án a 125 éves a Millenniumi Földalatti Vasút című kiállítás a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeumban Budapesten.
 

 

A tárlaton tablók mutatják be egyebek mellett a földalatti vasút történetét, állomásait, első járműveit, személyzetét, építészeti újdonságokat és az állomások lejárócsarnokait. Az érdeklődők beléphetnek a fa- és fémburkolatú kocsikba, jegyváltó fülkét, kalauz-jelzőcsengőt, motorkocsimodelleket és forgóváz-alkatrészeket is láthatnak. Büszkék lehetünk a múltunkra, mert ha átgondoljuk, hogy mi történt az 1800-as évek végén Budapesten és a világban, rájövünk, hogy közlekedésben világelsők voltunk, s a Millenniumi Földalatti Vasút is az elsők között létesült – hangsúlyozta a megnyitón Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója.

Emlékeztetett arra is, hogy az 1800-as évek végén elindult a fogaskerekű, a libegő és a villamosközlekedés, a földalattiról pedig elmondta, hogy több olyan újdonsággal is felruházták, mint a kétoldali vezetőfülke vagy az alacsonypadlós kivitel, ami akkor még nem volt jellemző. A kiállítást úgy jellemezte, hogy a látogatók az építés érdekességei mellett több újdonságot is megtudhatnak a földalatti vasútról, mint például azt, hogy miért két színűek a járművek.

A Földalatti Vasúti Múzeum 1975-ben nyitotta meg kapuit a látogatók előtt, s a kontinens első, 1896. május 2-án átadott földalattijának állít emléket. A kocsikkal szemközti vitrinsorban tárgyi emlékek, eredeti dokumentumok, így egyebek mellett tervrajzok, térképek, építési napló, fényképek és modellek mutatják be a földalatti vasút történetét az építéstől napjainkig. (MTI)

 

Nyitókép: Fortepan / UVATERV

 

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

Egymillió fajt fenyeget a kihalás veszélye

A klímaváltozás a jég visszahúzódása, illetve a gleccserek fogyatkozása révén is szembetűnő – szögezte le a geológus szakma véleményére hivatkozva Áder János volt államfő, a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány kuratóriumi elnöke Kék bolygó című podcastjának december...

Decemberi mérnök-kalauz

Decemberi mérnök-kalauz

Technikatörténeti érdekességek, programok, műszaki- és mérnöki évfordulók 2024 decemberében.   Mérnök-kamarai szakmai továbbképzések Az év utolsó napjához közeledve a kötelező szakmai továbbképzések teljesíthetősége érdekében a Magyar Mérnöki Kamara egyes szakmai...