18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése

máj 31, 2021 | kitekintő

A növekvő kereslet kielégítéséhez világszerte jelentősen növelni kell az elektromos járművekben alkalmazott akkumulátorok gyártását. Egy friss jelentésben a szakemberek úgy vélik, hogy a világszerte tervezett, 80 e-járműakkumulátor gigaüzem nem lesz elegendő, és kiemelik az automatizálás szerepét a kereslet kielégítésében, mivel az előrejelzések szerint az elektromos járművek száma 2036-ra meghaladja majd a belső égésű motorokkal hajtott járművekét.

 

Az ABB Robotika üzletága által szponzorált és az Ultima Media autógyártás elemzéssel foglalkozó részlege által készített,  „Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” (Electric Vehicle Battery Supply Chain Analysis) című jelentés szerint 2036 lesz az az év, amikor a teljesen elektromos hajtású személyautók értékesítése meghaladja majd a belső égésű motorokkal szerelt személyautókét, de a szakemberek azon aggodalmuknak is hangot adnak, hogy a világszerte tervezett 80, gigakapacitású akkumulátorgyár ellenére az e-járműakkumulátorok szűkös kínálata nem tud majd lépést tartani a megugró kereslettel, ami veszélybe sodorhatja a tisztán elektromos hajtás tervezett térnyerését is.  

A jelentés rámutat: bár az e-járművek akkumulátorának gyártásában jelenleg Ázsia játszik vezető szerepet, a következő néhány évben Európa sokat ledolgoz majd a mai versenyhátrányából, illetve az USA is a gyártási kapacitás növelését tervezi. „Az automatizálás kulcsfontosságú szerepet játszik a szerelési folyamatok biztonságában, a minőségben és a nyomon követhetőségében, valamint a költséghatékony akkumulátortechnológiák megvalósításban, amelyek döntően fontosak az elektromos járművek elterjedéséhez” – nyilatkozta Tanja Vainio, az ABB Robotika üzletághoz tartozó Auto Tier 1 Business Line ügyvezető igazgatója. „A termelési sebesség és a rugalmasság alapvető fontosságú az elektromos jármű-akkumulátorok gyártási kapacitásának felfuttatásában, ezért nagy jelentőségű, hogy a celluláris gyártási architektúránk segítségével a gyártók gyorsan validálhatják a gyártócellák kialakítását, majd az egységes minőségi, biztonsági és termelékenységi normák szerint globálisan bevezethessék a gyártócellákat. A gyártócellák bevezetése és kiépítése lehetővé teszi a kapacitás valós idejű adatok alapján történő rugalmas módosítását és kereslethez igazítását.”

A jelentés készítői annak fontosságára is felhívják a figyelmet, hogy az akkumulátorcsomag-összeszerelést az autógyártó létesítményekben vagy azok közelében kell kiépíteni.

„Az akkumulátor-összeszerelés és az autógyártás egymáshoz közeli telepítése a szállítási igény csökkentésével nemcsak a fenntarthatóságot javítja, de növeli a rugalmasságot is. A termelésben a celluláris módszer könnyen kiépíthető a meglévő gyártósorokon is. A keresleti görbe változását követve lehetőség van rá, hogy a gyártócellák számának gyors növelésével vagy csökkentésével pontosan szabályozni lehessen a gyártási kapacitás szintjét. A robotjaink kialakítása lehetővé teszi, hogy szükség esetén gyorsan átprogramozhassuk azokat új feladatok végzésére, így növelve a rugalmasságot, illetve a robotjaink élettartamának maximalizálásával tovább erősítsük a fenntartható termelési megközelítésünket” – tette hozzá Vainio.   

„Úgy véljük, hogy egy erős akkumulátor-ellátási lánc kiépítése határozott versenyelőnyt biztosít majd az OEM-eknek, attól függetlenül, hogy az akkumulátorgyártást kiszervezik-e vagy saját vállalati keretek között szervezik-e meg, elősegíti az elmozdulást a maximális termelési rugalmasság felé, tovább csökkenti a költségeket és növeli a termelékenységet” – folytatta Vainio.

Az elektromos járművek magas ára a jövőben egyre inkább gátolja majd a további piaci térhódítást, ezért a járművekkel kapcsolatos költségek csökkentése az egész iparág számára kiemelt célkitűzéssé válik. Mivel a járműköltségek akár egyharmada az akkumulátorral kapcsolatos, az ABB kiemelten foglalkozik olyan megoldások fejlesztésével, amelyek javíthatják az akkumulátorgyártás termelékenységét. 

„Egyre inkább úgy látjuk, hogy a magasabb termelékenység és az alacsonyabb költségek érdekében olyan megoldásra kell törekednünk, amelynél az akkumulátorcellákat egyenesen az akkumulátorcsomagba építik be” – zárta szavait Vainio.

A „Elektromos jármű-akkumulátorok szállítási láncának elemzése” című jelentés vizsgálja az e-járművekhez kapcsolódó akkumulátor-ellátás jelenlegi és a jövőbeni helyzetét, foglalkozik az anyagforrásokkal, a rendelkezésre álló technológiákkal, de elemzi a keresletet és a lehetséges kockázatokat is.   

 

Fotó: Volkswagen

 

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...