Oscar Niemeyer, a modernizmus egyik leghíresebb építésze egy betonból és üvegből készült gömbbel hagyott hátra látványos örökséget. A brazil mester nem sokkal 2012-ben bekövetkezett halála előtt készült tervének központi eleme egy hatalmas, 12 méter átmérőjű szobor, amely a lipcsei Kirow-Werke, egy vasúti darukat gyártó vállalat üzemének tetején áll és mostantól bárki megcsodálhatja.

 

A Harald Kern lipcsei tervező által felügyelt kivitelezés során komoly feladatok vártak az érintettekre. Nemcsak a bonyolult zsaluzat tervezése jelentett kihívást, hanem mindenekelőtt a beton gyártása. Az előírások szerint SB 4 osztályú látszóbetonra, illetve fehérbetonra volt szükség, azaz a gömbnek a lehető legsimábbnak és legfehérebbnek kellett lennie. Számos előzetes vizsgálatot és különböző színminták előállítását követően a gömbhéjat egy kifejezetten a projekthez színezett, C 30/37 szilárdsági osztályú, F5 konzisztenciaosztályú, tiszta fehér betonból készítették el.

Az épületet a legendás brazil tervező 105 (!) éves korában vetette papírra, és pontosan tudta, hogy mit akar: mivel Niemeyer – akit mindig is a brazil napfény inspirált – Lipcsében is vakítóan fehér épületet akart, a betongyártásért és -szállításért felelős passaui Berger Beton cég különös figyelmet fordított a megfelelő komponensek pontos felhasználására. Ezért a nagy fehérségű „Dyckerhoff Weiss Face” portlandcementet használták. A fehér töltőanyag mellett rendkívül könnyű és jó minőségű homokot, valamint fehér pigmentet, titán-dioxidot használtak. A betont szakszerűen és persze hibamentesen kellett beépíteni a 20 cm vékony gömbhéjba.

 

Ívelt üvegszemek

A gömböt jellemző ívelt üvegszemek gyártása és felszerelése szintén magas szintű igényességet követelt meg. A gömb felső felének üvegét a darmstadti székhelyű Merck vegyipari és gyógyszeripari vállalat szállította. A Merck szerint a Lipcsében használt folyadékkristályos ablakok világújdonságnak számítanak; az üveg, amelyet a darmstadti telephelyen nemrég megnyitott új innovációs központban is használnak, jobban kezeli a napsugárzást, mint a hagyományos ablakok, ezért az itt alkalmazott folyadékkristályokat az okostelefonok képernyőinek gyártásánál is felhasználják majd.

Az ambiciózus projekt egy levéllel kezdődött, amelyet Ludwig Koehne, a lipcsei Kirow-Werke ügyvezető partnere írt Oscar Niemeyernek 2011-ben. Ebben a művészetkedvelő Koehne nemcsak az építési feladatot írta le – “a menzaépület tetején egy étkező- és táncterem felállítása” -, hanem Niemeyer munkásságának csodálójaként is bemutatkozott, és “íves épületformát” kért. Kívánságát meghallgatták, amit hamarosan egy Rio de Janeiró-i látogatás követett, és végül egy – bár kezdetben csak filctollal felvázolt – terv született. Oscar Niemeyer a “Sphere” nevet adta a meghökkentő tervnek. Ami biztos: Lipcsében ezzel az idős mester utolsó merész terve valósult meg, a beton és az üveg kreatív, ugyanakkor innovatív felhasználásával.

 

https://www.deutsches-ingenieurblatt.de/archiv/archiv-deutsches-ingenieurblatt/artikel/2021/dib-4-2021/29252-visionaere-baukunst-aus-weissem-beton/

 

Oscar Niemeyer

1907 – 2012