18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
18° C
Ma 2024. július 27., szombat, Olga és Liliána napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Az AR/VR használata az innovatív mérnöki oktatásban

márc 29, 2021 | kitekintő

Az új technológiák folyamatosan hatnak a tanulás módszertanára. A COVID-19 járvány arra kényszerítette az oktatási intézményeket, hogy elsajátítsák a virtuális tanulás mikéntjét, ám sokan még egy lépést tettek előre: beépítették programjaikba a virtuális és kibővített valóságot (virtual reality, vagyis virtuális valóság, rövidítése a VR. Az AR az angol augmented reality szavak rövidítése, jelentése: kiterjesztett valóság). Ami egykor inkább szórakozás-központú technológiának tűnhetett, arról mára bebizonyosodott, hogy a hasznos eszköz a tanításban, a tanulásban, sőt, új életpályák létrehozásában is.

 

A Nebraska Egyetem Orvosi Központjának Davis Globális Központjában (Nebraska Medical Center’s Davis Global Center) egészségügyi szakemberek ismerkednek az új technológiákkal: a már ismert holografikus módszerek mellett most arra is lehetőségük van, hogy az AR/VR technológiák segítségével végezzenek el gerincműtétet. Ez persze csak egy kiragadott példa: a közlekedés, a kiskereskedelem, a gyártás, az idegenforgalom és szinte bármely más ágazat profitálhat az új technológiákból, ha megfelelő mérnöki tevékenység párosul az innovatív technológiák erejével.

 

Az AR/VR előnyei az osztályteremben

Az oktatás során bármikor bárkivel előfordulhat az összpontosítás és az elkötelezettség hiánya – és ez rendszerint meg is történik. Legyen szó egy egyetemi hallgatóról vagy egy kisiskolásról, az AR / VR egy remek módja annak, hogy a tanulásra fókuszáljunk. Ezeknek a technológiáknak az egyik igen fontos mellékhatása, hogy kiküszöböli a külső ingereket, nem engedi elkalandozni a figyelmet. A hagyományos, auditív módszerek helyett ez a fajta vizuális megközelítés vonzóbb a tanulóknak, ami végső soron az adott téma jobb megértéséhez vezet.

Átvágtam egy ideget? Hopp a páciens feje lehanyatlik… Beemeltem a gerendát, de lehet, hogy fordítva kellett volna? Vajon mitől repedt meg a teherhordó fal? Visszafelé folyik a szennyvíz a csatornából? Lehet, hogy elszámoltam a lejtetést? Ha mindez egy virtuális valóságban történik, a szoftver azonnal jelez, anélkül, hogy anyagi vagy emberéletet követelő veszteségünk keletkezne. Százszor is nekifuthatunk a szemműtétnek vagy a bölcsességfog kivésésének, mire készségszintűvé válnak a mozdulatok, nem kell hátrányos helyzetűek közül toborzott páciensekre hagyatkoznunk. A tapasztalatszerzésen keresztül történő tanulás különösen fontos, ha olyan pályát választunk, amely gyakorlást igényel. A szimulált, a valóságot jól visszaadó környezetek költséghatékonyak, és valós idejű visszajelzést adnak. Ha összetett elméletekről vagy témákról van szó, a koncepció vizualizálásának lehetősége gyakran jobb megértéshez vezet. A tanárok számára az AR/VR tanulási eszközök lehetőséget kínálnak a személyre szabottabb tanulási élmény biztosítására. Mivel nem minden hallgató tanul ugyanúgy, ezen technológiák segítségével az óratervek testreszabhatók, ami lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy saját tempójukban tanuljanak. Az AR/VR másik előnye, hogy segíthet a nyelvi akadályok megszüntetésében. Azokban az iskolákban, ahol a világ minden tájáról érkeznek diákok, ez nagy segítséget jelenthet. Ha csökken a nyelvi gátak okozta stressz, emelkedhet a teljesítmény.

 

Néhány gyakorlati példa

 

Hongkongi Egyetem – Innovációs Akadémia

A hallgatók inspirálásának szándékával épült, a közelmúltban megnyitott Innovációs Akadémia interdiszciplináris együttműködést tesz lehetővé a hallgatóknak, segítve az Egyetem 10 karának összekapcsolódását. Ez a korszerű, 2400 négyzetméteres létesítmény külön stúdiókat tartalmaz CAD, AR / VR és multimédia eszközök számára. A virtuálisan megálmodott elképzeléseket a szomszédos műhelyben lehet valóra váltani lézervágókkal, gravírozógépekkel, mérőeszközökkel, elektronikus munkapadokkal és egyebekkel.

MIT – MIT.nano Immersion Lab

Az MIT nemrégiben nyitotta meg az MIT.nano Immersion Lab nyílt hozzáférésű létesítményét minden MIT hallgató, oktató, kutató és külső felhasználó számára. Ahogy a neve is sugallja, a MIT.nano egy olyan innovatív eszköz, amely lehetővé teszi az AR/VR felhasználók számára, hogy eddig ismeretlen módon dolgozzanak a begyűjtött adatokkal: a létesítmény számos különféle funkcióval rendelkezik, köztük egy fotogrammetrikus állomás 3D-s térrekonstrukciók és AR-alkotások előállításához, valamint egy Lenscloud-rendszer, amely 126 kamerát és egyedi szoftvert tartalmaz, mellyel emberi testek vagy emberi léptékű tárgyak 360 fokos fotogrammetriai beolvasását tudják megoldani.

UC Berkeley – InsightXR

A járvány megváltoztatta a hallgatók tanulási módszereit. Amikor a terveket és koncepciókat kell megosztanunk egymással, nem mindig egyszerű megtalálni a megfelelő megoldást. A kaliforniai UC Berkeley’s College of Environmental Designs által kifejlesztett InsightXR abban segít, hogy az egymástól távol dolgozó és tanuló hallgatók és oktatók szinkronizálják egymás 3D-modelljeit, amit aztán AR-módban tesztelhetnek. Mindez segít az új – szó szerinti értelemben vett – távlatok és perspektívák felfedezésében, egymás inspirálásában, a visszajelzések feldolgozásában. 

A mérnöki munka jövője

A fenti példák az AR/VR felhasználásának néhány módszerét érintik, és idővel ugyanolyan részét képezik majd a mérnöki munkának, mint a CAD, a klasszikus oktatás vagy a minőség-ellenőrzés. Az az AR / VR lehetőséget ad mérnököknek, tervezőknek és akár a megrendelőknek is, hogy jobban elmélyedjenek a látványtervekben, megértsék a részleteket, feltárják a hibákat. Amennyiben az oktatási intézmények időben felismerik az új technológiák kínálta előnyöket, olyan mérnököket képezhetnek, akik jobban alkalmazkodnak az előttünk álló új világhoz.

 

 Forrás: https://www.engineering.com/story/using-arvr-for-innovative-engineering-education

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...