2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

Zaha Hadid szellemi öröksége tovább él

febr 26, 2021 | kitekintő

A Zaha Hadid építészstúdió a közelmúltban mutatta be a Kína déli részén épülő „négyszárnyas” Zhuhai Jinwan Művészeti és Kulturális Központ terveit. A tetőszerkezet formáját a költöző madarak ihlették, ám a már kivitelezés alatt álló központ nem csak ezért fog feltűnést kelteni: az épület egy tóra épül, és mellesleg magában foglal egy 1200 férőhelyes színházat, egy többfunkciós, 500 férőhelyes rendezvénytermet, egy tudományos központot és egy múzeumot is.

 

A Zaha Hadid Architects szerint az épület célja, hogy a régió „kortárs kreativitásának központjává” váljon. Helyszínéül egy, az új zhuhai reptérre futó vasútvonal melletti telket választottak; elérhető közelségben Guangzhou-tól Sencsentől, Makaótól és Hong-Kongtól. Elkészültét követően a központ – amelynek tetejét áttört, háromszög alakú acéllemezekből készítik – 170 méter széles és 270 méter hosszú lesz. Két nagy és két kis szárnyra oszlik, ezek biztosítanak egyedi otthont a színháznak, a multifunkciós teremnek, a tudományos központnak és a művészeti múzeumnak.

 

A négy különböző funkciót kiszolgáló szárnyat szimmetrikusan rendezik el a központi mag – jelen esetben a pláza – körül, amely egyben közös előtérként is szolgál. Ide az épületet körülvevő tavon átívelő hidakon juthatnak be a látogatók a partról. A tervezők szerint a tető áttört jellege egyrészt a fényt szűri, másrészt a formája szimbolikus utalás a dél-kínai területek felett repülő vándormadarak által felvett geometriai alakzatra. A belső terek építészete is egyedi lesz, a tervezők nyilatkozata szerint a cél a „legvonzóbb látogatói élmény biztosítása”. Ami már biztos: a színház és a művészeti múzeum belső tereinek tervezésénél a világosabb tónusokat preferálják, míg a multifunkcionális terem és a tudományos központ esetében a sötétebb árnyalatok dominálnak majd.

A központot körülvevő tavat is tereprendezés részeként mutatják be, amelyet úgy alakítottak ki, hogy reflektáljon Zhuhai „szivacsváros” kezdeményezésére. A magyarul talán szokatlanul hangzó szivacsvárosok Kína egész területén népszerűek: segítségükkel vélik meggátolni az áradásokat, csökkenteni a vízszennyezést és enyhíteni a vízhiányt. Jelen esetben a mesterséges tótól azt várják, hogy segíti a felesleges víz tárolását, a betelepített növény- és állatvilág pedig természetes filterként szolgál majd. A Zhuhai Jinwan Művészeti és Kultúrális Központ a bejárható tetőtérrel és a nyugati oldalra tervezett küldő amfiteátrummal együtt lesz teljes; ezekre a helyekre szabadtéri előadásokat terveznek a jövőben. Az épület energiafogyasztását intelligens vezérlőrendszer segítségével fogják figyelemmel kísérni, illetve minimalizálni, amely automatikusan beállítja a központ belső környezetét, miközben a hulladékhő-visszanyerő rendszer segít fenntartható módon kielégíteni a központ melegvíz-igényét.

Az építészstúdió a néhai brit-iraki építész, Zaha Hadid műterméből nőtt ki, amelyet 1979-ben alapítottak. Ma a stúdiót Patrik Schumacher vezeti.

 

Forrás: https://www.dezeen.com/2021/02/03/zhuhai-jinwan-civic-art-centre-zaha-hadid-architects-china/

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...