Budapest-Kelenföld vasútállomás 137 éves indóházában kap helyet a Közlekedési Múzeum legújabb kiállítóhelye. Az állomásépület teljes felújításával, bővítésével létrejövő új múzeumi kiállítóhely fő attrakciója egy vasúti kiállítást kiegészítő terepasztal lesz, így a vasútbarátok és a kisgyermekes családok számára különlegesen izgalmas helyszín jön létre az autentikus vasúti épületben. Az épület így megmenekül a pusztulástól, és színvonalas műemléki helyreállítása is megtörténik.
„A Közlekedési Múzeum kapta meg a lehetőséget, hogy megmentse az enyészettől, és új, másfél évszázados múltjához méltó funkcióval újítsa meg a műemléki védettség alatt álló Kelenföldi indóház épületét” – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
A kormány február 9-én megjelent rendelete kiemelt beruházássá minősítette a Kelenföld indóház megmentését a Közlekedési Múzeum által előkészített tervek nyomán és rendelkezett az építési engedélyezés menetéről, valamint a kivitelezési közbeszerzés kiírásáról. A Kelenföldi indóházban a Közlekedési Múzeum új kiállítóhelyet hoz létre, amelynek legfőbb attrakciója egy több száz négyzetméter alapterületű terepasztal lesz egy vasúttörténeti kiállítás részeként. A kulturális kínálatot időszaki kiállítások és múzeumpedagógiai foglalkozások színesítik majd.
Az épület környezetében vasúti tematikájú játszókert létesül, teraszán szabadtéri mozivetítéseket tarthatunk majd, az épület pedig kiegészül egy kilátópontként, trainspotter-helyként is szolgáló új, kortárs terasszal a vasút felé, valamint terveink szerint egy bisztró is helyet kap az épületben. Az épület előtt, szabadtéren az indóházzal közel egyidős gőzmozdony fog állni.
Az 1884-ben épült Kelenföldi indóház az ország egyik legrégebbi állomásépülete, amely a közelmúltig be is töltötte ezt a szerepét. A 4-es metró projekt részeként épült aluljáró miatt azonban funkcióját az elmúlt években teljesen elveszítette, a MÁV pénztár kiköltözött belőle és állapota tovább romlott, így félő volt, hogy az egyébként dinamikusan fejlődő, átalakuló Etele tér közelségében idővel lebontják.
„A kormány egy évvel ezelőtt hagyta jóvá a Közlekedési Múzeum koncepcióját az épület megmentésére. Kelenföld az ország egyik legforgalmasabb vasútállomásaként kitűnő helyszín arra, hogy az itt létesülő kiállítás bemutassa Budapest és a vasút kapcsolatának 175 éves történetét és az előttünk álló kihívásokat és lehetőségeket” – mondta el Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
A Közlekedési Múzeum az Építész Stúdiót bízta meg az építészeti tervek elkészítésével, akik az eredeti épület műemléki jellegének, karakterének tiszteletben tartása mellett azt az új funkcióknak megfelelő kortárs építészettel is kiegészítik.
A kiállítási tartalom tervezését a Közlekedési Múzeum megkezdte, a következő hónapokban a részletek kidolgozása zajlik. A Kelenföldi pályaudvar, mint városi és vasúti tér biztosan meghatározó szerepet kap majd a tematikában, ahol nem csak a vasút történeti szerepét, múltját, jelenét, jövőjét kívánja a Múzeum bemutatni, hanem a helyszínhez kapcsolódó emlékeket, történeteket is. Ezért a Közlekedési Múzeum arra biztat mindenkit, hogy járuljon hozzá a Kelenföldi indóház újjászületéséhez. Akinek van régi képeslapja, fényképe, egyéb tárgyi emléke, története, ami Kelenföldhöz kapcsolódik, és szívesen megosztaná másokkal is, jelentkezzen a kelenfold@kozlekedesimuzeum.hu email címen.
2019 őszén jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hoffmann Tamás, Újbuda akkori polgármestere, hogy a Közlekedési Múzeum mentheti meg az állomásépületet. Az akkor létrejött megállapodás nyomán 2020-ban a Miniszterelnökség 100 millió forinttal, Újbuda önkormányzata pedig – az előző kerületvezetés által tett ígéretet betartva – 20 millió forinttal támogatta a tervezést és a beruházás előkészítését. Az elkészült tervek elnyerték az újbudai önkormányzat támogatását, miután a múzeum bemutatta a koncepciót László Imre polgármesternek. A Kelenföld indóház megmentését és az elkészült terveket Simicskó István, a kerület országgyűlési képviselője is támogatásáról biztosította.
Képek: a Kelenföldi indóház látványtervei, forrás: Közlekedési Múzeum / Építész Stúdió