10° C
Ma 2024. február 27., kedd, Edina napja van.
10° C
Ma 2024. február 27., kedd, Edina napja van.
Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

A Suzuki esztergomi gyárában saját napelemparkot adtak át, a közel 800 millió forintos beruházás a vállalat éves energiaszükségletének 6-7 százalékát fedezi – közölte a cég kommunikációs vezetője február 26-án.   Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint a...

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...

Hidrogénmeghajtás e-robogókhoz és minden egyébhez

febr 5, 2021 | kitekintő

A hidrogént a jövő energiaforrásának tekintik. Míg az első hidrogénhajtású autók már közlekednek a német utakon, az e-robogók számára a hidrogéntartály – amely nagy nyomáson tárolja az üzemanyagot – nem járható út. A powerpaste nevű anyag most alternatívát kínál: segítségével a hidrogén kémiai úton biztonságos módon tárolható, könnyen szállítható és tankolható drága töltőállomás-infrastruktúra nélkül. A drezdai Fraunhofer Gyártástechnológiai és Alkalmazott Anyagkutatási Intézet kutatócsoportja fejlesztette ki a magnézium-hidridre épülő pasztát.

 

 

A fosszilis tüzelőanyaggal működő Otto- és dízelmotorok a klímaváltozás miatt lassan elavulttá válnak – kiváltásukra számos ötlet született. Az egyik „üzemanyag-remény” a hidrogén, amelyet általában a légnyomás 700-szorosán nyomják a járművek tartályaiba. Innen áramlik egy üzemanyagcellába, ahol villamos energiává alakul. Az áram egy elektromos motort hajt. Ez a megközelítés mára már eléggé kiforrottnak számít az autók esetében: Németországban több száz hidrogénautó közlekedik. A német hidrogén-töltőállomások hálózatát a következő három évben 100-ról 400-ra tervezik bővíteni. Ez a metódus azonban kevéssé alkalmazható olyan kis járművek számára, mint az e-robogók és társaik: a nyomásnövekedés túl nagy lenne az üzemanyag-feltöltésnél.

A drezdai IFRA Fraunhofer Gyártástechnológiai és Alkalmazott Anyagkutatási Intézet kutatói kifejlesztettek egy kis járművek számára tökéletes hidrogén készítményt: a szilárd magnézium-hidridre épülő powerpastét, amelynek segítségével „a hidrogén szobahőmérsékleten tárolható környezeti, vagyis normál nyomáson, és szükség szerint újra felszabadítható” – magyarázza dr. Marcus Vogt, a Fraunhofer IFAM tudósa. Ez a módszer akkor is működik, ha a robogó órákig áll a napon a nyári melegben, mert a paszta csak 250 Celsius fok körül bomlik le. Az üzemanyag-feltöltés nagyon egyszerű: a benzinkút helyett a robogó vezetője egyszerűen kicserél egy patront, és csapvízzel megtölti a víztartályt – készen vagyunk. Ezt otthon vagy útközben is kényelmesen megtehető.

A paszta kiindulási anyaga a porított magnézium – ez az egyik leggyakoribb elem, ezért könnyen hozzáférhető alapanyagnak számít. 350 Celsius fokon és a légköri nyomás ötszörösével hidrogén segítségével magnézium-hidridé alakítják. Ezt követően hozzáadják az észtert és a fémsót, és a powerpaste készen is van. Menet közben a patronból kinyert anyaghoz a vizet a víztartályból adagolják, így gáz halmazállapotú hidrogén keletkezik. A mennyiséget dinamikusan igazítják az üzemanyagcella hidrogénigényéhez. A szükséges hidrogénnek csak a fele származik a powerpaste-ből, a másik felét a víz szolgáltatja. Az anyag energiatárolási sűrűsége óriási: jelentősen nagyobb, mint egy 700 bar-os nyomástartályé, az akkumulátorokhoz képest pedig tízszeres! – mondja boldogan Vogt. Mit jelent ez a gyakorlatban? Hasonló hatékonyságot, mint egy benzinmotor esetében. A felhasználási javaslatok köre széles: az elektromos meghajtású drónok akár hosszú órákat tölthetnek így a levegőben, és a kempingezők áramellátása sem függ(ene) többé a kiépített vezetékhálózattól.

A nagy hatótávolság mellett van még egy pont, amely a paszta mellett szól: míg a gáznemű hidrogén drága infrastruktúrát igényel, a powerpaste ott is használható, ahol nincs ilyen infrastruktúra. Más szóval: ahol nincs hidrogén töltőállomás. Ehelyett bármelyik benzinkút kínálhatja az anyagot patronokban vagy tartályokban. Mivel a paszta folyékony és szivattyúzható – ezért normál üzemanyag-feltöltési eljárással és viszonylag olcsó töltőrendszerekkel is feltölthető. A benzinkutak kezdetben kisebb mennyiségben, például fémhordóból kínálhatnák a powerpastet, és a kereslet szerint bővíthetnék a kínálatot – mindössze néhány tízezer eurós beruházási költségekkel.

Összehasonlításképpen: a nagy nyomású gáz halmazállapotú hidrogén töltőállomások jelenleg körülbelül egy-két millió euró befektetést igényelnek szivattyúnként. A paszta szállítása szintén olcsó: elvégre nincs szükség komplikált nyomástartályokra és nagyon hideg, folyékony hidrogénre.

A Fraunhofer IFAM már építi az első gyárat, amely a tervek szerint 2021 végén áll üzembe, és évente négy tonna powerpaste-et állít majd elő. Természetesen nem csak az e-robogók számára.

 

Forrás: https://www.fraunhofer.de/de/presse/presseinformationen/2021/februar-2021/wasserstoffantriebe-fuer-e-scooter-und-co.html

Fotó: Fraunhofer IFAM

 

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

Saját villamosenergiát termel a Magyar Suzuki

A Suzuki esztergomi gyárában saját napelemparkot adtak át, a közel 800 millió forintos beruházás a vállalat éves energiaszükségletének 6-7 százalékát fedezi – közölte a cég kommunikációs vezetője február 26-án.   Bonnár-Csonka Zsuzsanna tájékoztatása szerint a...

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Megkezdődött az Esztergomot védő új gát építése

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megkezdte az Esztergomot védő új gátrendszer első ütemének megvalósítását, amelynek során másfél kilométernyi árvízvédelmi rendszer épül ki a Prímás-szigeten – közölte a szervezet szóvivője.   A sziget városiasabb területén, a...