28° C
Ma 2024. július 22., hétfő, Magdolna napja van.
28° C
Ma 2024. július 22., hétfő, Magdolna napja van.
2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...

A nyolcas fejlesztése

jan 27, 2021 | országjáró

Magyarország kelet-nyugati közlekedési folyosói közül a 8. sz. főközlekedési útvonal az egyik legkiemelkedőbb. Székesfehérvárt, Veszprémet és Körmendet köti össze az országhatárral, keresztezve számos észak-déli irányú főutat. Forgalomlebonyolítása miatt számos helyen fejlesztésre szorul. A projekt beruházója a NIF Zrt.

 

Megvalósítás alatt lévő szakasz

8. sz. főút Litéri és Füredi csomópontja között, 7,5 km hosszon, a jelentős baleseti kockázatot hordozó csomópontok különszintű csomópontokká fejlesztésére, átépítésére kerül sor. Ezen fejlesztési koncepció keretében valósul meg most az új Budapesti, Almádi és Füredi csomópont.

A NIF Zrt. megbízásából, a STRABAG Építő Kft. kivitelezésében valósul meg a 8. számú főút Veszprém déli elkerülő I. üteme a Litéri és Füredi csomópontok között.

A Litéri és a Budapesti csomópont között (Körmend irányába) a jobb oldalon 2×1 sávban halad a forgalom, a bal pályán történik a munkavégzés. Az kivitelezés során elbontják a Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az előkészítő munkákat követően a kivitelező a szükséges földmunkákat végzi, valamint megkezdték a vízépítési munkákat is. A Budapesti csomópontban lévő műtárgy alapok melletti visszatöltés építése elkészült. A hídfők, szárnyfalak építése befejeződött. A bal és a jobb pálya födémszerkezetének építésével folytatódnak a munkálatok.

Az Almádi csomópont építési munkálatai miatt a Balatonalmádi – Veszprém irányú utat a közúti forgalom elől lezárták. A csomópontnál a bontási munkákat követően a humusz leszedése és az úttöltés alapozása megtörtént, a töltés építése elkezdődött 7217 j. úton. A csomópont város felőli oldalán is megkezdődött a körforgalom építése az előkészítő és földmunkákkal. A Dornyai Béla utcát január elején lezárták. Az Almádi csomópont hídalapozási és szárnyfalépítési munkáit elvégezték, illetve a gerendák beemelése is megtörtént, jelenleg a pályalemez szerkezetépítése zajlik.

Az 51+052 km szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd szerkezete megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték. Az 51+067 km szelvényben a kerékpáros kerethíd melletti 3 m-es csőáteresz előfejeinek alapozása, valamint a csőelemek beépítése elkészült.

A Füredi csomópontnál a humuszréteg leszedése, az alkalmatlan fedőréteg eltávolítása az északi oldalon megtörtént, az elő- és háttöltés építése megkezdődött és a felmenő szerkezetek építése zajlik. A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódik a munka.

A közúti forgalom elvezetésére a 8. sz. főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki, amelyeknek az aszfaltréteg kiépítése befejeződött, jelenleg a vízépítési munkák zajlanak.

A teljes szakaszon kis-, közép-, és nagyfeszültségű villamosvezetékek, közvilágítási, szénhidrogénvezetékek, üzemi hírközlési és hírközlési vezetékek kiváltása szükséges. A víziközművek (víz és csatorna) kiváltása teljes körűen megtörtént, a közművek kiváltása a teljes szakaszon, folyamatosan ütemterv szerint halad.

 

Előkészítés alatt álló szakaszok

 

  1. sz. főút Veszprém körgyűrű fejlesztése a Füredi úti csomóponttól a Csatári csomópontig

A Füredi úti csomóponttól a tervezési szakasz végéig, azaz a Csatári csomópontig a meglévő nyomvonal felhasználásával, annak szélesítésével szintén 2×2 forgalmi sávos, osztott pályás főútra történő átépítés valósulhat meg. A szakasz vége a Csatári csomóponton keresztül kapcsolódna a már elkészült 2×2 sávos Márkó elkerülő szakaszhoz.

A megvalósítást megelőzően szükséges a Füredi és a Csatári csomópontok közötti szakaszra a korábbi tervek felülvizsgálata, amelyre vonatkozóan a közbeszerzési eljárás befejeződött. A tervezői szerződés 2020. december 21-én aláírásra került az ÚT-TESZT Kft.-vel. A tervező feladata a korábbi környezetvédelmi engedély, az engedélyezési és a kiviteli tervek felülvizsgálata és a szükséges engedélyek megszerzésében és módosításában való közreműködés. A tervezési feladat átfutási ideje 18 hónap.

 

8-82 sz. főúti átkötés

A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a tervezés alatt álló 8-82. sz. főutak összekötésére kialakítandó, 8229 j. Veszprém Aréna összekötő út.

A tervezett összekötő út 2×2 forgalmi sávos, a 8. sz. főút Budapesti úti csomópont részét képező ún. északi körfogalomból indul, a szakasz végén a 82. sz. főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.

A NIF Zrt. a projekt előkészítési feladatait végzi. A Veszprém Megyei Kormányhivatal Közlekedési és Műszaki Engedélyezési Főosztálya az építési engedélyt 2020. december 15-én adta ki. Jelenleg a kiviteli tervek készítése van folyamatban, amelyre egy hónap áll rendelkezésre az építési engedély megszerzése után. Ezt követően kerülhet sor az összekötő útszakaszra vonatkozóan a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás megindítására és lefolytatására.

A kivitelezői közbeszerzési eljárásban az ajánlati felhívás megjelenése 2021. II. negyedévére tervezett. A vállalkozói szerződés aláírására 2021. IV. negyedévében kerülhet sor. A munkák megkezdésének várható ideje 2021. év vége. A megvalósítás tervezett átfutási ideje pedig 12 hónap.

 

Forrás: NIF Zrt.

 

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

2025-re készen lesznek az új algyői Tisza-híd tervei

Tavaly eldőlt, hogy az algyői Tisza-híd 2x2 sávosítása zöld utat kap. Ma pedig már ott tartunk, hogy megvan a tervező, akinek az a feladata, hogy a meglévő híd mellé egy új, 500 méter hosszú, 2X1 sávos szerkezetet és hozzá kapcsolódóan 1,2 km utat tervezzen 2025-ig –...

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti átadta első nagy teljesítményű töltőállomását

Az MVM Mobiliti Törökbálinton átadta első 600 kilowatt összteljesítményű töltőállomását, amelyet európai uniós támogatásból valósított meg – közölte az ország legnagyobb e-töltő-hálózatát működtető MVM Mobiliti Kft. július 15-én.   A fejlesztés az MVM Ultra...