Elkészült és a hétvégén hivatalosan is megnyílt a Feröer-szigeteken a világ első víz alatti körforgalma, mely formáját tekintve a medúzát idézi és jó eséllyel a szigetcsoport legújabb turisztikai látványosságává válik.

 

Természetesen nem egy hétköznapi körforgalomról van szó. A két legnagyobb szigetet összekötő infrastrukturális projekt az Atlanti-óceán északi területe alatt futó 11 km hosszú alagút végén egy hatalmas medúza látszik, akvamarin színnel megvilágítva, táncoló alakokkal körülvéve. A „medúza” középső oszlopa természetes kőzetből van, amely a robbantás során maradt, és hozzájárul az alagút tetejének megtámasztásához.

Feltűnő megjelenésétől eltekintve az első víz alatti körforgalomnak hívják, amely a két legnépesebb Feröer-szigetek: Streymoy és Eysturoy összekötő alagutak találkozásánál fekszik és a Feröer-szigetek földrajzi központját jelöli.

„Úgy gondoljuk, hogy az emberek már csak az élmény érdekében is keresztül hajtanak az alagúton” – mondja Teitur Samuelsen, a feröeri alagútvállalat vezérigazgatója, amely 360 millió eurót gyűjtött össze az Eysturoyartunnilin és egy másik, hasonló hosszúságú alagútra, ami összeköti Streymoy-t a déli Sandoy-szigettel. Ez lakosonként mintegy 50 000 euró befektetést jelent, amelyet a feröeri kormány és külföldi kockázati tőke finanszírozásával hoztak létre.

Az alagutak a Feröer szigetek legnagyobb infrastrukturális projektje, és újabb példa ezen szigetek gyors ütemű gazdasági fejlődésére, amelyek a főváros Tórshavn gyors terjeszkedését és a nemzetközi turizmus jelentős növekedését tapasztalták.

Amikor a covid-19 után újra beindul a turizmus, az ide érkezők könnyebben és gyorsabban fognak eljutni a kevésbé látogatott északi szigetekre, amelyek jelenleg körülbelül 90 percnyi autóútra vannak a fjordok körül kanyargós utakon. Az új alagút felére csökkenti a főváros és a második legnagyobb település – Klaksvík halászkikötője – megközelítésének idejét, vagyis az idegenforgalmi bevételek egy része a fővárosi régión kívülre is kiterjedhet.

„Reméljük, hogy ez az új infrastruktúra elősegíti az idegenforgalmi előnyök egy részének szélesebb körű kiterjesztését a Feröer-szigetek északkeleti részén” – mondja Guðrið Højgaard, a Visit Feroer-Island igazgatója, „és talán arra ösztönzi a feröeri vállalkozásokat, hogy jobban gondoskodjanak a látogatókról.”

Míg egyes helyi lakosok attól tartanak, hogy az új alagút forgalmi dugókat eredményez az apró fővárosban (amelyben csak három jelzőlámpa van), az egyik lehetséges előny az, hogy ez lelassíthatja vagy megállíthatja a Feröer szigetek néhány kisebb településének elnéptelenedését. Eddig Sandoy 1200 lakója – akik közül sokan a fővárosban dolgoznak – egy kis komp segítségével tudott csak a fővárosba jutni, ám a Feröer-szigetek változékony időjárása és az erős szél miatt kiszámíthatatlan volt a menetrendje.

 

Fotó: faroephoto.com

 

Forrás: https://www.theguardian.com/travel/2020/dec/08/giant-underwater-jellyfish-roundabout-faroe-islands-tourist-attraction

 

Videó: https://www.youtube.com/watch?v=AAJJq98bZqE