A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapot indított (https://delikorvasut.hu) a Déli Körvasút projektről, amelyen az újbudaiak és a vasút mellett élők közölhetik véleményüket.

 

A Kelenföld és Népliget közötti körvasúti fejlesztés legfontosabb célja, hogy a vonatok a jelenleginél háromszor sűrűbben járhassanak, közvetlen, a várost átszelő elővárosi járatok indulhassanak Magyarország keleti és nyugati nagyvárosai és az agglomeráció települései között – közölte a BFK október 20-án. Hozzátették: a déli körvasút a három metróvonallal (M3, M4 és a HÉV-ek fejlesztésével létrejövő M5) is kapcsolatot teremtene. A vasútvonal környezetének rendezésére most indul a tájépítészeti tervezés is. A BFK a tervezés megkezdése előtt kérdőívben kéri az újbudaiak és a vasút mellett élők véleményét arról, mit szeretnének a körvasút környezetében látni.

Elsőként a lakóövezetbe legjobban beépült budai szakasz általános környezetrendezési tervezése kezdődik meg, az ezzel kapcsolatos kérdőív kitöltésére november 15-éig van lehetőség. Egy második körben már a konkrét tervezési döntésekben lehet majd véleményt alkotni – írták a közleményben.

 

A Déli Körvasút jelenleg az ország legkritikusabb vasúti szűk keresztmetszete, ahol a személyszállító járatok sűrítése csak a pályakapacitás bővítésével oldható meg. Ezért a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. február 27-én tartott ülésén a kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös döntésével kimondta, hogy a vasútfejlesztés közlekedési, klímavédelmi, környezeti szempontok miatt érdemes a támogatásra és a megvalósításra.

A Déli Körvasút fejlesztése keretében Kelenföld és Ferencváros állomások között a meglévő két vágány mellé egy, rövidebb szakaszokon két új vágány épül. A bővítésnek köszönhetően az elővárosi vonatok 10-15 percenként indulhatnak majd, átszállás nélküli kapcsolatot teremtve az érdi, budaörsi és a környező budai agglomeráció, Budafok-Nagytétény, Kelenföld, az újbudai egyetemváros, valamint a Soroksári út térségével, a Népliget környezetével, Kőbánya-Kispesttel, Kőbánya felsővel és azon keresztül a pesti agglomerációval.

A Déli Körvasút fejlesztésében három új, modern, akadálymentes megálló is épül:

A XI. kerületi Nádorkert megálló a térségben az elmúlt évtizedekben elkészült és a most épülő oktatási, tudományos, üzleti, lakóparki és rekreációs ingatlanfejlesztések területét fogja kiszolgálni. Lehetőség lesz átszállni a rakparton át a Dombóvári út – Budafoki út keresztezéséig kiépülő budai fonódó villamosra.

A Soroksári út környezetében lévő Közvágóhíd megállónál el lehet majd érni az összekötött és a Kálvin térre bevezetett H6/H7 HÉV-et (később az 5-ös metrót), a pesti oldali Duna-parti területeket, az itt épülő lakóparkokat és a bevásárlóközpontot.

A Népliget megállóhely legfontosabb funkciója az lesz, hogy át lehet szállni az M3 metró Ecseri úti állomására.

A Déli körvasút fejlesztése komplex beruházás, hiszen az új vasúti pálya városi környezetben és – elsősorban Budán – lakott területekhez közel halad. Ezen a szakaszon ezért Magyarország legmodernebb zajvédő fala épül, így a vasút jelenlegi zajterhelése jelentősen csökken.

A fontos közlekedési tengely bővítése mellett a projekt egy olyan átfogó városfejlesztési, környezetrendezési programot kínál, amelynek keretében valamennyi új vasúti megálló és átépülő híd tervezésében nagy jelentőséget kap az építészeti minőség és a városképi illeszkedés. A vasút melletti közterületek a Budaörsi úttól egészen a Kopaszi-gátig megújulnak, és új gyalogos-kerékpáros zöldfolyosó jön létre a Dunáig, fontos kerékpáros hálózati kapcsolatokkal, parki funkciókkal, megújuló zöldfelületekkel.