A Cobe és a Dissing+Weitling irodák közös tervezésében jött létre Dánia új futurisztikus gyalogoshídja, mely a Køge Nord állomást köti össze két vasútvonal és egy nyolcsávos autópálya keresztezése felett. A nemrég átadott műtárgy kivitelezésében egy magyar mérnökcég, a Baumetall Design Kft. is komoly szerepet vállalt.
A két stúdió kígyószerű gyalogos hidat álmodott meg a vasútállomást használók komfortjának növeléséhez, amely két fontos vonalat – egy nagysebességű és egy elővárosi vasútvonalat – köt össze, és Dánia legforgalmasabb autópályája felett fut. A Koppenhágából érkező gyorsvonat naponta mintegy 8000 utast szállít, így különösen fontos a fenntartható fejlődés, illetve a környezetbarát közlekedés szempontjából.
A projekt lehetővé teszi az ingázók számára, hogy leparkolják autóikat, és nagysebességű vonattal juthassanak el a 35 km-re található Koppenhágába.
„Mivel az állomás naponta több mint 100 ezer autós és utas számára látható, ikonikus tulajdonságokkal kell rendelkeznie, egyszerűnek, mégis emlékezetesnek kell lennie úgy, hogy mindeközben jól illeszkedik a tájba” – mondta Steen Trojaborg, a Dissing + Weitling ügyvezető igazgatója a Dezeennek.
A tervezők céljai között szerepelt, hogy kellemes és vonzó környezetet teremtsenek az állomást használók számára. Az előtereket és a park-and-ride létesítményeket úgy tervezték, hogy megőrizzék a környezet harmóniáját, még akkor is, ha a jövőben városfejlesztésre kerül sor. Öt lifttel és lépcsővel lehet megközelíteni a 225 méter hosszú gyalogoshídat, amelyek mindegyike kiemelkedik a finoman hajlított, alumíniummal bevont hengerből. Hatalmas panorámás ablakok keretezik a kilátást a híd mindkét végén, míg a homlokzatok napernyőként szolgálnak.
A híd betonból és alumíniumból készül, szerkezeti acélelemekkel. Belül tölgyfa burkolatot választottak a tervezők, hogy lágyabb, melegebb, kellemesebb érzetet nyújtson az építmény. „Figyelemmel és tisztelettel, emberközpontú nézőpontból megközelítve a közinfrastruktúra és az ehhez kapcsolódó közterek kialakítása nagy hatással lehet sok ember életére. Rendkívüli mindennapi terek létrehozására törekszünk” – nyilatkozták a tervezők.
Forrás:
https://www.dezeen.com/2020/10/13/cobe-dissingweitling-footbridge-koge-nord-station/
Skandináv áthidalások
Dr. Toldy Gábor (Baumetall Design Kft.)
A skandináv design már sok 10 éve világhírű és előremutató. Legyen szó Lego-ról, vagy az Ikea-ról, nemzetközi szinten a siker egyik záloga az, ha skandináv (dán, norvég, svéd) a designer. Eszköz, autó, tárgy vagy akár épület, a skandinávok mernek olyan dolgokat megálmodni, amelyek tágítják a mérnöki gondolkodás határait, felrázzák az elkényelmesedett mérnököket és fordítanak egyet a megszokottnak vett mérnöki gondolkodáson. Jó marketing, stabil környezet, fizetőképes kereslet, kísérletező készség, elfogadás ezek az alkotó és megvalósító erői a skandináv designnak. Az elmúlt 3 évben volt szerencsénk határozott részt vállalni két olyan mérnöki tárgy megvalósításában, amely egy külső szemlélő számára akár egyszerű is tűnhet, de a homlokzat mögé tekintve komplex mérnöki gondolkodás és tudás volt szükséges a megvalósításhoz.
A Køge Dánia legforgalmasabb vasúti vonalának bővítéséhez csatlakozó beruházás. A híd, amely 10 autópálya sávon és Dánia elővárosi vonalát és legfontosabb fővárosba közlekedő vasútpályáját köti össze. Ez a vasútvonal nem csak Dánia, hanem Svédország és az Európai Unió számára is kulcsfontosságú, mivel a világhíres Oresund alagút és hídrendszerrel köti össze Dániát Svédországgal, lehetővé téve megépülése óta a direkt közúti és vasúti kapcsolatot. Már önmagában az utal a híd hosszára, hogy milyen széllességű autópályát kell áthidalnia, a 225m hosszúság azonban nem rövid. A két vasútvonalat köti össze, Køge városával. Az elővárosi vonal, a déli és keleti irányba közlekedő távolsági és a nemzetközi vonalak között teremt kapcsolatot. Koppenhága gyors fejlődése, a jellemző fővárosiasodás, az egyre növekvő ingatlan árak miatt, nem csak a tömegközlekedés hatékonyság növelésében játszik kulcs szerepet a beruházás, hanem új ingaltan területek a városi szövetbe való integrálódását is segíti. Az elipszoid keresztmetszet és az arra kerülő Rib-Roof burkolat nem lenne érdemes Mérnök Újság cikkre, mivel azonban az épület nem egyenes, hanem magassági és alaprajzi eltérés is van benne, ez már alábecsült, jelentős kihívások elé állította az eredeti tervezőt. Magasságilag 3 méter, alaprajzilag 15m elhúzás van benne. Ez éppen elég ahhoz, hogy az ellipszoid csövön kétszer görbült felületek alakuljanak ki. Ezen felületek szerkezeti megoldásait, rétegrendjeit eredetileg nem gondolták végig kellőképpen. A már korábban írt cikkekben jeleztem ezzel kapcsolatos meglátásomat, miszerint a projekt korai fázisában szükséges olyan szakértőt bevonni, aki ezen problémákat előrelátja és még a tervezőasztalon megoldja azokat.
A hídszerkezet legfőbb statikai szerkezete a platform, amelyet 6 szegmensre osztottak és asszimmetrikusan pillérekre helyeztek. Az alsó platform részre kerültek rögzítésre a gerenda tartók, amely a zár burkolatot hivatott tartani. Sajnálatosan a rétegrend vastagságot alul tervezték a dán kollégák, emiatt a projektbe érkezésünk után módosítani kellett a vastagságot, ellenkező esetben a forma nem alakult volna ki megfelelően, abban törés lett volna látható. A 6 darab híd elemet a helyszín 2 oldalán szerelték össze, ahol a homlokzati rétegrend előszerelése is végezhető volt. A burkolat 4 részre osztódott, amelyre az ellipszoid forma miatt vált szükségessé. 1 üveg homlokzati rész, amelyet a Baumetall Design Kft. az Orosháza Glass-tól rendelt meg. A további 3 rész homlokzati részt az északi oldali víz elvezető csatorna és az épület alján meghagyott, cseppentő sáv adott ki. Az ablak alatti vízelvezető csatornába integrált ablak tartó bakok szintén nem szokványos megoldás, de erre lehetőséget adott az a tény, hogy bár az épület maga zártnak tűnik, az nem fűtött, inkább csak és eső védett. A szegmensek előszerelése után, 2-3 darab párhuzamos munkájára volt szükség az egységek beemeléséhez, amely igen látványos munkafolyamat volt. A beemelések után lehetett elvégezni a burkolatok véglegesítését és a pillér szerkezetekhez való zárását.