18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
18° C
Ma 2024. október 11., péntek, Brigitta napja van.
Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...

Még korszerűbb lesz a hazai légiforgalmi irányítás

okt 13, 2020 | praxis

Elkezdődött a HungaroControl egyik legnagyobb fejlesztése, aminek keretében a következő fél évben teljesen megújulnak a társaság léginavigációs és hangkommunikációs rendszerei. Az éjszakai zökkenőmentes átállás után a légiforgalmi irányítók október 13-tól ideiglenesen a korábbi szükséghelyzeti központból irányítják a hazai és koszovói légi közlekedést.

 

Újabb jelentős beruházást valósít meg a hazai innovációban élen járó HungaroControl, ezáltal a vállalat szakemberei továbbra is Európa egyik legkorszerűbb irányítóközpontjából gondoskodnak a repülés biztonságáról. A légiforgalmi szolgáltató egyik legnagyobb projektjének célja az elmúlt hét évben éjjel-nappal szünetmentesen működő MATIAS léginavigációs, valamint Frequentis hangkommunikációs rendszerek hardvereinek és az ezekhez tartozó hálózati eszközöknek, kábelezésnek a cseréje. Emellett a légiforgalmi irányításhoz szükséges szoftvereket is frissítik a francia Thales munkatársaival közösen.

A fejlesztésnek köszönhetően a jövőben új munkaállomások segítik a légiforgalmi irányítók tevékenységét – a pultok ülő és álló munkavégzésre egyaránt alkalmasak lesznek –, de felújítják a pihenőszobákat is. A nagyszabású projekt a vállalat csaknem minden szakterületének összehangolt munkáját igényli a légiforgalmi irányítástól kezdve a jogi szabályozáson át egészen az oktatásmenedzsmentig. A korszerűsítés során 55 munkaállomás újul meg, több mint 500 kilométer vezetéket és több ezer hardverelemet cserélnek ki.

A fél éven át tartó munkálatok idején a légi közlekedés biztonságáról egy másik irányítóteremből gondoskodnak a HungaroControl szakemberei. A 2015 óta szükséghelyzeti központként működő helyszínt az elmúlt hónapokban teljes egészében felkészítették a mindennapos, zavartalan üzemre, mindezt egy alaposan megtervezett főpróbán is tesztelték. Az elmúlt éjszaka folyamán lebonyolított átállás zökkenőmentesen, gyorsan és észrevétlenül zajlott, így a léginavigációs szolgáltatásban egy pillanatnyi kiesés sem volt.

 

 

Továbbra is mélyrepülésben a légi közlekedés

 

Több mint 50 százalékkal csökkent idén január és szeptember között a Magyarország légterén átrepülő járatok száma, de ugyanilyen mértékű visszaesés látható a budapesti repülőtér érkező és induló forgalmában is. Míg a korábbi években jellemzően nyáron dőltek meg a rekordok, 2020-ban január lehet a légiforgalmi csúcstartó, amire még soha nem volt példa.

Az európai légi forgalom az elmúlt években folyamatosan bővült, ezzel együtt nőtt a hazai légtérben közlekedő gépek száma is. A koronavírus globális terjedése miatt azonban tavasztól jelentős hanyatlás kezdődött meg az ágazatban, az elmúlt időszak alapján eddig soha nem tapasztalt, rendkívül nehéz helyzetbe került az iparág. Szeptember végéig közel 257 ezer átrepülő és több mint 41 ezer le- és felszálló repülőgép biztonságáról gondoskodtak a magyar léginavigációs szakemberek.

A budapesti légikikötő forgalma március 9-én indult csökkenésnek a járvány következtében, az eddigi legdrasztikusabb visszaesést pedig májusban regisztrálta a HungaroControl. Május 2-án mindössze 15 érkező és induló gép vette igénybe a nemzetközi repülőteret, 95 százalékkal kevesebb, mint 2019 azonos napján, amikor 283 gépet fogadtak vagy indítottak.

Bár a nyár elején lassú, de biztató növekedés kezdődött, július második felétől stagnál a forgalom. A járványidőszak legkiemelkedőbb napja augusztus 22-e volt, amikor közel 2000 repülőgépet kezeltek a társaság távolkörzeti, közelkörzeti és tornyos irányítói. Egy évvel korábban, ugyanezen a napon a járatszám kis híján elérte a négyezret.

Jelentősen csökkent a koszovói magas légtér forgalma is, amely április 12-én érte el mélypontját. Ekkor ugyanis összesen 19 járat közlekedett, ami az előző év azonos napjának gépmozgásaihoz képest mintegy 95 százalékos mérséklődés. A forgalom visszarendeződése kezdetben itt is gyorsabb ütemben zajlott, szeptembertől azonban nem tapasztalható lényeges változás.

2020 lehet az első olyan év, amelyben nem valamelyik nyári nap a forgalmi csúcstartó, hiszen drasztikus fordulatnak kellene végbe mennie ahhoz, hogy január 6-a elveszítse jelenlegi elsőségét.

 

Forrás: Hungarocontrol

 

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Fehér tetővel küzd a felmelegedés ellen ez a borászat

Esztergom fölött bújik meg az a szlovákiai, zömében magyarok lakta kis falu, melynek borait a világ legjobb éttermeiben kínálják. A vidék egyik borászata, azonban nemcsak emiatt vált érdekessé az utóbbi időben, hanem mert a pincészet épületei szinte világítanak a...

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol lehet a járműfejlesztés szent Grálja?

Hol tart jelenleg az elektromobilitás folyamata, kik diktálják a járműfejlesztés trendjeit, a technológiai versenyben jelenleg milyen fejlesztési irányokat preferálnak a gyártók, illetve napjainkban milyen új megoldásokon dolgoznak a mérnökök? – ezekről a kérdésekről...